Abstrakt
Celem artykułu jest ukazanie wybranych ujęć w badaniu kultur i narracji audialnych. Mogą one przyczynić się do projektowania i wdrażania bardziej efektywnych projektów edukacyjnych oraz badań naukowych służących pogłębianiu kompetencji audialnych w odniesieniu do specyficznych grup użytkowników i odbiorców mediów. Wspomniane kompetencje audialne są postrzegane jako typ kompetencji kulturowych i medialnych, a zarazem kompetencji poznawczych. Ich rozwój i doskonalenie uwarunkowane są czynnikami rozwojowymi, środowiskowymi i kulturowymi, a rzeczywisty poziom wpływa na strategie korzystania z zastanych przekazów audialnych, a zarazem na tworzenie nowych przekazów przy wykorzystaniu technologii oraz funkcjonalności nowomedialnych środowisk cyfrowych. W artykule skontrastowano dwa podejścia do badania tytułowych kultur i narracji: podejście skoncentrowane na przekazach i mediach (media centered approach) w relacji do podejścia skoncentrowanego na ich użytkownikach (user‑media centered approach). Każde z proponowanych ujęć: neurokognitywno‑ rozwojowe i relacyjno funkcjonalne wyznacza z kolei specyficzną perspektywę badania użytkowników i współtwórców kultur oraz narracji medialnych, a ich zastosowanie we wspomnianych badaniach i projektach przyczynia się do lepszego rozumienia mechanizmów odbioru, interpretacji oraz wytwarzania narracji audialnych we współczesnych przestrzeniach kulturowych.
Bibliografia
Bauman Zygmunt. 2007. Liquid Life. Cambridge–Malden.
Zobacz w Google Scholar
Bourriaud Nicolas. 2012. Estetyka relacyjna. Łukasz Białkowski (przeł.). Kraków.
Zobacz w Google Scholar
Cieszyńska‑ Rożek Jagoda. 2018. Neurobiologiczne podstawy rozwoju poznawczego. Słuch. Kraków.
Zobacz w Google Scholar
Cieszyńska‑ Rożek Jagoda, Sedivy Mączka Katarzyna. 2017. Metoda Krakowska: stymulacja funkcji słuchowych. W: Mózg, język, komunikacja. Jagoda Cieszyńska‑ Rożek, Katarzyna Sedivy‑ Mączka (red.). Kraków.
Zobacz w Google Scholar
Dant Tim. 2007. Kultura materialna w rzeczywistości społecznej: wartości, działania, style życia. Janusz Barański (przeł.). Kraków.
Zobacz w Google Scholar
Filiciak Mirosław, Mazurek Paweł, Growiec Katarzyna. 2013. Korzystanie z mediów a podziały społeczne. Kompetencje medialne Polaków w ujęciu relacyjnym. Warszawa.
Zobacz w Google Scholar
Francuz Piotr (red.). 2007. Obrazy w umyśle: studia nad percepcją i wyobraźnią. Warszawa.
Zobacz w Google Scholar
Gibson James. 1977. The Theory of Affordances. In Perceiving, Acting, and Knowing.
Zobacz w Google Scholar
Robert Shaw, John Bransford (eds.). London.
Zobacz w Google Scholar
Goodman Norman. 2001. Wstęp do socjologii. Janusz Ruszkowski i inni (przeł.). Poznań.
Zobacz w Google Scholar
Gwóźdź Andrzej. 2010. W stronę medioznawstwa jako kulturoznawstwa albo ku ogólnej teorii mediów obrazowych. W: Kultura medialnie zapośredniczona. Badania nad mediami w optyce kulturoznawczej. Magdalena Kamińska, Piotr Kędziora, Marta Kosińska, Wojciech Chyła (red.). Poznań.
Zobacz w Google Scholar
Hooring Susan. 2013. Chasing sound: technology, culture and the art of studio recording from Edison to the LP. Baltimore.
Zobacz w Google Scholar
Jenkins Henry, Ito Mizuko, Boyd Danah. 2016. Participatory culture in a networked era: a conversation on youth, learning, commerce, and politics. Cambridge–Malen.
Zobacz w Google Scholar
Kędziora Piotr. 2020. „Habitus muzyczny a wzorzec słuchania”. Studia Kulturoznawcze 2. 41–53.
Zobacz w Google Scholar
Kołtun Bartłomiej. 2001. Teoria „użytkowania i korzyści” – fazy rozwoju, podstawowe założenia. W: Nauka o komunikowaniu. Podstawowe orientacje teoretyczne. Bogusława Dobek‑ Ostrowska (red.). Wrocław. 57–70.
