Przemoc symboliczna w employer brandingu. Analiza uprzedmiotowienia ciała i wizerunku pracowników w kampaniach na mediach społecznościowych
PDF

Słowa kluczowe

przemoc symboliczna
employer branding
media społecznościowe employer branding
symbolic violence
social media

Jak cytować

Jankowska, M. (2025). Przemoc symboliczna w employer brandingu. Analiza uprzedmiotowienia ciała i wizerunku pracowników w kampaniach na mediach społecznościowych. Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis | Studia De Cultura, 17(2), 143–154. https://doi.org/10.24917/20837275.17.2.9

Abstrakt

W artykule przeanalizowano zjawisko przemocy symbolicznej w kontekście employer brandingu, koncentrując się na wykorzystywaniu ciała i wizerunku pracowników w kampaniach rekrutacyjnych prowadzonych w mediach społecznościowych. Główna teza pracy zakłada, że firmy, promując swoje marki, często traktują pracowników jako obiekty, co prowadzi do ich uprzedmiotowienia i marginalizacji. W analizie wykorzystano teorię Pierre’a Bourdieu, a w szczególności jego pojęcie kulturowych mechanizmów dominacji, aby zrozumieć, jak te praktyki wpływają na kształtowanie tożsamości organizacyjnej i postrzeganie pracowników. W artykule oparto się na metodzie analizy treści oraz analizie semiotycznej, by zbadać, w jaki sposób obrazy prezentowane w mediach społecznościowych mogą przyczyniać się do utrwalania stereotypów i nierówności społecznych. Wyniki wskazują na szkodliwe konsekwencje takich działań, zarówno dla pracowników, którzy mogą poczuć się wykluczeni, jak i dla organizacji, które narażają się na straty związane z brakiem różnorodności oraz zniechęceniem potencjalnych kandydatów. Artykuł zawiera propozycje rozwiązań, które umożliwiają bardziej etyczne podejście do employer brandingu, z uwzględnieniem inkluzywności oraz równości w procesach rekrutacyjnych.

https://doi.org/10.24917/20837275.17.2.9
PDF

Bibliografia

Adidas Polska. 2024. https://careers.adidas‑group.com/jobs?location=%5B%7B%22country%22%3A%22Poland%22%7D%5D&brand=adidas (dostęp: 29.12.2024).
Zobacz w Google Scholar

Arribas Verónica et al. 2014. „Abercrombie & Fitch: A Business Ethics Perspective in the Fashion Industry”. https://www.iese.edu/media/research/pdfs/WP-1105-E.pdf (dostęp: 29.11.2024).
Zobacz w Google Scholar

Backhaus Klaus, Tikoo Surinder. 2004. „Conceptualizing and Researching Employer Branding”. Career Development International nr 9(5). 501–517.
Zobacz w Google Scholar

Bettina Barbara, Sherry William. 2014. „The Effects of Corporate Image and Employer Branding on Employee Engagement and Loyalty”. Journal of Business Research nr 67(3). 362–367.
Zobacz w Google Scholar

Bourdieu Pierre, Passeron Jean‑Claude. 1990. Reprodukcja. Elementy teorii systemu nauczania. Elżbieta Neyman (przeł.). Warszawa.
Zobacz w Google Scholar

Bourdieu Pierre. 1984. Distinction: A Social Critique of the Judgement of Taste. Cambridge.
Zobacz w Google Scholar

Chibber Vivek. 2021. The Class Matrix. Cambridge.
Zobacz w Google Scholar

Evans Dave. 2020. Social Media Marketing: An Hour a Day. Hoboken.
Zobacz w Google Scholar

Finley Taryn. 2018. H&M Hires Global Diversity Leader In Response To ‘Monkey Hoodie’ Backlash. https://www.huffpost.com/entry/hm‑hires‑global‑leader‑for‑diversity‑in‑response‑to‑monkey‑hoodie‑backlash_n_5a60bea7e4b01b82649d4b57 (dostęp: 29.11.2024).
Zobacz w Google Scholar

Horton Adrian. 2022. „«Discrimination Was Their Brand»: How Abercrombie & Fitch Fell Out of Fashion”. The Guardian. https://www.theguardian.com/film/2022/apr/19/abercrombie‑fitch‑netflix‑documentary‑fashion‑discrimination (dostęp: 29.11.2024).
Zobacz w Google Scholar

Illouz Eva. 2012. Dlaczego miłość rani. Socjologia uczuć. Agata Czwojdrak (przeł.). Warszawa.
Zobacz w Google Scholar

Klimkiewicz Katarzyna, Oltra Victor. 2017. „Does CSR Enhance Employer Attractiveness? The Role of Millennial Job Seekers’ Attitudes”. Corporate Social Responsibility and Environmental Management t. 24(6), 449–463. https://doi.org/10.1002/csr.1419 (dostęp: 29.12.2024).
Zobacz w Google Scholar

Knox Simone, Freeman Cheryl. 2020. „Measuring Employer Brand: A Stakeholder Perspective”. Journal of Marketing Management nr 36(7–8). 692–718.
Zobacz w Google Scholar

Kotler Philip, Keller Kevin Lane. 2016. Marketing Management. Harlow.
Zobacz w Google Scholar

LPP. 2024. https://www.lpp.com/en/career/ (dostęp: 29.11.2024).
Zobacz w Google Scholar

Michałowski Piotr. 2019. Allegro promuje różnorodność wśród pracowników. https://raportcsr2019.allegro.pl/pl/o‑raporcie/tabela‑gri/ (dostęp: 29.12.2024).
Zobacz w Google Scholar

Morris Annalena. 2018. 4 Trends That Hold the Key to Successful Recruitment in 2018. SocialTalent. https://www.socialtalent.com/blog/recruiting/4-trends‑hold‑key‑successful‑recruitment-2018-linkedin‑report (dostęp: 29.11.2024).
Zobacz w Google Scholar

Nike. 2024. https://jobs.nike.com/pl/ (dostęp: 29.11.2024).
Zobacz w Google Scholar

Red Bull. 2012. https://www.redbull.com/int‑en/projects/red‑bull‑stratos (dostęp: 29.12.2024).
Zobacz w Google Scholar

Santos Leticia Cezário. 2022. Thin, White and Young: The Culture of Exclusion of Abercrombie & Fitch. https://oaklandpostonline.com/42436/opinion/thin‑white‑and‑young‑the‑culture‑of‑exclusion‑of‑abercrombie‑fitch/ (dostęp: 29.11.2024).
Zobacz w Google Scholar

Sivertzen Anne‑Mette, Nilsen Etty Ragnhild, Olafsen Anja H. 2013. „Employer Branding: Employer Attractiveness and the Use of Social Media”. Journal of Product & Brand Management nr 22(7), 473–483. https://doi.org/10.1108/JPBM-09-2013-0393 (dostęp: 29.11.2024).
Zobacz w Google Scholar

Theurer Christian P. et al. 2018. „Employer Branding: A Brand Equity‑Based Literature Review and Research Agenda”. International Journal of Management Reviews nr 20(1). 155–179.
Zobacz w Google Scholar

Zalando. 2024. What We Do: Careers at Zalando. https://jobs.zalando.com/en/what‑we‑do (dostęp: 29.11.2024).
Zobacz w Google Scholar

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne 4.0 Międzynarodowe.

Prawa autorskie (c) 2025 Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis | Studia de Cultura

Downloads

Download data is not yet available.