Abstract
Tekst poświęcony jest ukazaniu kontekstu użycia narzędzi obrazowych w filmoterapii oraz w fototerapii. Jednocześnie podjęto próbę ulokowania tych form wspomagających terapię na szerszej mapie czynników leczących w psychoterapii. W dalszej części dokonano porównania filmoterapii oraz fototerapii. Wyszczególniono podobieństwa fotografii oraz dzieła filmowego, jak też odmienności w psychologicznym oddziaływaniu tych narzędzi. Dokonano również analizy krytycznej zastosowań filmoterapii w szerszym jej znaczeniu - m.in. przepisywania filmu na receptę, autoterapii, uruchamiania doświadczeń katarktycznych. Pokazano limitacje możliwości użycia filmu w terapii, jak też zależność jego potencjału od innych znaczących elementów procesu psychoterapeutycznego, takich jak kontrakt relacja terapeutyczna, motywacja i przymierze terapeutyczne. Podjęto też kwestie ryzyka podtrzymywania iluzji, iż film, jako wyizolowane doświadczenie, stosowany jako forma samoleczenia jest równoważny psychoterapii odbywającej się według reguł sztuki w gabinecie.
Artykuł powstał przy finansowaniu przyznanym Wydziałowi Ekonomii i Stosunków Międzynarodowych Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie ze środków przeznaczonych na podtrzymanie potencjału badawczego.
References
Akeret Robert U. 1973. Photoanalysis. New York.
View in Google Scholar
Carnes Patric, E. Griffin, J.M. Moriarity. 2010. Cyberseks. Skuteczna walka z uzależnieniem. K. Nowak (przeł.). Poznań.
View in Google Scholar
Czabała Jan Cz. 2013. Czynniki leczące w psychoterapii. Warszawa.
View in Google Scholar
Filmoterapia.pl
View in Google Scholar
Hesley John W., J.G. Hesley. 1998. Rent two films and let`s talk in the morning: Using popular movies in psychotherapy. New York.
View in Google Scholar
Joyce Phil, Ch. Sills. 2010. Skills in Gestalt. Counselling and Psychotherapy. Los Angeles−London−New Delhi−Singapore−Washington DC.
View in Google Scholar
Kinoterapia.pl
View in Google Scholar
Kozubek Małgorzata. 2016. Filmoterapia. Gdańsk.
View in Google Scholar
Lambert, Michael J. 1992. Psychotherapy outcome research: implications for integrative and eclectic therapists. W Handbook of psychotherapy integration. J.C. Norcross, M.R. Goldfried (eds.). New York. 94–129.
View in Google Scholar
Lambert, Michael J., B.M. Ogles. 2004. The efficacy and effectiveness of psychotherapy. W Bergin and Garfield`s Handbook of psychotherapy and behavior change. M.J. Lambert (red.). New York. 72–113.
View in Google Scholar
Lampropoulos Georgios, N. Kazantzis, F.P. Deane. 2004. „‘Psychologists’ Use of Motion Pictures in Clinical Practice”. Professional Psychology: Research and Practice 35, No 5. 535−541.
View in Google Scholar
Lazarsfeld Paul F., R.K. Merton. 1948. Mass Communication, Popular Taste, and Organized Social Action. W The Communication of Ideas. L. Bryson (ed.). New York.
View in Google Scholar
Solomon Gary. 1995. The Motion Picture Prescription. Watch This Movie and Call Me in the Morning. Santa Rosa.
View in Google Scholar
Walker Joel. 1985. “The use of ambiguous photographs as a tool for overcoming resistance”. Psychotherapy in Private Practice 3(4). 139–142.
View in Google Scholar
Walker Joel. 1986. “The use of ambiguous artistic images for enhancing self-awareness in psychotherapy”. Arts in Psychotherapy 13(3). 241−248.
View in Google Scholar
Warmuz-Warmuzińska Ewa. 2013. Filmoterapia w edukacji i terapii dzieci i młodzieży szkolnej oraz dorosłych. Warszawa.
View in Google Scholar
Weiser Judy. 1999. PhotoTherapy Techniques. Exploring the Secrets of Personal Snapshots and Family Albums. Vancouver.
View in Google Scholar
Wolz Birgit. 2004. E-Motion Picture Magic: A Movie Lover’s Guide to Healing and Transformation. Glenbridge.
View in Google Scholar
Yalom Irvin D. 1975. The theory and practice of group psychotherapy. New York.
View in Google Scholar