Man in the virtual theatre of everyday life. Forms of social and cultural online communication in times of a pandemic
PDF (Język Polski)

Keywords

forms of network communication
COVID-19 pandemic
communication,
social life
culture formy komunikacji sieciowej
pandemia COVID-19
życie towarzyskie
komunikacja
kultura

How to Cite

Rączy, K., & Mirek-Rogowska, A. (2021). Man in the virtual theatre of everyday life. Forms of social and cultural online communication in times of a pandemic. Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. Studia De Cultura, 13(4), 18–34. https://doi.org/10.24917/20837275.13.4.2 (Original work published December 30, 2021)

Abstract

The COVID-19 pandemic contributed to the activation and development of social and cultural forms of online communication. Modern man has found himself facing progressive challenges at a time when culture is confronting all pandemic constraints through new technologies. The aim of this article is to show culture as a system of social conditioning and determination in a new reality perceived as the theatre of life and as interpersonal interaction whose role is communication. The research method presented in the article was based on participant observation and content analysis of selected social and communication platforms, critical analysis of available literature on the subject, desk research of expert statements.

https://doi.org/10.24917/20837275.13.4.2
PDF (Język Polski)

References

Andreasson Jesper, Johansson Thomas. 2014. „The Fitness Revolution. Historical Transformations in the Global Gym and Fitness Culture”. Sport Science Review nr 3–4(23). 91–112. DOI: 10.2478/ssr-2014-0006. (dostęp: 20.02.2021).
View in Google Scholar

Bokszański Zbigniew. 1989. Tożsamość, interakcja, grupa: tożsamość jednostki w perspektywie socjologicznej. Łódź.
View in Google Scholar

BRIEF. 2020. „Polacy a koronawirus [BADANIE]”. Brief – Styl Życia. https://brief.pl/polacy-a-koronawirus-badanie/. (dostęp: 28.02.2021).
View in Google Scholar

Castells Manuel. 2003. Galaktyka Internetu. Refleksje nad Internetem, biznesem i społeczeństwem. Poznań.
View in Google Scholar

Czuchaj-Łagód Katarzyna, Dzięciołowska Aneta. 2020. Polacy w czasie kwarantanny. Wpływ pandemii na życie Polaków. Warszawa. https://mi-pub.s3.eu-central-1.amazonaws.com/raporty/Polacy+w+czasie+kwarantanny.pdf. (dostęp: 22.04.2021).
View in Google Scholar

Dijk Jan van. 2010. Społeczne aspekty nowych mediów. Jacek Konieczny (przeł.). Warszawa.
View in Google Scholar

Dowbor Maciej. 2021. maciej_dowbor. Instagram. https://www.instagram.com/maciej_dowbor/. (dostęp: 15.02.2021).
View in Google Scholar

Drywa Adrian (reż.). 2020. Fizjoterapia w czasach epidemii – ćwiczenia ogólnousprawniające dla seniorów [film]. Szpital Kliniczny im. W. Degi UM w Poznaniu. https://www.youtube.com/watch?v=li834h9jsYQ. (dostęp: 23.02.2021).
View in Google Scholar

Empemedia. 2021. Social Media w Polsce 2021 – nowy raport. https://empemedia.pl/social-media-w-polsce-2021-nowy-raport/. (dostęp: 28.03.2021).
View in Google Scholar

Fras Janina. 2005. Komunikacja polityczna. Wybrane zagadnienia gatunków języka. Wrocław.
View in Google Scholar

Garwol Katarzyna. 2016. „Studenci w sieci – sposoby, rodzaje i motywacje przebywania w cyfrowym świecie na przykładzie studentów Uniwersytetu Rzeszowskiego”. Studia Informatica Pomerania nr 2(40). 27–37. DOI: 10.18276/si.2016.40-03. (dostęp: 28.03.2021).
View in Google Scholar

Główny Urząd Statystyczny, Urząd Statystyczny w Gdańsku. 2020. Szkolnictwo wyższe i jego finanse w 2019 r. https://stat.gov.pl/obszary-tematyczne/edukacja/edukacja/szkolnictwo-wyzsze-i-jego-finanse-w-2019-roku,2,16.html. (dostęp: 13.03.2021).
View in Google Scholar

Goffman Erving. 2000. Człowiek w teatrze życia codziennego. Helena Datner-Śpiewak, Paweł Śpiewak (przeł.). Warszawa.
View in Google Scholar

Hall Edward Twitchell. 1984. Poza kulturą. Elżbieta Goździak (przeł.). Warszawa.
View in Google Scholar

Hall Edward Twitchell. 1987. Bezgłośny język. Roman Zimand, Alicja Skarbińska (przeł.). Warszawa.
View in Google Scholar

Heitzman Janusz. 2020. „Wpływ pandemii COVID-19 na zdrowie psychiczne”. Psychiatria Polska nr 2(54). 187–198.
View in Google Scholar

Iwińska Marta. 2020. Wyzwania edukacyjne podczas pandemii w opinii studentów pracy socjalnej. W: Wyzwania dla edukacji w sytuacji pandemii COVID-19. Norbert G. Pikuła, Katarzyna Jagielska, Joanna M. Łukasik (red.). Kraków. 141–146.
View in Google Scholar

Jenkins Henry. 2006. Kultura konwergencji. Zderzenie starych i nowych mediów. Małgorzata Bernatowicz, Mirosław Filiciak (przeł.). Warszawa.
View in Google Scholar

Juszczyk Stanisław. 2002. Edukacja na odległość. Kodyfikacja pojęć, reguł i procesów. Toruń.
View in Google Scholar

