Abstrakt
Jak widz odbiera film? Dlaczego niektóre filmy stanowią dla widza bardziej satysfakcjonujące doświadczenie niż inne? - to pytania interesujące zarówno filmoznawców, psychologów, jak i socjologów. W niniejszym artykule zaprezentowany został krótki przegląd badań odbioru filmu, ze szczególnym uwzględnieniem immersji oraz doświadczanych przez widza w trakcie pokazu emocji i interakcji społecznych ze wskazaniem ich cielesnych aspektów. Rozważania teoretyczne zostały zilustrowane badaniami porównawczymi odbioru przez widzów (N=325) siedmiu filmów mających swoje premiery kinowe w 2019 roku. Potwierdzono zależność pomiędzy zanurzeniem oraz doświadczeniem emocji i interakcji społecznych a satysfakcją z oglądania filmu. Ponadto wykazano różnice w recepcji poszczególnych dzieł.
Bibliografia
Bartsch Anne, Hartmann Tilo. 2015. „The Role of Cognitive and Affective Challenge in Entertainment Experience”. Communication Research nr 1. 1-25.
Bench Shane, Lench Heather. 2019. „Boredom as a Seeking State: Boredom Prompts the Pursuit of Novel (Even Negative) Experiences”. Emotion nr 2. 242.
Blaustein Leopold. 1933. Przyczynki do psychologii widza kinowego. Poznań.
Carù Antonella, Cova Bernard. 2003. „Revisiting Consumption Experience: A More Humble but Complete View of the Concept”. Marketing Theory nr 2. 267-286.
Chambel Teresa, Oliveira Eva, Martins Pedro. 2011. „Being Happy, Healthy and Whole Watching Movies That Affect Our Emotions”. International Conference on Affective Computing and Intelligent Interaction. 35-45.
Fornerino Marianela, Helme-Guizon Agnes, Gotteland David. 2008. „Movie Consumption Experience and Immersion: Impact on Satisfaction”. Recherche et Applications en Marketing (English Edition) nr 3. 93-110.
Fortuna Paweł. 2002. Zmiana przekonań w wyimaginowanym świecie. Rola wyobraźni w perswazji narracyjnej. W: Obrazy w umyśle. Studia nad percepcją i wyobraźnią. Piotr Francuz (red.). Warszawa. 249-270.
Gudehus Christian, Anderson Stewart, Keller David. 2010. „Understanding Hotel Rwanda: A Reception Study”. Memory Studies nr 3. 344-363.
Igartua Juan. 2010. „Identification with Characters and Narrative Persuasion Through Fictional Feature Films”. Communications nr 35. 347-373.
Irzykowski Karol. 1924. Dziesiąta muza: zagadnienia estetyczne kina. Kraków.
Jach Łukasz, Sikora Teresa. 2010. „Mentalność prawego kciuka jako poznawczy regulator funkcjonowania współczesnego człowieka”. W: Życie w konsumpcji, konsumpcja w życiu. Psychologiczne ścieżki współzależności. Anna Maria Zawadzka, Małgorzata Górnik-Durose (red.). Sopot. 47-63.
Jakubowska Małgorzata. 2018. „»Kino jako skóra« - polskie filmy i »nowy« paradygmat badań filmoznawczych”. Pleograf. Kwartalnik Akademii Polskiego Filmu nr 1. www.akademiapolskiegofilmu.pl/pl/historia-polskiego-filmu/artykuly/kino-jako-skora--polskie-filmy-i-nowy-paradygmat-badan-filmoznawczych/628, www.akademiapolskiegofilmu.pl/. (dostęp: 26.05.2020).
Kiejziewicz Agnieszka. 2018. „Ekranowa nuda czy estetyczna przyjemność? Zachodnia teoria slow cinema a filmy Naomi Kawase”. Maska nr 1. 215-228.
Konieczna Ewelina. 2003. Arteterapia w teorii i praktyce. Kraków.
Lemmens Paul, Crompvoets Floris, Brokken Dirk, van den Eerenbeemd Jack, de Vries Gert-Jan. 2009. A Body-Conforming Tactile Jacket to Enrich Movie Viewing. In World Haptics 2009-Third Joint Eurohaptics Conference and Symposium on Haptic Interfaces for Virtual Environment and Teleoperator Systems. 7-12.
Lubelski Tadeusz, Sowińska Iwona, Syska Rafał. 2014. Historia kina tom 1: Kino nieme. Kraków. 18.
Merrifield Colleen, Denckert James. 2014. „Characterizing the Psychophysiological Signature of Boredom”. Experimental Brain Research nr 2. 481-491.
Morin Edgar. 1975. Kino i Wyobraźnia. Konrad Eberdhardt (przeł.). Warszawa.
Ogonowska Agnieszka. 2004. Tekst filmowy we współczesnym pejzażu kulturowym. Kraków. 50-61.
Plantinga Carl. 2009. Spectatorship. W: The Routledge Companion to Philosophy and Film. Paisley Livingston, Carl Plantinga (red.). London - New York. 249.
