Abstrakt
W latach 70. dokonał się proces intensywnych przewartościowań rodzimej muzyki rozrywkowej, który w odniesieniu do stylistyki bluesowej skutkował stopniową emancypacją gatunku spod dominacji big beatu, a następnie rocka. Na scenie, zmajoryzowanej przez nurt blues‑rockowy, zaczęli się sukcesywnie pojawiać wykonawcy eksplorujący tradycyjne wykonawstwo oparte na instrumentarium akustycznym oraz odwołujące się do tradycji bluesa Delty (Paweł Ostafil, Jacek Skubikowski, Irjan). Poza dominującym śląskim środowiskiem blues‑ rockowym w innych ośrodkach (Trójmiasto, Szczecin, Białystok) coraz większe znaczenie zaczął odgrywać nurt chicagowski. Wielu artystów (Leszek Winder, Jan „Kyks” Skrzek, Andrzej Pluszcz i inni), pierwotnie zaangażowanych w modną wówczas stylistykę fusion, zaczęło ewoluować w stronę wykonawstwa stricte bluesowego. Z perspektywy rozwoju środowiska bluesowego niezwykle istotna okazała się działalność animatorów bluesa, organizatorów festiwali oraz imprez, które zaczęły przyciągać coraz to liczniejsze rzesze słuchaczy (vide Folk Blues Meeting, Jesień z Bluesem). Znaczną rolę w popularyzacji bluesa odegrały media: Program III Polskiego Radia i prasa muzyczna. Całokształt wskazanych zjawisk przełożył się wydatnie na rozwój polskiej sceny bluesowej w kolejnej dekadzie, która mimo kryzysu ekonomicznego i politycznego obfitowała w istotne zjawiska i procesy w obrębie popkultury.
Bibliografia
Babko Marcin. 2008. Irek Dudek. Ziuta Blues. Poznań.
Zobacz w Google Scholar
Borysewicz Jan. 2022. Mniej obcy. Rozmawia Marcin Prokop. Warszawa.
Zobacz w Google Scholar
Cole Ross. 2018. „Mastery and Masquerade in the Transatlantic Blues Revival”. Journal of the Royal Musical Association 143, 1. 173–210.
Zobacz w Google Scholar
Danielewicz Stanisław. 2011. Historia jazzu w Gdańsku, Gdyni i Sopocie 1945–2010. Warszawa.
Zobacz w Google Scholar
Davis Lawrence. 2018. British Encounters with Blues and Jazz in Transatlantic Circulation, c. 1929–1960. London. https://kclpure.kcl.ac.uk/portal/en/studentTheses/british-encounters-with-blues-and-jazz-in-transatlantic-circulati [dostęp: 28.03.2024].
Zobacz w Google Scholar
Freund Schwartz Roberta. 2007. How Britain Got the Blues: The Transmission and Reception of American Blues Style in the United Kingdom. Bodmin.
Zobacz w Google Scholar
Gloger Ryszard. 2012. Między Rawą a Mississippi – biało-czarne nurty bluesa. W: Bluestracje. Kultura bluesowa na Śląsku 1998–2011. Edyta Kaszyca (red.). Katowice. 48–53.
Zobacz w Google Scholar
Gradowski Mariusz. 2018. Big Beat. Style i gatunki polskiej muzyki młodzieżowej (1957–1973). Warszawa.
Zobacz w Google Scholar
Hojn Andrzej, Wilczyński Michał. 2003. SBB. Wizje, Autoryzowana historia zespołu. Katowice.
Zobacz w Google Scholar
Hendrykowski Marek. 2012. „Anatomia bluesa. Studium z semiotyki kultury”. Teksty Drugie 6. 188–209.
Zobacz w Google Scholar
Icha Andrzej, Stinzing Roman. 2009. Motława-Beat. Trójmiejska scena big-beatowa lat 60-tych. Gdańsk.
Zobacz w Google Scholar
Jacobson Marcin. 2022, „Blues na Wybrzeżu”. Piosenka 10. 297–305.
Zobacz w Google Scholar
Jakubowski Marek. 2014. Kultura popularna i blues. Białystok.
