The role of theater in education 4.0. Towards non‑digital competencies
PDF (Język Polski)

Keywords

edukacja 4.0
teatr współczesny
post‑teatr
edukacja teatralna
edukacja poprzez teatr
kompetencje kluczowe
kompetencje transwersalne education 4.0
contemporary theatre
theater education
education through theatre
key competencies
transversal competencies

How to Cite

Ogonowska, A. (2023). The role of theater in education 4.0. Towards non‑digital competencies. Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. Studia De Cultura, 15(3), 5–16. https://doi.org/10.24917/20837275.15.3.1

Abstract

The aim of the article is to show the role of theater in cultural education focused on new media and cyberculture 3.0, mediatized and medialized contemporary theater, and the development of the so‑called key competencies. In addition to digital competencies, which are closely related to the media, soft and transversal competencies play an important role in adaptation and cultural transgression. They are both the final effect (at the higher level of the competency pyramid) and the foundation of all basic forms of learning. Theater performance competencies and theater criticism allow you to develop the competencies necessary for cooperation, communication, and creative activities using digital media, which makes theater education closely related to education through theater. As part of education 4.0, it is worth remembering non‑digital competencies, which are important for the effective use of tools and resources of the digital environment and the very subjective, creative, and participatory cooperation with its other users. In addition, the development of cultural competencies related to and through theater makes it possible to acquire other performance and cognitive competencies related to the social, political, and civic spheres, which proves the performative power of the theater itself and its “tools” or means of expression.

https://doi.org/10.24917/20837275.15.3.1
PDF (Język Polski)

References

Bal Mieke. 2015. Afekt jako siła kulturowa. Anna Turczyn (przeł.). W: Historie afektywne i polityki pamięci. Elżbieta Wichrowska, Anna Szczepan‑Wojnarska, Roma Sendyka, Ryszard Nycz (red.). Warszawa. 33–46.
View in Google Scholar

Baudrillard Jean. 2005. Symulakry i symulacje. Sławomir Królak.(przeł.). Warszawa.
View in Google Scholar

Baudrillard Jean. 2006a. Wojny w zatoce nie było. Sławomir Królak (przeł.). Warszawa.
View in Google Scholar

Baudrillard Jean. 2006b. W cieniu milczącej większości albo kres sfery społecznej. Sławomir Królak (przeł.). Warszawa.
View in Google Scholar

Bauman Zygmunt. 1998. Prawodawcy i tłumacze. Warszawa.
View in Google Scholar

Bishop Claire. 2015. Sztuczne piekła. Sztuka partycypacyjna i polityka widowni. Jacek Staniszewski (przeł.). Warszawa.
View in Google Scholar

Bourriaud Nicolas. 2012. Estetyka relacyjna. Łukasz Białkowski (przeł.). Kraków.
View in Google Scholar

Butler Judith. 2016. Zapiski o performatywnej teorii zgromadzeń. Joanna Bednarek (przeł.). Warszawa.
View in Google Scholar

Carratero S. i in. 2017. The Digital Competence Framework for Citizens with eight proficiency levels and examples of use. Luxembourg.
View in Google Scholar

Debord Guy. 2006. Społeczeństwo spektaklu oraz Rozważania o społeczeństwie spektaklu. Mateusz Kwaterko (przeł.). Warszawa.
View in Google Scholar

Dobrowolski Piotr. 2019. Teatr i polityka: dyskursy polityczne w polskiej dramaturgii współczesnej. Poznań.
View in Google Scholar

Dorak‑Wojakowska Lilianna. 2015. Teatr wobec nowych mediów. W: Przepływy, protezy, przedłużenia… Przemiany kultury polskiej pod wpływem nowych mediów po 1989 roku. Bogusława Bodzioch‑Bryła i in. (red.). Kraków.
View in Google Scholar

Edukacja cyfrowa w szkołach w Europie. Raport Eurydice. 2020. Warszawa.
View in Google Scholar

Ferrari Anusca. (2013). DigComp: A Framework for Developing and Understanding Digital Competence in Europe. Luxembourg.
View in Google Scholar

Fischer‑Lichte Erika. 2008. „Czym jest przedstawienie w kulturze performansów. Próba definicji”. Małgorzata Sugiera (tłum.). Didaskalia 88. 65–71.
View in Google Scholar

Glasbeek Steven. 2018. The Importance of Transversal Skills and Competences for Young People in a Modern Europe. Policy Paper. [b.m.].
View in Google Scholar

Głomb Krzysztof. 2020 Kompetencje 4.0. Cz.1. Warszawa.
View in Google Scholar

Goffman Erving. 2000. Człowiek w teatrze życia codziennego. Helena Datner‑Śpiewak, Paweł Śpiewak (przeł.). Warszawa.
View in Google Scholar

Kolankiewicz Leszek. (red.). 2010. Antropologia widowisk: zagadnienia i wybór tekstów. Warszawa.
View in Google Scholar

Kosofsky Sedgwick Eve. 2003. Touching, Feeling. Affect. Pedagogy. Performativity. Durham.
View in Google Scholar

Komisja Europejska. 2018. Wniosek w sprawie Zalecenia Rady w sprawie kompetencji kluczowych w procesie uczenia się przez całe życie. COM(2018)24. 17 stycznia. Bruksela.
View in Google Scholar

