Abstract
In the 1970s, a process of intense revaluation of popular music in Poland took place, which resulted in the gradual emancipation of the blues genre from the domination of big beat and rock. In a scene once dominated by the blues-rock style, artists appeared, exploring a more traditional aesthetic based on acoustic instruments and recalling the tradition of the blues Delta (Pawel Ostafil, Jacek Skubikowski, and Irjan). In addition to the dominant Silesian blues-rock community, in other centers (Trójmiasto, Szczecin, Bialystok), Chicago blues began to play an increasing role. At the same time, many artists (e.g., Leszek Winder, Jan “Kyks” Skrzek, Andrzej Pluszcz, and others), originally involved in the then fashionable fusion style, began to gravitate towards traditional blues. Equally important was the very committed activity of blues promoters, organizers of festivals, and events that started to attract increased listeners (vide Folk Blues Meeting, Jesień z Bluesem). Media played a major role in the popularization of the blues, especially Polish Radio Program III and the music press. All that movement laid the foundations for the development of the Polish blues scene in the next decade, which, despite the economic and political crisis, flourished in pop culture.
References
Babko Marcin. 2008. Irek Dudek. Ziuta Blues. Poznań.
View in Google Scholar
Borysewicz Jan. 2022. Mniej obcy. Rozmawia Marcin Prokop. Warszawa.
View in Google Scholar
Cole Ross. 2018. „Mastery and Masquerade in the Transatlantic Blues Revival”. Journal of the Royal Musical Association 143, 1. 173–210.
View in Google Scholar
Danielewicz Stanisław. 2011. Historia jazzu w Gdańsku, Gdyni i Sopocie 1945–2010. Warszawa.
View in Google Scholar
Davis Lawrence. 2018. British Encounters with Blues and Jazz in Transatlantic Circulation, c. 1929–1960. London. https://kclpure.kcl.ac.uk/portal/en/studentTheses/british-encounters-with-blues-and-jazz-in-transatlantic-circulati [dostęp: 28.03.2024].
View in Google Scholar
Freund Schwartz Roberta. 2007. How Britain Got the Blues: The Transmission and Reception of American Blues Style in the United Kingdom. Bodmin.
View in Google Scholar
Gloger Ryszard. 2012. Między Rawą a Mississippi – biało-czarne nurty bluesa. W: Bluestracje. Kultura bluesowa na Śląsku 1998–2011. Edyta Kaszyca (red.). Katowice. 48–53.
View in Google Scholar
Gradowski Mariusz. 2018. Big Beat. Style i gatunki polskiej muzyki młodzieżowej (1957–1973). Warszawa.
View in Google Scholar
Hojn Andrzej, Wilczyński Michał. 2003. SBB. Wizje, Autoryzowana historia zespołu. Katowice.
View in Google Scholar
Hendrykowski Marek. 2012. „Anatomia bluesa. Studium z semiotyki kultury”. Teksty Drugie 6. 188–209.
View in Google Scholar
Icha Andrzej, Stinzing Roman. 2009. Motława-Beat. Trójmiejska scena big-beatowa lat 60-tych. Gdańsk.
View in Google Scholar
Jacobson Marcin. 2022, „Blues na Wybrzeżu”. Piosenka 10. 297–305.
View in Google Scholar
Jakubowski Marek. 2014. Kultura popularna i blues. Białystok.
View in Google Scholar
Jakubowski Marek, Szalbierz Mariusz. 1997. Encyklopedia muzyki popularnej. Blues w Polsce. Poznań.
View in Google Scholar
Kaszyca Edyta. 2007. Biała i czarna legenda Ryszarda Riedla. Katowice.
View in Google Scholar
Klimsa Bogusław. 2016. Rock we Wrocławiu 1959–2000. Wrocław.
View in Google Scholar
Królikowski Wiesław. 2022. Tadeusz Nalepa. Breakout absolutnie. Warszawa.
View in Google Scholar
Kwieciński Wojciech. 2021a. „Studium piosenki bluesowej – ewolucja artystyczna tandemu Nalepa–Loebl”. Czas Kultury 3. 49–57.
View in Google Scholar
Kwieciński Wojciech. 2021b. Breakout – na drugim brzegu tęczy. Dekonstrukcja big-beatu. Początek polskiego rocka?. W: Song Studies. Poetyka i polityka wytwarzania piosenki. Waldemar Kuligowski, Paweł Tański (red.). Poznań. 90–107.
View in Google Scholar
Kwieciński Wojciech. 2021c. „Mira Kubasińska – Career Development and Evolution of the Artistic Image in the Years 1963–1973”. Studia de Cultura 2. 90–107.
View in Google Scholar
Kwieciński Wojciech. 2022. „Wojciech Skowroński (1941–2002). Szkic o prekursorze polskiego boogie”. Piosenka 10. 306–310.
View in Google Scholar
Kwieciński Wojciech. 2023. „Pojawienie się bluesa w Polsce. Przypadek inwersji w ewolucji gatunku muzycznego”. Przegląd Kulturoznawczy 3. 308–324.
View in Google Scholar
Michalski Dariusz. 2014. Trzysta tysięcy gitar nam gra. Historia polskiej muzyki rozrywkowej (lata 1958–1973). Warszawa.
View in Google Scholar
O’Connell Christian. 2015. Blues, How Do You Do? Paul Oliver and the Transatlantic Story of the Blues. Michigan
View in Google Scholar
Skaradziński Jan. 2005. Rysiek. Poznań.
View in Google Scholar
Skaradziński Jan. 2009. Dżem. Ballada o dziwnym zespole. Poznań.
View in Google Scholar
Szrom Janusz. 2021. „Andrzej Zaucha, Mus, męski blues”. Twój Blues 86. 20–25
View in Google Scholar
Trusiak Robert. 2008. Białostocki odcień bluesa. Mały leksykon białostockiego bluesa. Białystok.
View in Google Scholar
„Mietek Blues Band”. s.a. Swingujące 3-miasto. https://swingujace3miasto.pl/mietek-blues-band/ [dostęp: 16.03.2022].
View in Google Scholar
Moja Muzyczna Kraina. 2018. „Mietek Blues Band”. https://adamb90125.blogspot.com/2018/05/mietek-blues-band.html#comment-form [dostęp: 16.03.2022].
View in Google Scholar
Moja Muzyczna Kraina. 2024. „Kasa Chorych”. https://adamb90125.blogspot.com/search?q=kasa+chorych [dostęp: 18.03.2022].
View in Google Scholar
natenczas. 2008. „Grupa Biednych z Ustki”. Blog wspomnieniowo-dokumentalny. http://dokumentalny.blogspot.com/2008/11/74-grupa-biednych-z-ustki.html [dostęp: 16.03.2022].
View in Google Scholar
„Winder Leszek. Bio”. s.a. Winderart. http://www.winderart.pl/bio.html [dostęp: 15.02.2023].
View in Google Scholar
Jędrzejczyk Zbigniew, rozmowa z 10.03.2022 (archiwum autora).
View in Google Scholar
Krupa Antoni, rozmowa z17.03.2022 (archiwum autora).
View in Google Scholar
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Copyright (c) 2024 Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. Studia de Cultura