Zobacz w Google Scholar
Jakubowski Marek, Szalbierz Mariusz. 1997. Encyklopedia muzyki popularnej. Blues w Polsce. Poznań.
Zobacz w Google Scholar
Kaszyca Edyta. 2007. Biała i czarna legenda Ryszarda Riedla. Katowice.
Zobacz w Google Scholar
Klimsa Bogusław. 2016. Rock we Wrocławiu 1959–2000. Wrocław.
Zobacz w Google Scholar
Królikowski Wiesław. 2022. Tadeusz Nalepa. Breakout absolutnie. Warszawa.
Zobacz w Google Scholar
Kwieciński Wojciech. 2021a. „Studium piosenki bluesowej – ewolucja artystyczna tandemu Nalepa–Loebl”. Czas Kultury 3. 49–57.
Zobacz w Google Scholar
Kwieciński Wojciech. 2021b. Breakout – na drugim brzegu tęczy. Dekonstrukcja big-beatu. Początek polskiego rocka?. W: Song Studies. Poetyka i polityka wytwarzania piosenki. Waldemar Kuligowski, Paweł Tański (red.). Poznań. 90–107.
Zobacz w Google Scholar
Kwieciński Wojciech. 2021c. „Mira Kubasińska – Career Development and Evolution of the Artistic Image in the Years 1963–1973”. Studia de Cultura 2. 90–107.
Zobacz w Google Scholar
Kwieciński Wojciech. 2022. „Wojciech Skowroński (1941–2002). Szkic o prekursorze polskiego boogie”. Piosenka 10. 306–310.
Zobacz w Google Scholar
Kwieciński Wojciech. 2023. „Pojawienie się bluesa w Polsce. Przypadek inwersji w ewolucji gatunku muzycznego”. Przegląd Kulturoznawczy 3. 308–324.
Zobacz w Google Scholar
Michalski Dariusz. 2014. Trzysta tysięcy gitar nam gra. Historia polskiej muzyki rozrywkowej (lata 1958–1973). Warszawa.
Zobacz w Google Scholar
O’Connell Christian. 2015. Blues, How Do You Do? Paul Oliver and the Transatlantic Story of the Blues. Michigan
Zobacz w Google Scholar
Skaradziński Jan. 2005. Rysiek. Poznań.
Zobacz w Google Scholar
Skaradziński Jan. 2009. Dżem. Ballada o dziwnym zespole. Poznań.
Zobacz w Google Scholar
Szrom Janusz. 2021. „Andrzej Zaucha, Mus, męski blues”. Twój Blues 86. 20–25
Zobacz w Google Scholar
Trusiak Robert. 2008. Białostocki odcień bluesa. Mały leksykon białostockiego bluesa. Białystok.
Zobacz w Google Scholar
„Mietek Blues Band”. s.a. Swingujące 3-miasto. https://swingujace3miasto.pl/mietek-blues-band/ [dostęp: 16.03.2022].
Zobacz w Google Scholar
Moja Muzyczna Kraina. 2018. „Mietek Blues Band”. https://adamb90125.blogspot.com/2018/05/mietek-blues-band.html#comment-form [dostęp: 16.03.2022].
Zobacz w Google Scholar
Moja Muzyczna Kraina. 2024. „Kasa Chorych”. https://adamb90125.blogspot.com/search?q=kasa+chorych [dostęp: 18.03.2022].
Zobacz w Google Scholar
natenczas. 2008. „Grupa Biednych z Ustki”. Blog wspomnieniowo-dokumentalny. http://dokumentalny.blogspot.com/2008/11/74-grupa-biednych-z-ustki.html [dostęp: 16.03.2022].
Zobacz w Google Scholar
„Winder Leszek. Bio”. s.a. Winderart. http://www.winderart.pl/bio.html [dostęp: 15.02.2023].
Zobacz w Google Scholar
Jędrzejczyk Zbigniew, rozmowa z 10.03.2022 (archiwum autora).
Zobacz w Google Scholar
Krupa Antoni, rozmowa z17.03.2022 (archiwum autora).
Zobacz w Google Scholar
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne 4.0 Międzynarodowe.
Prawa autorskie (c) 2024 Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis | Studia de Cultura