Kozielecki Józef. 2002. Transgresja i kultura. Warszawa.
View in Google Scholar

Krajewska Anna. 2006. „Dekonstrukcja jako problem estetyki (na przykładzie dramatycznego dyskursu Jacques’a Derridy)”. Przestrzenie Teatru 6. 19–29.
View in Google Scholar

Krakowska Joanna. 2018. Auto‑teatr w czasach post‑prawdy. W: Post‑teatr i jego sojusznicy. Tomasz. Plata (red.). Warszawa.
View in Google Scholar

Łubieniewska Ewa. 2014. „O kłopotach edukacji teatralnej w dobie wszechobecnej(po)nowoczesności i nieobecnej tradycji”. „Studia de Cultura 6. 120–126.
View in Google Scholar

Michl Werner. 2012. Pedagogika przeżyć. Dariusz Kozieł (przeł.). Kraków.
View in Google Scholar

Nieduziak Edyta. 2015. Teatr jako narzędzie diagnozy i terapii dzieci. W: Arteterapia: zdrowie dzięki sztuce. Marta Majorczyk, Marta Szabelska‑Holeksa (red.). Warszawa. 163–183.
View in Google Scholar

Ogonowska Agnieszka. 2014. „Wstęp”. Studia de Cultura 6: Edukacja kulturowa. Ujęcie monograficzne. 3–4.
View in Google Scholar

Ogonowska Agnieszka. 2016. „Kompetencje cyfrowe we współczesnej cywilizacji medialnej”. Studia de Cultura 8(2). 14–26.
View in Google Scholar

Ogonowska Agnieszka. 2019. „Wybrane gesty i formy parateatralne jako narzędzia wspomagania komunikacji z osobami w wieku senioralnym”. Studia de Cultura 11(2). 152–166.
View in Google Scholar

Ogonowska Agnieszka (red.). 2014. Studia de Cultura 6: Edukacja kulturowa. Ujęcie monograficzne.
View in Google Scholar

Ogonowska Agnieszka (red.). 2019. Studia de Cultura 11(4): Kulturoterapia: strategie wykorzystywania mediów i kultury w leczeniu, profilaktyce i edukacji.
View in Google Scholar

Ogonowska Agnieszka, Fischer Bogdan (red.). 2022. Studia de Cultura 14(2): Człowiek i technologia: aspekty cyberkulturowe, komunikacyjne i prawne.
View in Google Scholar

Ogonowska Agnieszka, Pieniążek Marek (red.). 2019. „Słowo od Redaktorów Tematycznych”. Studia de Cultura 2: Teatr w edukacji, terapii i profilaktyce. 3–5.
View in Google Scholar

Ogonowska Agnieszka, Walecka‑Rynduch Agnieszka. 2022. „Kompetencje cyfrowe młodych dorosłych: modele ramowe a rzeczywiste profile kompetencji. Analiza przyczynkowa”. Studia ad Bibliothecarum Scientiam Pertinentia 20. 624–640. DOI 10.24917/20811861.20.39.
View in Google Scholar

Pavis Patrice. 2001. Współczesna inscenizacja. Źródła, tendencje, perspektywy. Warszawa.
View in Google Scholar

Philips Patricia, Philips Jack. 2020. Proving the Value of Soft Skills. Alexandria.Pieniążek Marek. 2014. „Edukacja performatywna jako skuteczny model nauczania”. Studia de Cultura 6. 106–119.
View in Google Scholar

Pilch Anna, Rusek Marta (red.). 2019. Współczesny museion: edukacja kulturowa z perspektywy uniwersytetu, muzeum, szkoły. Kraków.
View in Google Scholar

Plata Tomasz (red.). 2018. Post‑teatr i jego sojusznicy. Warszawa.
View in Google Scholar

Ramowy katalog kompetencji cyfrowych. Justyna Jasiewicz i in. (red.). Warszawa.
View in Google Scholar

Rancière Jacques. 2007. Widz wyemancypowany. A. Ostolski (przeł.). Krytyka Polityczna 13.
View in Google Scholar

Smolarska Zofia. 2019. Sztuki uczące Wojtka Ziemilskiego, czyli post‑teatr po polsku. W: Post‑teatr i jego sojusznicy. Tomasz Plata (red.). Warszawa
View in Google Scholar

Spitzer Manfred. 2012. Jak uczy się mózg. Małgorzata Guzowska‑Dąbrowska (przeł.). Warszawa.
View in Google Scholar

Szulborska‑Łukaszewicz Joanna i in. (red.). 2017. Edukacja dla teatru a pedagogika teatralna – idee i praktyka. Kraków.
View in Google Scholar

Williams Linda. 2010. Hard core, władza, przyjemność i „szaleństwo widzialności”. Justyna Burzyńska i in. (przeł.). Warszawa.
View in Google Scholar

Żmijewski Artur. 2007a. Stosowane sztuki społeczne. Krytyka Polityczna 11/12. 14–24.
View in Google Scholar

Żmijewski Artur. 2007b. Polityczne gramatyki obrazów. W: Jacques Rancière. Estetyka jako polityka. Julian Kutyła, Paweł Mościcki (przeł.). Warszawa. 13–20.
View in Google Scholar

Żydek‑Bednarczuk Urszula. 2015. Spotkanie kultur: komunikacja i edukacja międzykulturowa w glottodydaktyce. Katowice.
View in Google Scholar

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.

Copyright (c) 2024 Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. Studia de Cultura

Downloads

Download data is not yet available.