Abstract
Mobile technologies in cultural education
In this article I present some of the most popular mobile museum applications - their content, accessibility, and finally the possibility to use them in the educational process. In the public opinion these applications are not yet seen as a form of education or useful fun, but rather as a feature of mobile devices. Therefore, in their analysis, I focused on their potential for cultural education. Many museum and educational applications can be attributed to fulfill several important functions of education - developmental, educational, cognitive, expressive, culture-creating and finally recreational and ludic. Mobility is therefore an important goal of education nowadays, and the modern facilities can help to develop competencies that are important from the perspective of cultural education, such as understanding the needs of training and cultural development in the process of lifelong learning, valuing traditions and cultural heritage.
References
Elkonin D.B. (1984), Psychologia zabawy, Warszawa.
View in Google Scholar
Gadacz T., Pochwała mądrości, http://www.iumw.plo-madrosci/articles/wyklad-prof-gadacz.html (dostęp: 28.08.2014).
View in Google Scholar
Głowacz A., Między oświeceniową misją muzeum a innowacyjną ofertą edukacyjną http://www.nimoz.pl/upload/wydawnictwa/Muzealnictwo/muzealnictwo51/Muzealnictwo_51_10.pdf (dostęp: 13.12.2013).
View in Google Scholar
Huizinga J. (1967), Homo ludens. Zabawa jako źródło kultury, Warszawa.
View in Google Scholar
Jankowski D. (1996), Wstęp, [w:] Edukacja kulturalna i aktywność artystyczna, red. D. Jankowski, Poznań.
View in Google Scholar
Kicińska U., Gry edukacyjne jako forma aktywizowania uczniów w nauczaniu historii (tekst w druku, dziękuję Autorce za udostępnienie maszynopisu).
View in Google Scholar
Bartosik M., Filip A., Kozera P., Poszerzona rzeczywistość w edukacji, http://www.e-edukacja.net/piata/referaty/sesja_IIIb/26_e-edukacja.pdf (dostęp: 14.12.2013).
View in Google Scholar
Miłosz C. (1981), Dolina Issy, Kraków.
View in Google Scholar
Muzea i uczenie się przez całe życie – podręcznik europejski (2013), Warszawa (wersja PDF).
View in Google Scholar
Ogonowska A. (2009), Telewizja w edukacji medialnej, Kraków.
View in Google Scholar
Okoń W. (1987), Zabawa a rzeczywistość, Warszawa.
View in Google Scholar
Szeląg M. (2013), Koncepcje edukacyjne w polskich muzeach w świetle raportu o stanie edukacji muzealnej, [w:] Edukacja muzealna w Polsce. Aspekty. Konteksty. Ujęcia, red. W. Wysok, A. Stępnik, Lublin, s. 13–37.
View in Google Scholar
Tyszkowa M. (1996), Geneza i rozwój kompetencji do uczestniczenia w komunikacji artystycznej: rola zabawy, [w:] Edukacja kulturalna i aktywność artystyczna, red. D. Jankowski, Poznań, s. 91–107.
View in Google Scholar
Netografia
View in Google Scholar
Raport Generation Mobile 2013 http://2013.generationmobile.pl/raport (dostęp: 4.12.2013). zob. też sondaż SAFT (Samfélag, fjölskylda og tækni) http://icelandnews.is/wiadomosci/z-kraju/96-dzieci-posiada-telefony-komorkowe-i-smartfony (dostęp: 14.12.2013).
View in Google Scholar
http://www.nimoz.pl/upload/wydawnictwa/Muzealnictwo/muzealnictwo51/Muzealnictwo_51_10.pdf.
View in Google Scholar
http://prnews.pl/aktualnosci/qr-kody-nie-hipnotyzuja-wyniki-badania-researchnkz72513. html (dostęp: 9.12.2013).
View in Google Scholar
http://www.technoatmuseo.com/2011/11/facebook-places-i-william-turner.html (dostęp: 8.12.2013).
View in Google Scholar
https://play.google.com/store/apps/details?id=pl.genwolnosci.mamgenwolnosci (dostęp: 13.12.2013).
View in Google Scholar
http://www.tate.org.uk/whats-on/tate-modern/exhibition/gauguin, http://www.tate.org.uk/context-comment/apps/gauguin-multimedia-guide (dostęp: 13.12.2013).
View in Google Scholar
http://www.tate.org.uk/whats-on/tate-modern/exhibition/gauguin, http://www.tate.org.uk/context-comment/apps/gauguin-multimedia-guide (dostęp: 13.12.2013).
View in Google Scholar
https://play.google.com/store/apps/details?id=pl.palac.wilanow.pares.inter.primus&hl=pl (dostęp: 8.12.2013).
View in Google Scholar
http://wilanow-palac.pl/primus (dostęp: 10 XII 2013).
View in Google Scholar
https://play.google.com/store/apps/details?id=iiiGuide.poland.wilanow (dostęp: 10.12.2013).
View in Google Scholar
https://play.google.com/store/apps/details?id=pl.genwolnosci.mamgenwolnosci.
View in Google Scholar
https://play.google.com/store/apps/details?id=com.prekursor.szlakrzemiosla (dostęp: 6.12.2013).
View in Google Scholar
https://play.google.com/store/apps/details?id=com.prekursor.szlakrzemiosla (dostęp: 13.12.2013).
View in Google Scholar
http://szlakrzemiosla.pl/oszlaku.html (dostęp: 13.12.2013).
View in Google Scholar
http://szlakrzemiosla.pl/oszlaku.html (dostęp: 13.12.2013).
View in Google Scholar
http://www.diabelpolski.eu/przedpiekle/o_muzeum.html (dostęp: 11.12.2013).
View in Google Scholar
http://www.e-edukacja.net/piata/referaty/sesja_IIIb/26_e-edukacja.pdf (dostęp: 14.12.2013).
View in Google Scholar
http://www.k2.pl/#!/pl/dla-prasy/aktualnosci/poszerzone-nowe-sukiennice/ (dostęp: 14.12.2013).
View in Google Scholar
https://play.google.com/store/apps/details?id=com.appvetica.mwaw&hl=pl (dostęp: 4.12.2013).
View in Google Scholar