Internet – medium czy świat?
PDF (Język Polski)

How to Cite

Bauer, Z. (1952–2014). (2014). Internet – medium czy świat?. Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. Studia De Cultura, 1, 20–32. Retrieved from https://studiadecultura.uken.krakow.pl/article/view/1584

Abstract

Internet - a medium or a universe?

Directions of development of modern telematic technologies (computer mediated communication, mobile telephone communication) change the human communication environment to such an extent that people treat these technologies as - in some way - an ”organic”, natural equipment of a human being. The Web, especially in its mobile version, has no longer any essential barriers. This has consequences in the way of treatment of a communication act with another person (or a group): the sense of limits and barriers, which accompanied the communication via the traditional media, disappears gradually. This article is an attempt to conceptualize this new experience, crucial in developing the anthropology of the Internet, which thus ceases to be the ”medium” and - according to the ideas of Marshall McLuhan - turns out to be an extension of the human senses.

PDF (Język Polski)

References

Agamben G. (2006), Profanacje, przeł. M. Kwaterko, Warszawa.
View in Google Scholar

Barney D. (2008), Społeczeństwo sieci, przeł. M. Fronia, Warszawa.
View in Google Scholar

Casetti F., Odin R. (1994), Od paleo- do neo-telewizji. W perspektywie semiopragmatyki, przeł. I. Ostaszewska, [w:] Po kinie?... Audiowizualność w epoce przekaźników elektronicznych, wybór, wprowadzenie i opracowanie A. Gwóźdź, Kraków.
View in Google Scholar

Castells M. (2007), Społeczeństwo Sieci, przeł. M. Marody i in., Warszawa.
View in Google Scholar

Godlewski G. (2008), Słowo – pismo – sztuka słowa. Perspektywy antropologiczne, Warszawa.
View in Google Scholar

Hafner K. (2009), Texting May Be Taking a Toll, „New York Times”, 26.05.
View in Google Scholar

Keen A. (2007), Kult amatora. Jak Internet niszczy kulturę, przeł. M. Bernatowicz, K. Topolska-Ghariani, Warszawa.
View in Google Scholar

Krzysztofek K. (2009), Zdekodowane kody, [w:] Kody McLuhana. Topografia nowych mediów, pod red. A. Maj i M. Derdy-Nowakowskiego, Katowice.
View in Google Scholar

Miczka T. (2002), O zmianie zachowań komunikacyjnych. Konsumenci w nowych sytuacjach audiowizualnych, Katowice.
View in Google Scholar

Palfrey J. (2008), Gasser U., Born Digital: Understanding the First Generation of Digital Natives, New York.
View in Google Scholar

Renzi A. (2008), The Space of Tactical Media, [w:] M. Boler (ed.), Digital Media and Democracy. Tactics in Hard Times, Cambridge–London.
View in Google Scholar

Rose M. (1993), Parody: Ancient, Modern and Post-modern, New York.
View in Google Scholar

Turner V.W. (2006), Liminalność i communitas, przeł. E. Dżurak, [w:] Badanie kultury. Elementy teorii antropologicznej. Kontynuacje, pod red. M. Kempnego i E. Nowickiej, Warszawa.
View in Google Scholar

Zeidler-Janiszewska A. (2006), Progi i granice doświadczenia (w) współczesności, [w:] Nowoczesność jako doświadczenie, pod red. R. Nycza i A. Zeidler-Janiszewskiej, Kraków.
View in Google Scholar

Žižek S. (2001), Przekleństwo fantazji, przeł. A. Chmielewski, Wrocław.
View in Google Scholar

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.

Copyright (c) 2023 Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. Studia de Cultura

Downloads

Download data is not yet available.