Zobacz w Google Scholar
Kornas‑ Biela Dorota. 1998. Z zagadnień psychologii prenatalnej. W: W imieniu dziecka poczętego. Jerzy W. Gałkowski, Janusz Gula (red.). Rzym–Lublin. 56–62.
Zobacz w Google Scholar
Larose Robert. 2010. “The Problem of Media Habits”. Communication Theory 20. 194–222.
Zobacz w Google Scholar
Lniak Agnieszka. 2020. „Ontoestetyka dźwięku i kultura słuchania. Dyskurs metateoretyczny sound studies”. Zagadnienia Rodzajów Literackich LXIII, z. 4. 29–39.
Zobacz w Google Scholar
Maffesoli Michel. 2008. Czas plemion: schyłek indywidualizmu w społeczeństwach. Marta Bucholc (przeł.). Warszawa.
Zobacz w Google Scholar
Misiak Tomasz. 2009. Estetyczne konteksty audiosfery. Poznań.
Zobacz w Google Scholar
Misiak Tomasz. 2010. „Audiosfera w kulturze współczesnej. Próba przybliżenia pojęcia”. Przegląd Kulturoznawczy 1(7). 62–73.
Zobacz w Google Scholar
Moore Brian C.J. 1999. Wprowadzenie do psychologii słyszenia. Aleksander Sęk, Ewa Skrodzka (przeł.). Warszawa.
Zobacz w Google Scholar
Norman Donald A. 1999. “Affordances, Conventions and Design”. Interactions 6(3). 38–43.
Zobacz w Google Scholar
Ogonowska Agnieszka. 2007. Supremacja audialności czy wizualności? O dylematach (użytkowników i badaczy) współczesnej kultury (audio)wizualnej. W: Agnieszka Ogonowska. Między reprezentacją a symulacją. Szkice z socjologii mediów. Kraków.
Zobacz w Google Scholar
Ogonowska Agnieszka. 2018. Psychologia mediów i komunikowania: wprowadzenie. Kraków.
Zobacz w Google Scholar
Ogonowska Agnieszka. 2022. Badanie i tworzenie dyskursów medialnych w kontekście poznawczym. Nowe perspektywy edukacji medialnej. W: Współczesne dyskursy medialne. Iwona Hofman, Danuta Kępa‑ Figura (red.). Lublin. 243–260.
Zobacz w Google Scholar
Ogonowska Agnieszka. 2023. „Bez obrazu, czyli seriale audio. Problematyka kreacji świata przedstawionego i jego recepcji”. Studia Filmoznawcze 44. 131–143.
Zobacz w Google Scholar
Ogonowska Agnieszka, Walecka‑ Rynduch Agnieszka. 2024. Młodzi dorośli wobec dezinformacji. Kraków.
Zobacz w Google Scholar
Rowiński Tomasz, Głuskowska Joanna. 2014. „Gratyfikowanie potrzeb przez mass media a poziom kompetencji społecznych”. Studia Psychologica UKSW 14(2). 5–23.
Zobacz w Google Scholar
Rudnicka Patrycja. 2021. Gotowość wobec technologii: konteksty, definicja i pomiar. Katowice.
Zobacz w Google Scholar
Schafer Raymond Murray. 2010. Muzyka środowiska. W: Kultura dźwięku. Teksty o muzyce nowoczesnej. Christoph Cox, Daniel Warner (red.). Julian Kutyła (przeł.). Gdańsk. 52–63.
Zobacz w Google Scholar
Smith Jacob. 2015. Eco‑ Sonic Media. Berkley.
Zobacz w Google Scholar
Spinelli Martin, Dann Lance. 2019. Podcasting: the audio media revolution. London.
Zobacz w Google Scholar
Sztompka Piotr. 2016. Kapitał społeczny. Teoria przestrzeni międzyludzkiej. Kraków.
Zobacz w Google Scholar
Trzebiński Jerzy (red.). 2002. Narracja jako sposób rozumienia świata. Gdańsk.
Zobacz w Google Scholar
Turska‑ Kawa Agnieszka. 2011. Poczucie alienacji a użytkowanie mediów. W poszukiwaniu nowych obszarów zastosowania teorii użytkowania i gratyfikacji. Katowice.
Zobacz w Google Scholar
Welsch Wolfgang. 2001. Na drodze do kultury słyszenia? W: Przemoc ikoniczna czy „nowa widzialność”. Eugeniusz Wilk (red). Katowice.
Zobacz w Google Scholar
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne 4.0 Międzynarodowe.
Prawa autorskie (c) 2024 Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis | Studia de Cultura