Psychologiczna praca z filmem "W głowie się nie mieści" ("Inside Out")
PDF (Język Polski)

How to Cite

Brol, M., & Skorupa, A. (2018). Psychologiczna praca z filmem "W głowie się nie mieści" ("Inside Out"). Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. Studia De Cultura, 9(2), 117–130. https://doi.org/10.24917/20837275.9.2.9

Abstract

Artykuł omawia znaczenie filmu animowanego W głowie się nie mieści (Inside Out) w kontekście wartości edukacyjnej, jaką ze sobą niesie. Analizie poddana zostaje treść filmu, która koncentruje się na roli emocji w życiu człowieka. Jednocześnie jako badacze i praktycy chcemy w niniejszym tekście podzielić się osobistymi refleksjami dotyczącymi pracy z filmem w ogóle i staramy się wytłumaczyć, dlaczego akurat ten konkretny film jest świetnym przykładem pokazującym wyzwania stojące przed każdym, kto zdecyduje się wykorzystać go w swojej pracy warsztatowej, terapeutycznej czy psychoedukacyjnej.
https://doi.org/10.24917/20837275.9.2.9
PDF (Język Polski)

References

Adamczyk Witold. 2005. Psychologiczny model widza kinowego. Bielsko-Biała.
View in Google Scholar

Anwar Yasmin. 2015. Oh Joy! Berkeley consults on ‘Inside Out’ emotions. http://news.berkeley.edu/2015/06/17/inside-out-emotions/ [dostęp: 31.01.2017].
View in Google Scholar

Baker-Sperry Lori. 2007. “The production of meaning through peer interaction: Children and Walt Disney’s Cinderella”. Sex Roles 56(11–12). 717−727.
View in Google Scholar

Barak Miri, T. Ashkar, Y.J. Dori. 2011. “Learning science via animated movies: Its effect on students’ thinking and motivation”. Computers & Education 56(3). 839–846.
View in Google Scholar

Barriga Claudia A., M.A. Shapiro, M.L. Fernandez. 2010. “Science information in fictional movies: Effects of context and gender”. Science Communication 32(1). 3−24.
View in Google Scholar

Bębenek Michał. 2016. Piątkowa ciekawostka o…: „W głowie się nie mieści”. http://www.gloskultury.pl/piatkowa-ciekawostka-o-w-glowie-sie-nie-miesci/ [dostęp: 31.01.2017].
View in Google Scholar

Blessing Stephen B., J.S. Blessing. 2015. “Using a movie as a capstone activity for the introductory course”. Teaching of Psychology 42(1). 51–55.
View in Google Scholar

Brol Michał, A. Skorupa (red.). 2014. Psychologiczna praca z filmem. Katowice.
View in Google Scholar

Bryant Michael. 2016. “Why patients and doctors should watch Inside Out”. British Journal of General Practice 66(643). 92−92.
View in Google Scholar

Castro Vanessa L., A.G. Halberstadt, F.T. Lozada, A.B. Craig. 2015. “Parents’ emotion-related beliefs, behaviours, and skills predict children’s recognition of emotion”. Infant and Child Development 24. 1–22.
View in Google Scholar

CBS News. 2015. High-tech animation brings viewers inside “Inside Out”. http://www.cbsnews.com/news/high-tech-animation-brings-viewers-inside-out/ [dostęp: 31.01.2017].
View in Google Scholar

Champoux Joseph E. 2001. “Animated films as a teaching resource”. Journal of Management Education 25(1). 79−100.
View in Google Scholar

Champoux Joseph E. 2005. “Comparative analyses of live action and animated film remake scenes: finding alternative film based teaching resources”. Educational Media International 42(1). 49–69.
View in Google Scholar

Cox Jennifer. 2016. Inside Out and American Parenting (rozprawa doktorska). https://aura.alfred.edu/bitstream/handle/10829/7237/Cox%2c%20Jennifer%202016.pdf?sequence=1&isAllowed=y [dostęp: 31.01.2017].
View in Google Scholar

Czyż Radosław. 2016. „W głowie się nie mieści”. Najmądrzejsza kreskówka, jaką zobaczycie. http://wyborcza.pl/1,90535,20730720,w-glowie-sie-nie-miesci-najmadrzejsza-kreskowka-jaka-zobaczycie.html [dostęp: 31.01.2017].
View in Google Scholar

Docter Peter. 2015. W głowie się nie mieści (Inside Out). Pixar.
View in Google Scholar

