Psychologiczna praca z filmem "W głowie się nie mieści" ("Inside Out")
PDF

Słowa kluczowe

psychologia i film
popularyzacja psychologii
emocje w filmie animowanym
psychology and movies
popularization of psychology
emotions in animated movie

Jak cytować

Brol, M., & Skorupa, A. (2018). Psychologiczna praca z filmem "W głowie się nie mieści" ("Inside Out"). Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis | Studia De Cultura, 9(2), 117–130. https://doi.org/10.24917/20837275.9.2.9

Abstrakt

Artykuł omawia znaczenie filmu animowanego W głowie się nie mieści (Inside Out) w kontekście wartości edukacyjnej, jaką ze sobą niesie. Analizie poddana zostaje treść filmu, która koncentruje się na roli emocji w życiu człowieka. Jednocześnie jako badacze i praktycy chcemy w niniejszym tekście podzielić się osobistymi refleksjami dotyczącymi pracy z filmem w ogóle i staramy się wytłumaczyć, dlaczego akurat ten konkretny film jest świetnym przykładem pokazującym wyzwania stojące przed każdym, kto zdecyduje się wykorzystać go w swojej pracy warsztatowej, terapeutycznej czy psychoedukacyjnej.
https://doi.org/10.24917/20837275.9.2.9
PDF

Bibliografia

Adamczyk Witold. 2005. Psychologiczny model widza kinowego. Bielsko-Biała.
Zobacz w Google Scholar

Anwar Yasmin. 2015. Oh Joy! Berkeley consults on ‘Inside Out’ emotions. http://news.berkeley.edu/2015/06/17/inside-out-emotions/ [dostęp: 31.01.2017].
Zobacz w Google Scholar

Baker-Sperry Lori. 2007. “The production of meaning through peer interaction: Children and Walt Disney’s Cinderella”. Sex Roles 56(11–12). 717−727.
Zobacz w Google Scholar

Barak Miri, T. Ashkar, Y.J. Dori. 2011. “Learning science via animated movies: Its effect on students’ thinking and motivation”. Computers & Education 56(3). 839–846.
Zobacz w Google Scholar

Barriga Claudia A., M.A. Shapiro, M.L. Fernandez. 2010. “Science information in fictional movies: Effects of context and gender”. Science Communication 32(1). 3−24.
Zobacz w Google Scholar

Bębenek Michał. 2016. Piątkowa ciekawostka o…: „W głowie się nie mieści”. http://www.gloskultury.pl/piatkowa-ciekawostka-o-w-glowie-sie-nie-miesci/ [dostęp: 31.01.2017].
Zobacz w Google Scholar

Blessing Stephen B., J.S. Blessing. 2015. “Using a movie as a capstone activity for the introductory course”. Teaching of Psychology 42(1). 51–55.
Zobacz w Google Scholar

Brol Michał, A. Skorupa (red.). 2014. Psychologiczna praca z filmem. Katowice.
Zobacz w Google Scholar

Bryant Michael. 2016. “Why patients and doctors should watch Inside Out”. British Journal of General Practice 66(643). 92−92.
Zobacz w Google Scholar

Castro Vanessa L., A.G. Halberstadt, F.T. Lozada, A.B. Craig. 2015. “Parents’ emotion-related beliefs, behaviours, and skills predict children’s recognition of emotion”. Infant and Child Development 24. 1–22.
Zobacz w Google Scholar

CBS News. 2015. High-tech animation brings viewers inside “Inside Out”. http://www.cbsnews.com/news/high-tech-animation-brings-viewers-inside-out/ [dostęp: 31.01.2017].
Zobacz w Google Scholar

Champoux Joseph E. 2001. “Animated films as a teaching resource”. Journal of Management Education 25(1). 79−100.
Zobacz w Google Scholar

Champoux Joseph E. 2005. “Comparative analyses of live action and animated film remake scenes: finding alternative film based teaching resources”. Educational Media International 42(1). 49–69.
Zobacz w Google Scholar

Cox Jennifer. 2016. Inside Out and American Parenting (rozprawa doktorska). https://aura.alfred.edu/bitstream/handle/10829/7237/Cox%2c%20Jennifer%202016.pdf?sequence=1&isAllowed=y [dostęp: 31.01.2017].
Zobacz w Google Scholar

Czyż Radosław. 2016. „W głowie się nie mieści”. Najmądrzejsza kreskówka, jaką zobaczycie. http://wyborcza.pl/1,90535,20730720,w-glowie-sie-nie-miesci-najmadrzejsza-kreskowka-jaka-zobaczycie.html [dostęp: 31.01.2017].
Zobacz w Google Scholar

