Abstract
Artykuł omawia znaczenie filmu animowanego W głowie się nie mieści (Inside Out) w kontekście wartości edukacyjnej, jaką ze sobą niesie. Analizie poddana zostaje treść filmu, która koncentruje się na roli emocji w życiu człowieka. Jednocześnie jako badacze i praktycy chcemy w niniejszym tekście podzielić się osobistymi refleksjami dotyczącymi pracy z filmem w ogóle i staramy się wytłumaczyć, dlaczego akurat ten konkretny film jest świetnym przykładem pokazującym wyzwania stojące przed każdym, kto zdecyduje się wykorzystać go w swojej pracy warsztatowej, terapeutycznej czy psychoedukacyjnej.References
Adamczyk Witold. 2005. Psychologiczny model widza kinowego. Bielsko-Biała.
View in Google Scholar
Anwar Yasmin. 2015. Oh Joy! Berkeley consults on ‘Inside Out’ emotions. http://news.berkeley.edu/2015/06/17/inside-out-emotions/ [dostęp: 31.01.2017].
View in Google Scholar
Baker-Sperry Lori. 2007. “The production of meaning through peer interaction: Children and Walt Disney’s Cinderella”. Sex Roles 56(11–12). 717−727.
View in Google Scholar
Barak Miri, T. Ashkar, Y.J. Dori. 2011. “Learning science via animated movies: Its effect on students’ thinking and motivation”. Computers & Education 56(3). 839–846.
View in Google Scholar
Barriga Claudia A., M.A. Shapiro, M.L. Fernandez. 2010. “Science information in fictional movies: Effects of context and gender”. Science Communication 32(1). 3−24.
View in Google Scholar
Bębenek Michał. 2016. Piątkowa ciekawostka o…: „W głowie się nie mieści”. http://www.gloskultury.pl/piatkowa-ciekawostka-o-w-glowie-sie-nie-miesci/ [dostęp: 31.01.2017].
View in Google Scholar
Blessing Stephen B., J.S. Blessing. 2015. “Using a movie as a capstone activity for the introductory course”. Teaching of Psychology 42(1). 51–55.
View in Google Scholar
Brol Michał, A. Skorupa (red.). 2014. Psychologiczna praca z filmem. Katowice.
View in Google Scholar
Bryant Michael. 2016. “Why patients and doctors should watch Inside Out”. British Journal of General Practice 66(643). 92−92.
View in Google Scholar
Castro Vanessa L., A.G. Halberstadt, F.T. Lozada, A.B. Craig. 2015. “Parents’ emotion-related beliefs, behaviours, and skills predict children’s recognition of emotion”. Infant and Child Development 24. 1–22.
View in Google Scholar
CBS News. 2015. High-tech animation brings viewers inside “Inside Out”. http://www.cbsnews.com/news/high-tech-animation-brings-viewers-inside-out/ [dostęp: 31.01.2017].
View in Google Scholar
Champoux Joseph E. 2001. “Animated films as a teaching resource”. Journal of Management Education 25(1). 79−100.
View in Google Scholar
Champoux Joseph E. 2005. “Comparative analyses of live action and animated film remake scenes: finding alternative film based teaching resources”. Educational Media International 42(1). 49–69.
View in Google Scholar
Cox Jennifer. 2016. Inside Out and American Parenting (rozprawa doktorska). https://aura.alfred.edu/bitstream/handle/10829/7237/Cox%2c%20Jennifer%202016.pdf?sequence=1&isAllowed=y [dostęp: 31.01.2017].
View in Google Scholar
Czyż Radosław. 2016. „W głowie się nie mieści”. Najmądrzejsza kreskówka, jaką zobaczycie. http://wyborcza.pl/1,90535,20730720,w-glowie-sie-nie-miesci-najmadrzejsza-kreskowka-jaka-zobaczycie.html [dostęp: 31.01.2017].
View in Google Scholar
Docter Peter. 2015. W głowie się nie mieści (Inside Out). Pixar.
View in Google Scholar
Maruszewski Tomasz, D. Doliński, W. Łukaszewski, M. Marszał-Wiśniewska. 2015. Emocje i motywacja. W Psychologia akademicka. J. Strelau, D. Doliński (red.), T. 1. Warszawa. 553−570.