Maruszewski Tomasz, D. Doliński, W. Łukaszewski, M. Marszał-Wiśniewska. 2015. Emocje i motywacja. W Psychologia akademicka. J. Strelau, D. Doliński (red.), T. 1. Warszawa. 553−570.
View in Google Scholar

Dryk Joanna. 2017. Psychoedukacja. http://www.psychologia.edu.pl/czytelnia/134-warto-wiedzie/1512-psychoedukacja.html [dostęp: 31.01.2017].
View in Google Scholar

Ekman Paul. 1992. “An argument for basic emotions”. Cognition and Emotion 6(3–4). 169−200.
View in Google Scholar

Ekman Paul. 1999. Chapter 3. Basic Emotions. W Handbook of Cognition and Emotion. T. Dalgleish, M. Power (eds.). Sussex.
View in Google Scholar

Fouts Gregory, M. Callan, K. Piasentin, A. Lawson. 2006. “Demonizing in children’s television cartoons and Disney animated films”. Child Psychiatry and Human Development 37(1). 15–23.
View in Google Scholar

Friend Stacie. 2010. “Getting carried away: Evaluating the emotional influence of fiction film”. Midwest Studies in Philosophy 34(1). 77−105.
View in Google Scholar

Greenwood Dara, C.R. Long. 2015. “When Movies Matter: Emerging Adults Recall Memorable Movies”. Journal of Adolescent Research 30(5). 625–650.
View in Google Scholar

Hamilton Jon, N. Ulaby. 2015. Science Of Sadness And Joy: ‘Inside Out’ Gets Childhood Emotions Right. http://www.npr.org/sections/health-shots/2015/06/13/413980258/science-of-sadness-and-joy-inside-out-gets-childhood-emotions-right [dostęp: 31.01.2017].
View in Google Scholar

Inside My Mind: A Book About Me! 2015. https://www.amazon.com/Inside-My-Mind-Disney-Chapters/dp/0736432868/ref=pd_sim_14_3?_encoding=UTF8&psc=1&refRID=5PAVDSW5A4NXMJE60HP4 [dostęp: 31.01.2017].
View in Google Scholar

Inside Out Box of Mixed Emotions. 2015. https://www.amazon.com/Inside-Out-Box-Mixed-Emotions/dp/148471671X/ref=sr_1_6?ie=UTF8&qid=1488510034&sr=8-6&keywords=inside+out [dostęp: 31.01.2017].
View in Google Scholar

Inside out the emotions. 2015. http://disney.wikia.com/wiki/File:Inside_out_the_emotions.png [dostęp: 31.01.2017].
View in Google Scholar

Jarecka Urszula. 2003. “Bohater filmu animowanego”. Kwartalnik Filmowy nr 24. 41−42.
View in Google Scholar

Judd Wess. 2015. A Conversation With the Psychologist Behind ‘Inside Out’. https://psmag.com/a-conversation-with-the-psychologist-behind-inside-out-417cc145abdd#.7d35wf363 [dostęp: 31.01.2017].
View in Google Scholar

Kelly Ryan. 2016. The Psychology of “Inside Out”: How Accurate Is It? http://www.shrinktank.com/the-psychology-of-inside-out-how-accurate-is-it/ [dostęp: 31.01.2017].
View in Google Scholar

Keltner Dacher, P. Ekman. 2015. The Science of ‘Inside Out’. https://www.nytimes.com/2015/07/05/opinion/sunday/the-science-of-inside-out.html [dostęp: 31.01.2017].
View in Google Scholar

Kielar-Turska Maria. 1978. Rola filmu animowanego w pracy wychowawczo-dydaktycznej przedszkola. Warszawa.
View in Google Scholar

Kotek Joanna. 2015. „W głowie się nie mieści”, czyli włóżmy psychologię do bajki. http://magazynbang.pl/w-glowie-sie-nie-miesci-czyli-wlozmy-psychologie-do-bajki/ [dostęp: 31.01.2017].
View in Google Scholar

Langley Travis. 2015. “Inside Out”: Emotional Truths by Way of Pixar. https://www.psychologytoday.com/blog/beyond-heroes-and-villains/201506/inside-out-emotional-truths-way-pixar [dostęp: 31.01.2017].
View in Google Scholar

Marcarian Hannah, P.O. Wilkinson. 2016. “Inside Out: education or simply entertainment? – psychiatry in the movies”. The British Journal of Psychiatry 209(5). 377.
View in Google Scholar

