Abstract
The aim of the article is to show the role of theater in cultural education focused on new media and cyberculture 3.0, mediatized and medialized contemporary theater, and the development of the so‑called key competencies. In addition to digital competencies, which are closely related to the media, soft and transversal competencies play an important role in adaptation and cultural transgression. They are both the final effect (at the higher level of the competency pyramid) and the foundation of all basic forms of learning. Theater performance competencies and theater criticism allow you to develop the competencies necessary for cooperation, communication, and creative activities using digital media, which makes theater education closely related to education through theater. As part of education 4.0, it is worth remembering non‑digital competencies, which are important for the effective use of tools and resources of the digital environment and the very subjective, creative, and participatory cooperation with its other users. In addition, the development of cultural competencies related to and through theater makes it possible to acquire other performance and cognitive competencies related to the social, political, and civic spheres, which proves the performative power of the theater itself and its “tools” or means of expression.
References
Bal Mieke. 2015. Afekt jako siła kulturowa. Anna Turczyn (przeł.). W: Historie afektywne i polityki pamięci. Elżbieta Wichrowska, Anna Szczepan‑Wojnarska, Roma Sendyka, Ryszard Nycz (red.). Warszawa. 33–46.
View in Google Scholar
Baudrillard Jean. 2005. Symulakry i symulacje. Sławomir Królak.(przeł.). Warszawa.
View in Google Scholar
Baudrillard Jean. 2006a. Wojny w zatoce nie było. Sławomir Królak (przeł.). Warszawa.
View in Google Scholar
Baudrillard Jean. 2006b. W cieniu milczącej większości albo kres sfery społecznej. Sławomir Królak (przeł.). Warszawa.
View in Google Scholar
Bauman Zygmunt. 1998. Prawodawcy i tłumacze. Warszawa.
View in Google Scholar
Bishop Claire. 2015. Sztuczne piekła. Sztuka partycypacyjna i polityka widowni. Jacek Staniszewski (przeł.). Warszawa.
View in Google Scholar
Bourriaud Nicolas. 2012. Estetyka relacyjna. Łukasz Białkowski (przeł.). Kraków.
View in Google Scholar
Butler Judith. 2016. Zapiski o performatywnej teorii zgromadzeń. Joanna Bednarek (przeł.). Warszawa.
View in Google Scholar
Carratero S. i in. 2017. The Digital Competence Framework for Citizens with eight proficiency levels and examples of use. Luxembourg.
View in Google Scholar
Debord Guy. 2006. Społeczeństwo spektaklu oraz Rozważania o społeczeństwie spektaklu. Mateusz Kwaterko (przeł.). Warszawa.
View in Google Scholar
Dobrowolski Piotr. 2019. Teatr i polityka: dyskursy polityczne w polskiej dramaturgii współczesnej. Poznań.
View in Google Scholar
Dorak‑Wojakowska Lilianna. 2015. Teatr wobec nowych mediów. W: Przepływy, protezy, przedłużenia… Przemiany kultury polskiej pod wpływem nowych mediów po 1989 roku. Bogusława Bodzioch‑Bryła i in. (red.). Kraków.
View in Google Scholar
Edukacja cyfrowa w szkołach w Europie. Raport Eurydice. 2020. Warszawa.
View in Google Scholar
Ferrari Anusca. (2013). DigComp: A Framework for Developing and Understanding Digital Competence in Europe. Luxembourg.
View in Google Scholar
Fischer‑Lichte Erika. 2008. „Czym jest przedstawienie w kulturze performansów. Próba definicji”. Małgorzata Sugiera (tłum.). Didaskalia 88. 65–71.
View in Google Scholar
Glasbeek Steven. 2018. The Importance of Transversal Skills and Competences for Young People in a Modern Europe. Policy Paper. [b.m.].
View in Google Scholar
Głomb Krzysztof. 2020 Kompetencje 4.0. Cz.1. Warszawa.
View in Google Scholar
Goffman Erving. 2000. Człowiek w teatrze życia codziennego. Helena Datner‑Śpiewak, Paweł Śpiewak (przeł.). Warszawa.
View in Google Scholar
Kolankiewicz Leszek. (red.). 2010. Antropologia widowisk: zagadnienia i wybór tekstów. Warszawa.
View in Google Scholar
Kosofsky Sedgwick Eve. 2003. Touching, Feeling. Affect. Pedagogy. Performativity. Durham.
View in Google Scholar
Komisja Europejska. 2018. Wniosek w sprawie Zalecenia Rady w sprawie kompetencji kluczowych w procesie uczenia się przez całe życie. COM(2018)24. 17 stycznia. Bruksela.
View in Google Scholar
Kozielecki Józef. 2002. Transgresja i kultura. Warszawa.
View in Google Scholar
Krajewska Anna. 2006. „Dekonstrukcja jako problem estetyki (na przykładzie dramatycznego dyskursu Jacques’a Derridy)”. Przestrzenie Teatru 6. 19–29.