Docter Peter. 2015. W głowie się nie mieści (Inside Out). Pixar.
Zobacz w Google Scholar

Maruszewski Tomasz, D. Doliński, W. Łukaszewski, M. Marszał-Wiśniewska. 2015. Emocje i motywacja. W Psychologia akademicka. J. Strelau, D. Doliński (red.), T. 1. Warszawa. 553−570.
Zobacz w Google Scholar

Dryk Joanna. 2017. Psychoedukacja. http://www.psychologia.edu.pl/czytelnia/134-warto-wiedzie/1512-psychoedukacja.html [dostęp: 31.01.2017].
Zobacz w Google Scholar

Ekman Paul. 1992. “An argument for basic emotions”. Cognition and Emotion 6(3–4). 169−200.
Zobacz w Google Scholar

Ekman Paul. 1999. Chapter 3. Basic Emotions. W Handbook of Cognition and Emotion. T. Dalgleish, M. Power (eds.). Sussex.
Zobacz w Google Scholar

Fouts Gregory, M. Callan, K. Piasentin, A. Lawson. 2006. “Demonizing in children’s television cartoons and Disney animated films”. Child Psychiatry and Human Development 37(1). 15–23.
Zobacz w Google Scholar

Friend Stacie. 2010. “Getting carried away: Evaluating the emotional influence of fiction film”. Midwest Studies in Philosophy 34(1). 77−105.
Zobacz w Google Scholar

Greenwood Dara, C.R. Long. 2015. “When Movies Matter: Emerging Adults Recall Memorable Movies”. Journal of Adolescent Research 30(5). 625–650.
Zobacz w Google Scholar

Hamilton Jon, N. Ulaby. 2015. Science Of Sadness And Joy: ‘Inside Out’ Gets Childhood Emotions Right. http://www.npr.org/sections/health-shots/2015/06/13/413980258/science-of-sadness-and-joy-inside-out-gets-childhood-emotions-right [dostęp: 31.01.2017].
Zobacz w Google Scholar

Inside My Mind: A Book About Me! 2015. https://www.amazon.com/Inside-My-Mind-Disney-Chapters/dp/0736432868/ref=pd_sim_14_3?_encoding=UTF8&psc=1&refRID=5PAVDSW5A4NXMJE60HP4 [dostęp: 31.01.2017].
Zobacz w Google Scholar

Inside Out Box of Mixed Emotions. 2015. https://www.amazon.com/Inside-Out-Box-Mixed-Emotions/dp/148471671X/ref=sr_1_6?ie=UTF8&qid=1488510034&sr=8-6&keywords=inside+out [dostęp: 31.01.2017].
Zobacz w Google Scholar

Inside out the emotions. 2015. http://disney.wikia.com/wiki/File:Inside_out_the_emotions.png [dostęp: 31.01.2017].
Zobacz w Google Scholar

Jarecka Urszula. 2003. “Bohater filmu animowanego”. Kwartalnik Filmowy nr 24. 41−42.
Zobacz w Google Scholar

Judd Wess. 2015. A Conversation With the Psychologist Behind ‘Inside Out’. https://psmag.com/a-conversation-with-the-psychologist-behind-inside-out-417cc145abdd#.7d35wf363 [dostęp: 31.01.2017].
Zobacz w Google Scholar

Kelly Ryan. 2016. The Psychology of “Inside Out”: How Accurate Is It? http://www.shrinktank.com/the-psychology-of-inside-out-how-accurate-is-it/ [dostęp: 31.01.2017].
Zobacz w Google Scholar

Keltner Dacher, P. Ekman. 2015. The Science of ‘Inside Out’. https://www.nytimes.com/2015/07/05/opinion/sunday/the-science-of-inside-out.html [dostęp: 31.01.2017].
Zobacz w Google Scholar

Kielar-Turska Maria. 1978. Rola filmu animowanego w pracy wychowawczo-dydaktycznej przedszkola. Warszawa.
Zobacz w Google Scholar

Kotek Joanna. 2015. „W głowie się nie mieści”, czyli włóżmy psychologię do bajki. http://magazynbang.pl/w-glowie-sie-nie-miesci-czyli-wlozmy-psychologie-do-bajki/ [dostęp: 31.01.2017].
Zobacz w Google Scholar

Langley Travis. 2015. “Inside Out”: Emotional Truths by Way of Pixar. https://www.psychologytoday.com/blog/beyond-heroes-and-villains/201506/inside-out-emotional-truths-way-pixar [dostęp: 31.01.2017].
Zobacz w Google Scholar

Marcarian Hannah, P.O. Wilkinson. 2016. “Inside Out: education or simply entertainment? – psychiatry in the movies”. The British Journal of Psychiatry 209(5). 377.
Zobacz w Google Scholar