Marsh Jason, V. Zakrzewski. 2015. Four Lessons from “Inside Out” to Discuss With Kids. http://greatergood.berkeley.edu/article/item/four_lessons_from_inside_out_to_discuss_with_kids [dostęp: 31.01.2017].
View in Google Scholar

May Tom. 2015. 5 surprising facts about Inside Out’s character design. http://www.creativebloq.com/animation/inside-out-character-design-111517644 [dostęp: 31.01.2017].
View in Google Scholar

Mąka-Malatyńska Katarzyna. 2016. Od Fantazji do Gumballa – estetyka filmu animowanego. Polonistyka. Innowacje nr 3. 135–150.
View in Google Scholar

Niemiec Ryan M., D. Wedding. 2013. Positive psychology at the movies: Using films to build virtues and character strengths. Cambridge.
View in Google Scholar

Ogonowska Agnieszka. 2005. „Shrek w epoce telewizji”. Kultura Popularna nr 2. http://wiadomosci.onet.pl/kiosk/shrek-w-epoce-telewizji/hq1pe [dostęp: 31.01.2017].
View in Google Scholar

Okoń Wincenty. 1968. „Środki dydaktyczne i ich unowocześnienie”. Dydaktyka Szkoły Wyższej nr 1. 13–33.
View in Google Scholar

Panzarino Matthew. 2015. How Pixar Solves Problems From The Inside Out. https://techcrunch.com/2015/04/12/how-pixar-solves-problems-from-the-inside-out/ [dostęp: 31.01.2017].
View in Google Scholar

Pimentel Octavio, P. Velázquez. 2008. “Shrek 2: An appraisal of mainstream animation’s influence on identity”. Journal of Latinos and education 8(1). 5−21.
View in Google Scholar

Printable Inside Out Bingo Game. 2015. http://www.secondchancesgirl.com/2015/07/printable-inside-out-bingo-game.html [dostęp: 31.01.2017].
View in Google Scholar

Skorupa Agnieszka, M. Brol. 2016. Idea psychologicznej pracy z filmem na przykładzie filmu animowanego „Jak wytresować smoka” [w druku].
View in Google Scholar

Stanisławska Aleksandra. 2015. W głowie się nie mieści – naukowa recenzja filmu. http://www.crazynauka.pl/w-glowie-sie-nie-miesci-naukowa-recenzja-filmu/ [dostęp: 31.01.2017].
View in Google Scholar

Szymczyk Bartosz. 2015. Wrażliwa nauka. „W głowie się nie mieści” oczami psychologa. http://kulturaliberalna.pl/2015/08/11/w-glowie-sie-nie-miesci-szymczyk-recenzja/ [dostęp: 31.01.2017].
View in Google Scholar

Talarico Jennifer. 2015. Does Pixar’s Inside Out show how memory actually works? http://theconversation.com/does-pixars-inside-out-show-how-memory-actually-works-43311 [dostęp: 31.01.2017].
View in Google Scholar

Tomaszewski Marcin. 2015. W głowie się nie mieści jaki to jest dobry film. http://lekturaobowiazkowa.pl/na-ekranie/w-glowie-sie-nie-miesci-jaki-to-jest-dobry-film/ [dostęp: 31.01.2017].
View in Google Scholar

Wargo Eric. 2005. Animated Expressions. http://www.psychologicalscience.org/observer/animated-expression [dostęp: 31.01.2017].
View in Google Scholar

What Should Riley Do? 2015. https://www.amazon.com/Should-Riley-Disney-Inside-Stepping/dp/0736434291/ref=pd_sim_14_6?_encoding=UTF8&psc=1&refRID=5PAVDSW5A4NXMJE60HP4 [dostęp: 31.01.2017].
View in Google Scholar

Zaboklicka Ewa. 2015. „W głowie się nie mieści”. Czy to film odpowiedni dla dzieci? http://www.polskatimes.pl/artykul/4682618,w-glowie-sie-nie-miesci-czy-to-film-odpowiedni-dla-dzieci-recenzja,id,t.html [dostęp: 31.01.2017]).
View in Google Scholar

Zapart Agnieszka. 2015. „W głowie się nie mieści” – inspirująca bajka o tym, że wszystkie emocje są potrzebne i ważne! http://zapart.eu/?p=338 [dostęp: 31.01.2017].
View in Google Scholar

Downloads

Download data is not yet available.