Abstrakt
Mobile technologies in cultural education
In this article I present some of the most popular mobile museum applications - their content, accessibility, and finally the possibility to use them in the educational process. In the public opinion these applications are not yet seen as a form of education or useful fun, but rather as a feature of mobile devices. Therefore, in their analysis, I focused on their potential for cultural education. Many museum and educational applications can be attributed to fulfill several important functions of education - developmental, educational, cognitive, expressive, culture-creating and finally recreational and ludic. Mobility is therefore an important goal of education nowadays, and the modern facilities can help to develop competencies that are important from the perspective of cultural education, such as understanding the needs of training and cultural development in the process of lifelong learning, valuing traditions and cultural heritage.
Bibliografia
Elkonin D.B. (1984), Psychologia zabawy, Warszawa.
Zobacz w Google Scholar
Gadacz T., Pochwała mądrości, http://www.iumw.plo-madrosci/articles/wyklad-prof-gadacz.html (dostęp: 28.08.2014).
Zobacz w Google Scholar
Głowacz A., Między oświeceniową misją muzeum a innowacyjną ofertą edukacyjną http://www.nimoz.pl/upload/wydawnictwa/Muzealnictwo/muzealnictwo51/Muzealnictwo_51_10.pdf (dostęp: 13.12.2013).
Zobacz w Google Scholar
Huizinga J. (1967), Homo ludens. Zabawa jako źródło kultury, Warszawa.
Zobacz w Google Scholar
Jankowski D. (1996), Wstęp, [w:] Edukacja kulturalna i aktywność artystyczna, red. D. Jankowski, Poznań.
Zobacz w Google Scholar
Kicińska U., Gry edukacyjne jako forma aktywizowania uczniów w nauczaniu historii (tekst w druku, dziękuję Autorce za udostępnienie maszynopisu).
Zobacz w Google Scholar
Bartosik M., Filip A., Kozera P., Poszerzona rzeczywistość w edukacji, http://www.e-edukacja.net/piata/referaty/sesja_IIIb/26_e-edukacja.pdf (dostęp: 14.12.2013).
Zobacz w Google Scholar
Miłosz C. (1981), Dolina Issy, Kraków.
Zobacz w Google Scholar
Muzea i uczenie się przez całe życie – podręcznik europejski (2013), Warszawa (wersja PDF).
Zobacz w Google Scholar
Ogonowska A. (2009), Telewizja w edukacji medialnej, Kraków.
Zobacz w Google Scholar
Okoń W. (1987), Zabawa a rzeczywistość, Warszawa.
Zobacz w Google Scholar
Szeląg M. (2013), Koncepcje edukacyjne w polskich muzeach w świetle raportu o stanie edukacji muzealnej, [w:] Edukacja muzealna w Polsce. Aspekty. Konteksty. Ujęcia, red. W. Wysok, A. Stępnik, Lublin, s. 13–37.
Zobacz w Google Scholar
Tyszkowa M. (1996), Geneza i rozwój kompetencji do uczestniczenia w komunikacji artystycznej: rola zabawy, [w:] Edukacja kulturalna i aktywność artystyczna, red. D. Jankowski, Poznań, s. 91–107.
Zobacz w Google Scholar
Netografia
Zobacz w Google Scholar
Raport Generation Mobile 2013 http://2013.generationmobile.pl/raport (dostęp: 4.12.2013). zob. też sondaż SAFT (Samfélag, fjölskylda og tækni) http://icelandnews.is/wiadomosci/z-kraju/96-dzieci-posiada-telefony-komorkowe-i-smartfony (dostęp: 14.12.2013).
Zobacz w Google Scholar
http://www.nimoz.pl/upload/wydawnictwa/Muzealnictwo/muzealnictwo51/Muzealnictwo_51_10.pdf.
Zobacz w Google Scholar
http://prnews.pl/aktualnosci/qr-kody-nie-hipnotyzuja-wyniki-badania-researchnkz72513. html (dostęp: 9.12.2013).
Zobacz w Google Scholar
http://www.technoatmuseo.com/2011/11/facebook-places-i-william-turner.html (dostęp: 8.12.2013).
Zobacz w Google Scholar
https://play.google.com/store/apps/details?id=pl.genwolnosci.mamgenwolnosci (dostęp: 13.12.2013).
Zobacz w Google Scholar
http://www.tate.org.uk/whats-on/tate-modern/exhibition/gauguin, http://www.tate.org.uk/context-comment/apps/gauguin-multimedia-guide (dostęp: 13.12.2013).
Zobacz w Google Scholar
http://www.tate.org.uk/whats-on/tate-modern/exhibition/gauguin, http://www.tate.org.uk/context-comment/apps/gauguin-multimedia-guide (dostęp: 13.12.2013).
Zobacz w Google Scholar
https://play.google.com/store/apps/details?id=pl.palac.wilanow.pares.inter.primus&hl=pl (dostęp: 8.12.2013).
Zobacz w Google Scholar
http://wilanow-palac.pl/primus (dostęp: 10 XII 2013).
Zobacz w Google Scholar
https://play.google.com/store/apps/details?id=iiiGuide.poland.wilanow (dostęp: 10.12.2013).
Zobacz w Google Scholar
https://play.google.com/store/apps/details?id=pl.genwolnosci.mamgenwolnosci.
Zobacz w Google Scholar
https://play.google.com/store/apps/details?id=com.prekursor.szlakrzemiosla (dostęp: 6.12.2013).
Zobacz w Google Scholar
https://play.google.com/store/apps/details?id=com.prekursor.szlakrzemiosla (dostęp: 13.12.2013).
Zobacz w Google Scholar
http://szlakrzemiosla.pl/oszlaku.html (dostęp: 13.12.2013).
Zobacz w Google Scholar
http://szlakrzemiosla.pl/oszlaku.html (dostęp: 13.12.2013).
Zobacz w Google Scholar
http://www.diabelpolski.eu/przedpiekle/o_muzeum.html (dostęp: 11.12.2013).
Zobacz w Google Scholar
http://www.e-edukacja.net/piata/referaty/sesja_IIIb/26_e-edukacja.pdf (dostęp: 14.12.2013).
Zobacz w Google Scholar
http://www.k2.pl/#!/pl/dla-prasy/aktualnosci/poszerzone-nowe-sukiennice/ (dostęp: 14.12.2013).
Zobacz w Google Scholar
https://play.google.com/store/apps/details?id=com.appvetica.mwaw&hl=pl (dostęp: 4.12.2013).
Zobacz w Google Scholar