View in Google Scholar
Dryk Joanna. 2017. Psychoedukacja. http://www.psychologia.edu.pl/czytelnia/134-warto-wiedzie/1512-psychoedukacja.html [dostęp: 31.01.2017].
View in Google Scholar
Ekman Paul. 1992. “An argument for basic emotions”. Cognition and Emotion 6(3–4). 169−200.
View in Google Scholar
Ekman Paul. 1999. Chapter 3. Basic Emotions. W Handbook of Cognition and Emotion. T. Dalgleish, M. Power (eds.). Sussex.
View in Google Scholar
Fouts Gregory, M. Callan, K. Piasentin, A. Lawson. 2006. “Demonizing in children’s television cartoons and Disney animated films”. Child Psychiatry and Human Development 37(1). 15–23.
View in Google Scholar
Friend Stacie. 2010. “Getting carried away: Evaluating the emotional influence of fiction film”. Midwest Studies in Philosophy 34(1). 77−105.
View in Google Scholar
Greenwood Dara, C.R. Long. 2015. “When Movies Matter: Emerging Adults Recall Memorable Movies”. Journal of Adolescent Research 30(5). 625–650.
View in Google Scholar
Hamilton Jon, N. Ulaby. 2015. Science Of Sadness And Joy: ‘Inside Out’ Gets Childhood Emotions Right. http://www.npr.org/sections/health-shots/2015/06/13/413980258/science-of-sadness-and-joy-inside-out-gets-childhood-emotions-right [dostęp: 31.01.2017].
View in Google Scholar
Inside My Mind: A Book About Me! 2015. https://www.amazon.com/Inside-My-Mind-Disney-Chapters/dp/0736432868/ref=pd_sim_14_3?_encoding=UTF8&psc=1&refRID=5PAVDSW5A4NXMJE60HP4 [dostęp: 31.01.2017].
View in Google Scholar
Inside Out Box of Mixed Emotions. 2015. https://www.amazon.com/Inside-Out-Box-Mixed-Emotions/dp/148471671X/ref=sr_1_6?ie=UTF8&qid=1488510034&sr=8-6&keywords=inside+out [dostęp: 31.01.2017].
View in Google Scholar
Inside out the emotions. 2015. http://disney.wikia.com/wiki/File:Inside_out_the_emotions.png [dostęp: 31.01.2017].
View in Google Scholar
Jarecka Urszula. 2003. “Bohater filmu animowanego”. Kwartalnik Filmowy nr 24. 41−42.
View in Google Scholar
Judd Wess. 2015. A Conversation With the Psychologist Behind ‘Inside Out’. https://psmag.com/a-conversation-with-the-psychologist-behind-inside-out-417cc145abdd#.7d35wf363 [dostęp: 31.01.2017].
View in Google Scholar
Kelly Ryan. 2016. The Psychology of “Inside Out”: How Accurate Is It? http://www.shrinktank.com/the-psychology-of-inside-out-how-accurate-is-it/ [dostęp: 31.01.2017].
View in Google Scholar
Keltner Dacher, P. Ekman. 2015. The Science of ‘Inside Out’. https://www.nytimes.com/2015/07/05/opinion/sunday/the-science-of-inside-out.html [dostęp: 31.01.2017].
View in Google Scholar
Kielar-Turska Maria. 1978. Rola filmu animowanego w pracy wychowawczo-dydaktycznej przedszkola. Warszawa.
View in Google Scholar
Kotek Joanna. 2015. „W głowie się nie mieści”, czyli włóżmy psychologię do bajki. http://magazynbang.pl/w-glowie-sie-nie-miesci-czyli-wlozmy-psychologie-do-bajki/ [dostęp: 31.01.2017].
View in Google Scholar
Langley Travis. 2015. “Inside Out”: Emotional Truths by Way of Pixar. https://www.psychologytoday.com/blog/beyond-heroes-and-villains/201506/inside-out-emotional-truths-way-pixar [dostęp: 31.01.2017].
View in Google Scholar
Marcarian Hannah, P.O. Wilkinson. 2016. “Inside Out: education or simply entertainment? – psychiatry in the movies”. The British Journal of Psychiatry 209(5). 377.
