Ewolucja bluesa w Polsce na przestrzeni lat 70.
PDF

Słowa kluczowe

muzyka popularna
blues
blues-rock
polska muzyka rozrywkowa blues
popular music
polish popular music
blues-rock

Jak cytować

Kwieciński, W. (2024). Ewolucja bluesa w Polsce na przestrzeni lat 70. Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis | Studia De Cultura, 16(1), 69–87. https://doi.org/10.24917/20837275.16.1.6

Abstrakt

W latach 70. dokonał się proces intensywnych przewartościowań rodzimej muzyki rozrywkowej, który w odniesieniu do stylistyki bluesowej skutkował stopniową emancypacją gatunku spod dominacji big beatu, a następnie rocka. Na scenie, zmajoryzowanej przez nurt blues‑rockowy, zaczęli się sukcesywnie pojawiać wykonawcy eksplorujący tradycyjne wykonawstwo oparte na instrumentarium akustycznym oraz odwołujące się do tradycji bluesa Delty (Paweł Ostafil, Jacek Skubikowski, Irjan). Poza dominującym śląskim środowiskiem blues‑ rockowym w innych ośrodkach (Trójmiasto, Szczecin, Białystok) coraz większe znaczenie zaczął odgrywać nurt chicagowski. Wielu artystów (Leszek Winder, Jan „Kyks” Skrzek, Andrzej Pluszcz i inni), pierwotnie zaangażowanych w modną wówczas stylistykę fusion, zaczęło ewoluować w stronę wykonawstwa stricte bluesowego. Z perspektywy rozwoju środowiska bluesowego niezwykle istotna okazała się działalność animatorów bluesa, organizatorów festiwali oraz imprez, które zaczęły przyciągać coraz to liczniejsze rzesze słuchaczy (vide Folk Blues Meeting, Jesień z Bluesem). Znaczną rolę w popularyzacji bluesa odegrały media: Program III Polskiego Radia i prasa muzyczna. Całokształt wskazanych zjawisk przełożył się wydatnie na rozwój polskiej sceny bluesowej w kolejnej dekadzie, która mimo kryzysu ekonomicznego i politycznego obfitowała w istotne zjawiska i procesy w obrębie popkultury.

https://doi.org/10.24917/20837275.16.1.6
PDF

Bibliografia

Babko Marcin. 2008. Irek Dudek. Ziuta Blues. Poznań.
Zobacz w Google Scholar

Borysewicz Jan. 2022. Mniej obcy. Rozmawia Marcin Prokop. Warszawa.
Zobacz w Google Scholar

Cole Ross. 2018. „Mastery and Masquerade in the Transatlantic Blues Revival”. Journal of the Royal Musical Association 143, 1. 173–210.
Zobacz w Google Scholar

Danielewicz Stanisław. 2011. Historia jazzu w Gdańsku, Gdyni i Sopocie 1945–2010. Warszawa.
Zobacz w Google Scholar

Davis Lawrence. 2018. British Encounters with Blues and Jazz in Transatlantic Circulation, c. 1929–1960. London. https://kclpure.kcl.ac.uk/portal/en/studentTheses/british-encounters-with-blues-and-jazz-in-transatlantic-circulati [dostęp: 28.03.2024].
Zobacz w Google Scholar

Freund Schwartz Roberta. 2007. How Britain Got the Blues: The Transmission and Reception of American Blues Style in the United Kingdom. Bodmin.
Zobacz w Google Scholar

Gloger Ryszard. 2012. Między Rawą a Mississippi – biało-czarne nurty bluesa. W: Bluestracje. Kultura bluesowa na Śląsku 1998–2011. Edyta Kaszyca (red.). Katowice. 48–53.
Zobacz w Google Scholar

Gradowski Mariusz. 2018. Big Beat. Style i gatunki polskiej muzyki młodzieżowej (1957–1973). Warszawa.
Zobacz w Google Scholar

Hojn Andrzej, Wilczyński Michał. 2003. SBB. Wizje, Autoryzowana historia zespołu. Katowice.
Zobacz w Google Scholar

Hendrykowski Marek. 2012. „Anatomia bluesa. Studium z semiotyki kultury”. Teksty Drugie 6. 188–209.
Zobacz w Google Scholar

Icha Andrzej, Stinzing Roman. 2009. Motława-Beat. Trójmiejska scena big-beatowa lat 60-tych. Gdańsk.
Zobacz w Google Scholar

