Abstrakt
Tekst poświęcony jest ukazaniu kontekstu użycia narzędzi obrazowych w filmoterapii oraz w fototerapii. Jednocześnie podjęto próbę ulokowania tych form wspomagających terapię na szerszej mapie czynników leczących w psychoterapii. W dalszej części dokonano porównania filmoterapii oraz fototerapii. Wyszczególniono podobieństwa fotografii oraz dzieła filmowego, jak też odmienności w psychologicznym oddziaływaniu tych narzędzi. Dokonano również analizy krytycznej zastosowań filmoterapii w szerszym jej znaczeniu - m.in. przepisywania filmu na receptę, autoterapii, uruchamiania doświadczeń katarktycznych. Pokazano limitacje możliwości użycia filmu w terapii, jak też zależność jego potencjału od innych znaczących elementów procesu psychoterapeutycznego, takich jak kontrakt relacja terapeutyczna, motywacja i przymierze terapeutyczne. Podjęto też kwestie ryzyka podtrzymywania iluzji, iż film, jako wyizolowane doświadczenie, stosowany jako forma samoleczenia jest równoważny psychoterapii odbywającej się według reguł sztuki w gabinecie.
Artykuł powstał przy finansowaniu przyznanym Wydziałowi Ekonomii i Stosunków Międzynarodowych Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie ze środków przeznaczonych na podtrzymanie potencjału badawczego.
Bibliografia
Akeret Robert U. 1973. Photoanalysis. New York.
Zobacz w Google Scholar
Carnes Patric, E. Griffin, J.M. Moriarity. 2010. Cyberseks. Skuteczna walka z uzależnieniem. K. Nowak (przeł.). Poznań.
Zobacz w Google Scholar
Czabała Jan Cz. 2013. Czynniki leczące w psychoterapii. Warszawa.
Zobacz w Google Scholar
Filmoterapia.pl
Zobacz w Google Scholar
Hesley John W., J.G. Hesley. 1998. Rent two films and let`s talk in the morning: Using popular movies in psychotherapy. New York.
Zobacz w Google Scholar
Joyce Phil, Ch. Sills. 2010. Skills in Gestalt. Counselling and Psychotherapy. Los Angeles−London−New Delhi−Singapore−Washington DC.
Zobacz w Google Scholar
Kinoterapia.pl
Zobacz w Google Scholar
Kozubek Małgorzata. 2016. Filmoterapia. Gdańsk.
Zobacz w Google Scholar
Lambert, Michael J. 1992. Psychotherapy outcome research: implications for integrative and eclectic therapists. W Handbook of psychotherapy integration. J.C. Norcross, M.R. Goldfried (eds.). New York. 94–129.
Zobacz w Google Scholar
Lambert, Michael J., B.M. Ogles. 2004. The efficacy and effectiveness of psychotherapy. W Bergin and Garfield`s Handbook of psychotherapy and behavior change. M.J. Lambert (red.). New York. 72–113.
Zobacz w Google Scholar
Lampropoulos Georgios, N. Kazantzis, F.P. Deane. 2004. „‘Psychologists’ Use of Motion Pictures in Clinical Practice”. Professional Psychology: Research and Practice 35, No 5. 535−541.
Zobacz w Google Scholar
Lazarsfeld Paul F., R.K. Merton. 1948. Mass Communication, Popular Taste, and Organized Social Action. W The Communication of Ideas. L. Bryson (ed.). New York.
Zobacz w Google Scholar
Solomon Gary. 1995. The Motion Picture Prescription. Watch This Movie and Call Me in the Morning. Santa Rosa.
Zobacz w Google Scholar
Walker Joel. 1985. “The use of ambiguous photographs as a tool for overcoming resistance”. Psychotherapy in Private Practice 3(4). 139–142.
Zobacz w Google Scholar
Walker Joel. 1986. “The use of ambiguous artistic images for enhancing self-awareness in psychotherapy”. Arts in Psychotherapy 13(3). 241−248.
Zobacz w Google Scholar
Warmuz-Warmuzińska Ewa. 2013. Filmoterapia w edukacji i terapii dzieci i młodzieży szkolnej oraz dorosłych. Warszawa.
Zobacz w Google Scholar
Weiser Judy. 1999. PhotoTherapy Techniques. Exploring the Secrets of Personal Snapshots and Family Albums. Vancouver.
Zobacz w Google Scholar
Wolz Birgit. 2004. E-Motion Picture Magic: A Movie Lover’s Guide to Healing and Transformation. Glenbridge.
Zobacz w Google Scholar
Yalom Irvin D. 1975. The theory and practice of group psychotherapy. New York.
Zobacz w Google Scholar