View in Google Scholar
Krakowska Joanna. 2018. Auto‑teatr w czasach post‑prawdy. W: Post‑teatr i jego sojusznicy. Tomasz. Plata (red.). Warszawa.
View in Google Scholar
Łubieniewska Ewa. 2014. „O kłopotach edukacji teatralnej w dobie wszechobecnej(po)nowoczesności i nieobecnej tradycji”. „Studia de Cultura 6. 120–126.
View in Google Scholar
Michl Werner. 2012. Pedagogika przeżyć. Dariusz Kozieł (przeł.). Kraków.
View in Google Scholar
Nieduziak Edyta. 2015. Teatr jako narzędzie diagnozy i terapii dzieci. W: Arteterapia: zdrowie dzięki sztuce. Marta Majorczyk, Marta Szabelska‑Holeksa (red.). Warszawa. 163–183.
View in Google Scholar
Ogonowska Agnieszka. 2014. „Wstęp”. Studia de Cultura 6: Edukacja kulturowa. Ujęcie monograficzne. 3–4.
View in Google Scholar
Ogonowska Agnieszka. 2016. „Kompetencje cyfrowe we współczesnej cywilizacji medialnej”. Studia de Cultura 8(2). 14–26.
View in Google Scholar
Ogonowska Agnieszka. 2019. „Wybrane gesty i formy parateatralne jako narzędzia wspomagania komunikacji z osobami w wieku senioralnym”. Studia de Cultura 11(2). 152–166.
View in Google Scholar
Ogonowska Agnieszka (red.). 2014. Studia de Cultura 6: Edukacja kulturowa. Ujęcie monograficzne.
View in Google Scholar
Ogonowska Agnieszka (red.). 2019. Studia de Cultura 11(4): Kulturoterapia: strategie wykorzystywania mediów i kultury w leczeniu, profilaktyce i edukacji.
View in Google Scholar
Ogonowska Agnieszka, Fischer Bogdan (red.). 2022. Studia de Cultura 14(2): Człowiek i technologia: aspekty cyberkulturowe, komunikacyjne i prawne.
View in Google Scholar
Ogonowska Agnieszka, Pieniążek Marek (red.). 2019. „Słowo od Redaktorów Tematycznych”. Studia de Cultura 2: Teatr w edukacji, terapii i profilaktyce. 3–5.
View in Google Scholar
Ogonowska Agnieszka, Walecka‑Rynduch Agnieszka. 2022. „Kompetencje cyfrowe młodych dorosłych: modele ramowe a rzeczywiste profile kompetencji. Analiza przyczynkowa”. Studia ad Bibliothecarum Scientiam Pertinentia 20. 624–640. DOI 10.24917/20811861.20.39.
View in Google Scholar
Pavis Patrice. 2001. Współczesna inscenizacja. Źródła, tendencje, perspektywy. Warszawa.
View in Google Scholar
Philips Patricia, Philips Jack. 2020. Proving the Value of Soft Skills. Alexandria.Pieniążek Marek. 2014. „Edukacja performatywna jako skuteczny model nauczania”. Studia de Cultura 6. 106–119.
View in Google Scholar
Pilch Anna, Rusek Marta (red.). 2019. Współczesny museion: edukacja kulturowa z perspektywy uniwersytetu, muzeum, szkoły. Kraków.
View in Google Scholar
Plata Tomasz (red.). 2018. Post‑teatr i jego sojusznicy. Warszawa.
View in Google Scholar
Ramowy katalog kompetencji cyfrowych. Justyna Jasiewicz i in. (red.). Warszawa.
View in Google Scholar
Rancière Jacques. 2007. Widz wyemancypowany. A. Ostolski (przeł.). Krytyka Polityczna 13.
View in Google Scholar
Smolarska Zofia. 2019. Sztuki uczące Wojtka Ziemilskiego, czyli post‑teatr po polsku. W: Post‑teatr i jego sojusznicy. Tomasz Plata (red.). Warszawa
View in Google Scholar
Spitzer Manfred. 2012. Jak uczy się mózg. Małgorzata Guzowska‑Dąbrowska (przeł.). Warszawa.
View in Google Scholar
Szulborska‑Łukaszewicz Joanna i in. (red.). 2017. Edukacja dla teatru a pedagogika teatralna – idee i praktyka. Kraków.
View in Google Scholar
Williams Linda. 2010. Hard core, władza, przyjemność i „szaleństwo widzialności”. Justyna Burzyńska i in. (przeł.). Warszawa.
View in Google Scholar
Żmijewski Artur. 2007a. Stosowane sztuki społeczne. Krytyka Polityczna 11/12. 14–24.
View in Google Scholar
Żmijewski Artur. 2007b. Polityczne gramatyki obrazów. W: Jacques Rancière. Estetyka jako polityka. Julian Kutyła, Paweł Mościcki (przeł.). Warszawa. 13–20.
View in Google Scholar
Żydek‑Bednarczuk Urszula. 2015. Spotkanie kultur: komunikacja i edukacja międzykulturowa w glottodydaktyce. Katowice.
View in Google Scholar
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Copyright (c) 2024 Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. Studia de Cultura