Jacobson Marcin. 2022, „Blues na Wybrzeżu”. Piosenka 10. 297–305.
Zobacz w Google Scholar

Jakubowski Marek. 2014. Kultura popularna i blues. Białystok.
Zobacz w Google Scholar

Jakubowski Marek, Szalbierz Mariusz. 1997. Encyklopedia muzyki popularnej. Blues w Polsce. Poznań.
Zobacz w Google Scholar

Kaszyca Edyta. 2007. Biała i czarna legenda Ryszarda Riedla. Katowice.
Zobacz w Google Scholar

Klimsa Bogusław. 2016. Rock we Wrocławiu 1959–2000. Wrocław.
Zobacz w Google Scholar

Królikowski Wiesław. 2022. Tadeusz Nalepa. Breakout absolutnie. Warszawa.
Zobacz w Google Scholar

Kwieciński Wojciech. 2021a. „Studium piosenki bluesowej – ewolucja artystyczna tandemu Nalepa–Loebl”. Czas Kultury 3. 49–57.
Zobacz w Google Scholar

Kwieciński Wojciech. 2021b. Breakout – na drugim brzegu tęczy. Dekonstrukcja big-beatu. Początek polskiego rocka?. W: Song Studies. Poetyka i polityka wytwarzania piosenki. Waldemar Kuligowski, Paweł Tański (red.). Poznań. 90–107.
Zobacz w Google Scholar

Kwieciński Wojciech. 2021c. „Mira Kubasińska – Career Development and Evolution of the Artistic Image in the Years 1963–1973”. Studia de Cultura 2. 90–107.
Zobacz w Google Scholar

Kwieciński Wojciech. 2022. „Wojciech Skowroński (1941–2002). Szkic o prekursorze polskiego boogie”. Piosenka 10. 306–310.
Zobacz w Google Scholar

Kwieciński Wojciech. 2023. „Pojawienie się bluesa w Polsce. Przypadek inwersji w ewolucji gatunku muzycznego”. Przegląd Kulturoznawczy 3. 308–324.
Zobacz w Google Scholar

Michalski Dariusz. 2014. Trzysta tysięcy gitar nam gra. Historia polskiej muzyki rozrywkowej (lata 1958–1973). Warszawa.
Zobacz w Google Scholar

O’Connell Christian. 2015. Blues, How Do You Do? Paul Oliver and the Transatlantic Story of the Blues. Michigan
Zobacz w Google Scholar

Skaradziński Jan. 2005. Rysiek. Poznań.
Zobacz w Google Scholar

Skaradziński Jan. 2009. Dżem. Ballada o dziwnym zespole. Poznań.
Zobacz w Google Scholar

Szrom Janusz. 2021. „Andrzej Zaucha, Mus, męski blues”. Twój Blues 86. 20–25
Zobacz w Google Scholar

Trusiak Robert. 2008. Białostocki odcień bluesa. Mały leksykon białostockiego bluesa. Białystok.
Zobacz w Google Scholar

„Mietek Blues Band”. s.a. Swingujące 3-miasto. https://swingujace3miasto.pl/mietek-blues-band/ [dostęp: 16.03.2022].
Zobacz w Google Scholar

Moja Muzyczna Kraina. 2018. „Mietek Blues Band”. https://adamb90125.blogspot.com/2018/05/mietek-blues-band.html#comment-form [dostęp: 16.03.2022].
Zobacz w Google Scholar

Moja Muzyczna Kraina. 2024. „Kasa Chorych”. https://adamb90125.blogspot.com/search?q=kasa+chorych [dostęp: 18.03.2022].
Zobacz w Google Scholar

natenczas. 2008. „Grupa Biednych z Ustki”. Blog wspomnieniowo-dokumentalny. http://dokumentalny.blogspot.com/2008/11/74-grupa-biednych-z-ustki.html [dostęp: 16.03.2022].
Zobacz w Google Scholar

„Winder Leszek. Bio”. s.a. Winderart. http://www.winderart.pl/bio.html [dostęp: 15.02.2023].
Zobacz w Google Scholar

Jędrzejczyk Zbigniew, rozmowa z 10.03.2022 (archiwum autora).
Zobacz w Google Scholar

Krupa Antoni, rozmowa z17.03.2022 (archiwum autora).
Zobacz w Google Scholar

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne 4.0 Międzynarodowe.

Prawa autorskie (c) 2024 Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis | Studia de Cultura

Downloads

Download data is not yet available.