Smith William. 2008. „Does Gender Influence Online Survey Participation? A Record-Linkage Analysis of University Faculty Online Survey Response Behavior”. ERIC Document Reproduction Service.
Sobchack Vivian. 2004. What My Fingers Knew: The Cinesthetic Subject, or Vision in the Flesh. W: Carnal Thoughts: Embodiment and Moving Image Culture. Vivian Sobchack (red.). California. 53-84.
Sobchack Vivian. 2009. Phenomenology. W: The Routledge Companion to Philosophy and Film. Paisley Livingston, Carl Plantinga (red.). London - New York.
Stańczyk Marta. 2019. Ucieleśnione doświadczenie kinowe. Sensuous theory i jej krytyczny potencjał. Rozprawa doktorska napisana pod opieką prof. dr. hab. Krzysztofa Loski, Uniwersytet Jagielloński, Wydział Zarządzania i Komunikacji Społecznej. https://ruj.uj.edu.pl/ xmlui/bitstream/handle/item/148810/ stanczyk_ ucielesnione_doswiadczenie_kinowe_2019.pdf?sequence=1&isAllowed=y. (dostęp: 21.08.2020).
Stefanek Franciszek, Skorupa Agnieszka, Brol Michał, Flakus Maria. 2021. Immersion, Experience of Emotions & Experience of Social Interaction during a Movie - Polish Adaptation of the Movie Consumption Questionnaires. Artykuł zgłoszony do publikacji.
Suckfüll Monika, Sharkow Michael. 2009. „Modes of Reception for Fictional Films”. Communications nr 34. 361-384.
Tan Ed S. 1999. Film fabularny jako maszyna emocji. W: Kognitywna teoria filmu. Janusz Ostaszewski (red.). Kraków. 248-276.
Troscianko Tom, Meese Timothy, Hinde Stephen. 2012. „Perception while Watching Movies: Effects of Physical Screen Size and Scene Type”. I-Perception nr 3. 414-425.
Weber Mathias, Quiring Oliver. 2017. „Is It Really That Funny? Laughter, Emotional Contagion, and Heuristic Processing During Shared Media”. Media Psychology nr 2. 173-195.
Yang Shun-nan i wsp. 2012. „Stereoscopic Viewing and Reported Perceived Immersion and Symptoms”. Optometry and Vision Science: Official Publication of the American Academy of Optometry nr 7. 1068-1080.
Zaradzka Ella. 2019. „Pedro Almodóvar: »Nie mogę się już dłużej ukrywać«”. www.parezja.pl/pedro-almodovar-nie-moge-sie-juz-dluzej-ukrywac/. (dostęp: 20.05.2020).
Filmografia
Boże ciało. 2019. Jan Komasa (reż.). Leszek Bodzak, Aneta Cebula-Hickinbotham (prod.). Polska: Aurum Film.
Ból i blask. 2019. Pedro Almodóvar (reż.). Agustín Almodóvar (prod.). Hiszpania: El Deseo.
I znowu zgrzeszyliśmy dobry Boże! 2019. Philippe de Chauveron (reż.). Romain Rojtman (prod.). Francja: Les Films du Premier, Les Films du 24, TF1 Films Production.
Joker. 2019. Todd Phillips (reż.). Bradley Cooper, Todd Phillips, Emma Tillinger Koskoff (prod.). Stany Zjednoczone: Warner Bros Pictures.
Królowa Kier. 2019. May el-Toukhy (reż.). Caroline Blanco, Rene Ezra Blanco (prod.). Dania: Nordisk Film.
Pancernik Potomkin. 1925. Sergei M. Eisenstein (reż.). Yakov Bliokh (prod.). ZSRR:Goskino, Mosfilm.
Północ, północny zachód. 1959. Alfred Hitchcock (reż.). Herbert Coleman, Alfred Hitchcock (prod.). Stany Zjednoczone: Metro-Goldwyn-Mayer (MGM).
Rocketman. 2019. Dexter Fletcher (reż.). Adam Bohling, David Furnish, David Reid, Matthew Vaughn (prod.). Wielka Brytania, Stany Zjednoczone: New Republic Pictures, Marv Films, Rocket Pictures.
Truposze nie umierają. 2019. Jim Jarmusch (reż.). Joshua Astrachan, Carter Logan (prod.). Stany Zjednoczone: Kill the Head.
W deszczowy dzień w Nowym Jorku. 2019. Woody Allen (reż.). Letty Aronson, Erika Aronson (prod.). Stany Zjednoczone: Gravier Productions, Perdido Productions.
Yesterday. 2019. Danny Boyle (reż.). Bernard Bellew, Tim Bevan, Danny Boyle, Richard Curtis, Eric Fellner, Matthew James Wilkinson (prod.). Wielka Brytania: Universal Pictures.
Złamana lilia. 1919. David Wark Griffith (reż.). David Wark Griffith (prod.). Stany Zjednoczone: D.W. Griffith Productions.