Marsh Jason, V. Zakrzewski. 2015. Four Lessons from “Inside Out” to Discuss With Kids. http://greatergood.berkeley.edu/article/item/four_lessons_from_inside_out_to_discuss_with_kids [dostęp: 31.01.2017].
Zobacz w Google Scholar

May Tom. 2015. 5 surprising facts about Inside Out’s character design. http://www.creativebloq.com/animation/inside-out-character-design-111517644 [dostęp: 31.01.2017].
Zobacz w Google Scholar

Mąka-Malatyńska Katarzyna. 2016. Od Fantazji do Gumballa – estetyka filmu animowanego. Polonistyka. Innowacje nr 3. 135–150.
Zobacz w Google Scholar

Niemiec Ryan M., D. Wedding. 2013. Positive psychology at the movies: Using films to build virtues and character strengths. Cambridge.
Zobacz w Google Scholar

Ogonowska Agnieszka. 2005. „Shrek w epoce telewizji”. Kultura Popularna nr 2. http://wiadomosci.onet.pl/kiosk/shrek-w-epoce-telewizji/hq1pe [dostęp: 31.01.2017].
Zobacz w Google Scholar

Okoń Wincenty. 1968. „Środki dydaktyczne i ich unowocześnienie”. Dydaktyka Szkoły Wyższej nr 1. 13–33.
Zobacz w Google Scholar

Panzarino Matthew. 2015. How Pixar Solves Problems From The Inside Out. https://techcrunch.com/2015/04/12/how-pixar-solves-problems-from-the-inside-out/ [dostęp: 31.01.2017].
Zobacz w Google Scholar

Pimentel Octavio, P. Velázquez. 2008. “Shrek 2: An appraisal of mainstream animation’s influence on identity”. Journal of Latinos and education 8(1). 5−21.
Zobacz w Google Scholar

Printable Inside Out Bingo Game. 2015. http://www.secondchancesgirl.com/2015/07/printable-inside-out-bingo-game.html [dostęp: 31.01.2017].
Zobacz w Google Scholar

Skorupa Agnieszka, M. Brol. 2016. Idea psychologicznej pracy z filmem na przykładzie filmu animowanego „Jak wytresować smoka” [w druku].
Zobacz w Google Scholar

Stanisławska Aleksandra. 2015. W głowie się nie mieści – naukowa recenzja filmu. http://www.crazynauka.pl/w-glowie-sie-nie-miesci-naukowa-recenzja-filmu/ [dostęp: 31.01.2017].
Zobacz w Google Scholar

Szymczyk Bartosz. 2015. Wrażliwa nauka. „W głowie się nie mieści” oczami psychologa. http://kulturaliberalna.pl/2015/08/11/w-glowie-sie-nie-miesci-szymczyk-recenzja/ [dostęp: 31.01.2017].
Zobacz w Google Scholar

Talarico Jennifer. 2015. Does Pixar’s Inside Out show how memory actually works? http://theconversation.com/does-pixars-inside-out-show-how-memory-actually-works-43311 [dostęp: 31.01.2017].
Zobacz w Google Scholar

Tomaszewski Marcin. 2015. W głowie się nie mieści jaki to jest dobry film. http://lekturaobowiazkowa.pl/na-ekranie/w-glowie-sie-nie-miesci-jaki-to-jest-dobry-film/ [dostęp: 31.01.2017].
Zobacz w Google Scholar

Wargo Eric. 2005. Animated Expressions. http://www.psychologicalscience.org/observer/animated-expression [dostęp: 31.01.2017].
Zobacz w Google Scholar

What Should Riley Do? 2015. https://www.amazon.com/Should-Riley-Disney-Inside-Stepping/dp/0736434291/ref=pd_sim_14_6?_encoding=UTF8&psc=1&refRID=5PAVDSW5A4NXMJE60HP4 [dostęp: 31.01.2017].
Zobacz w Google Scholar

Zaboklicka Ewa. 2015. „W głowie się nie mieści”. Czy to film odpowiedni dla dzieci? http://www.polskatimes.pl/artykul/4682618,w-glowie-sie-nie-miesci-czy-to-film-odpowiedni-dla-dzieci-recenzja,id,t.html [dostęp: 31.01.2017]).
Zobacz w Google Scholar

Zapart Agnieszka. 2015. „W głowie się nie mieści” – inspirująca bajka o tym, że wszystkie emocje są potrzebne i ważne! http://zapart.eu/?p=338 [dostęp: 31.01.2017].
Zobacz w Google Scholar

Downloads

Download data is not yet available.