View in Google Scholar
Marsh Jason, V. Zakrzewski. 2015. Four Lessons from “Inside Out” to Discuss With Kids. http://greatergood.berkeley.edu/article/item/four_lessons_from_inside_out_to_discuss_with_kids [dostęp: 31.01.2017].
View in Google Scholar
May Tom. 2015. 5 surprising facts about Inside Out’s character design. http://www.creativebloq.com/animation/inside-out-character-design-111517644 [dostęp: 31.01.2017].
View in Google Scholar
Mąka-Malatyńska Katarzyna. 2016. Od Fantazji do Gumballa – estetyka filmu animowanego. Polonistyka. Innowacje nr 3. 135–150.
View in Google Scholar
Niemiec Ryan M., D. Wedding. 2013. Positive psychology at the movies: Using films to build virtues and character strengths. Cambridge.
View in Google Scholar
Ogonowska Agnieszka. 2005. „Shrek w epoce telewizji”. Kultura Popularna nr 2. http://wiadomosci.onet.pl/kiosk/shrek-w-epoce-telewizji/hq1pe [dostęp: 31.01.2017].
View in Google Scholar
Okoń Wincenty. 1968. „Środki dydaktyczne i ich unowocześnienie”. Dydaktyka Szkoły Wyższej nr 1. 13–33.
View in Google Scholar
Panzarino Matthew. 2015. How Pixar Solves Problems From The Inside Out. https://techcrunch.com/2015/04/12/how-pixar-solves-problems-from-the-inside-out/ [dostęp: 31.01.2017].
View in Google Scholar
Pimentel Octavio, P. Velázquez. 2008. “Shrek 2: An appraisal of mainstream animation’s influence on identity”. Journal of Latinos and education 8(1). 5−21.
View in Google Scholar
Printable Inside Out Bingo Game. 2015. http://www.secondchancesgirl.com/2015/07/printable-inside-out-bingo-game.html [dostęp: 31.01.2017].
View in Google Scholar
Skorupa Agnieszka, M. Brol. 2016. Idea psychologicznej pracy z filmem na przykładzie filmu animowanego „Jak wytresować smoka” [w druku].
View in Google Scholar
Stanisławska Aleksandra. 2015. W głowie się nie mieści – naukowa recenzja filmu. http://www.crazynauka.pl/w-glowie-sie-nie-miesci-naukowa-recenzja-filmu/ [dostęp: 31.01.2017].
View in Google Scholar
Szymczyk Bartosz. 2015. Wrażliwa nauka. „W głowie się nie mieści” oczami psychologa. http://kulturaliberalna.pl/2015/08/11/w-glowie-sie-nie-miesci-szymczyk-recenzja/ [dostęp: 31.01.2017].
View in Google Scholar
Talarico Jennifer. 2015. Does Pixar’s Inside Out show how memory actually works? http://theconversation.com/does-pixars-inside-out-show-how-memory-actually-works-43311 [dostęp: 31.01.2017].
View in Google Scholar
Tomaszewski Marcin. 2015. W głowie się nie mieści jaki to jest dobry film. http://lekturaobowiazkowa.pl/na-ekranie/w-glowie-sie-nie-miesci-jaki-to-jest-dobry-film/ [dostęp: 31.01.2017].
View in Google Scholar
Wargo Eric. 2005. Animated Expressions. http://www.psychologicalscience.org/observer/animated-expression [dostęp: 31.01.2017].
View in Google Scholar
What Should Riley Do? 2015. https://www.amazon.com/Should-Riley-Disney-Inside-Stepping/dp/0736434291/ref=pd_sim_14_6?_encoding=UTF8&psc=1&refRID=5PAVDSW5A4NXMJE60HP4 [dostęp: 31.01.2017].
View in Google Scholar
Zaboklicka Ewa. 2015. „W głowie się nie mieści”. Czy to film odpowiedni dla dzieci? http://www.polskatimes.pl/artykul/4682618,w-glowie-sie-nie-miesci-czy-to-film-odpowiedni-dla-dzieci-recenzja,id,t.html [dostęp: 31.01.2017]).
View in Google Scholar
Zapart Agnieszka. 2015. „W głowie się nie mieści” – inspirująca bajka o tym, że wszystkie emocje są potrzebne i ważne! http://zapart.eu/?p=338 [dostęp: 31.01.2017].
View in Google Scholar