Kaiser Alicja, Laudańska-Krzemińska Ida. 2005. „Internet jak źródło informacji o zdrowiu w opinii młodzieży akademickiej”. Annales Universitatis Mariae Curie-Skłodowska supp. 16(60). 242–247. http://www.neurocentrum.pl/biblioteka/promocja_zdrowia/tom3/laudanska1.pdf (dostęp: 28.03.2021).
View in Google Scholar

Koroniewska Joanna, Dowbor Maciej. 2019. Dowbory Be Happy. YouTube. https://www.youtube.com/channel/UC9RDbyQcVCBmYsoNJ8yY_1A. (dostęp: 15.02.2021).
View in Google Scholar

Koroniewska Joanna. 2021. domówka. Instagram. https://www.instagram.com/stories/highlights/17927069263383030/. (dostęp: 15.02.2021).
View in Google Scholar

Krajowa Izba Fizjoterapeutów, Ministerstwo Zdrowia. 2020. Aktywny senior w domu [online]. YouTube Ministerstwa Zdrowia. https://www.youtube.com/watch?v=vkg4SDh6clg. (dostęp: 23.02.2021).
View in Google Scholar

Krzysztofek Kazimierz. 2006. Czy społeczności terytorialne przeniosą się do sieci? Kilka pytań i hipotez badawczych. W: Społeczności lokalne: teraźniejszość i przyszłość. Bohdan Jałowiecki, Wojciech Łukowski (red.). Warszawa. 76.
View in Google Scholar

Krzysztofek Kazimierz, Szczepański Marek. 2005. Zrozumieć rozwój. Od społeczeństw tradycyjnych do informatycznych. Katowice.
View in Google Scholar

Leach E. 2010. Kultura i komunikowanie. Logika powiązań symbolicznych. Wprowadzenie do analizy strukturalnej w antropologii społecznej. M. Buchowski (przeł.). Warszawa.
View in Google Scholar

Mierzejewska Anna. 2020. „»Domówka u Dowborów« bije rekordy popularności. Para imprezuje z Magdą Gessler i Małgosią Kożuchowską”. Dzień dobry TVN – Gwiazdy. https://dziendobry.tvn.pl/a/domowka-u-dowborow-bije-rekordy-popularnosci-co-na-to. (dostęp: 17.02.2021).
View in Google Scholar

Mikułowski Pomorski Jerzy. 2007. Komunikacja międzykulturowa. Wprowadzenie. Kraków.
View in Google Scholar

Nauka w Polsce. 2021. Badanie: podczas pandemii aż 42 proc. Polaków przybrało na wadze średnio 5,7 kg. https://naukawpolsce.pap.pl/aktualnosci/news%2C87241%2Cbadanie-podczas-pandemii-az-42-proc-polakow-przybralo-na-wadze-srednio-57-kg. (dostęp: 10.04.2021).
View in Google Scholar

Nęcki Zbigniew. 1996. Komunikacja międzyludzka. Kraków.
View in Google Scholar

Pawińska Maria, Zyzik Radosław. 2021. „Pandemia jako wyzwanie behawioralne”. Policy Paper nr 1. https://pie.net.pl/wp-content/uploads/2021/02/PIE-PP_Pandemia-jako-wyzwanie-behawioralne.pdf. (dostęp: 20.03.2021).
View in Google Scholar

PWN. 2021. Słownik języka polskiego. https://sjp.pwn.pl/sjp/domowka;5569573.html. (dostęp: 28.03.2021).
View in Google Scholar

Rheingold Howard. 1993. The Virtual Community. Homesteading on the Electronic Frontier. Cambridge.
View in Google Scholar

Samsung Newsroom Polska. 2020. Od nawyków z czasu lockdownu po nowy sposób życia – wyniki ogólnoeuropejskiego badania Samsung. https://news.samsung.com/pl/od-nawykow-z-czasu-lockdownu-po-nowy-sposob-zycia-wyniki-ogolnoeuropejskiego-badania-samsung. (dostęp: 28.02.2021).
View in Google Scholar

Szopski Marek. 2005. Komunikowanie międzykulturowe. Warszawa.
View in Google Scholar

VOX. 2020. Relacje i spotkania Polaków w czasie pandemii. Dom bezpieczną przystanią. https://www.vox.pl/artykul-relacje-i-spotkania-polakow-w-czasie-pandemii. (dostęp: 28.03.2021).
View in Google Scholar

Wallace Patricia. 2001. Psychologia Internetu. Tomasz Hornowski (przeł.). Poznań.
View in Google Scholar

WHO. 2020. Zdrowie psychiczne i funkcjonowanie psychospołeczne podczas pandemii COVID-19. https://apps.who.int/iris/bitstream/handle/10665/331808/WHO-2019-nCoV-MentalHealth-2020.1-pol.pdf?sequence=2&isAllowed=y. (dostęp: 20.03.2021).
View in Google Scholar

Wyzwania dla edukacji w sytuacji pandemii COVID-19. Norbert Pikuła, Katarzyna Jagielska, Joanna Łukasik (red.). Kraków. 135–150. https://iss.up.krakow.pl/wp-content/uploads/sites/13/2021/01/biss_13_e-book.pdf. (dostęp: 28.03.2021).
View in Google Scholar

Żelazo Ola. 2011. Ola Żelazo | Joga | Pilates | Energia. Youtube. https://www.youtube.com/user/trenerkaINFO/featured. (dostęp: 23.02.2021).
View in Google Scholar

Żyłowska Karolina. 2020. „Jak pandemia zmieniła nasze podejście do mediów społecznościowych?”. Social Press. https://socialpress.pl/2020/08/jak-pandemia-zmienila-nasze-podejscie-do-mediow-spolecznosciowych. (dostęp: 28.02.2021).
View in Google Scholar

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.

Downloads

Download data is not yet available.