Lidii Zamkow: Pamięć – niepamięć – re/mistyfikacja
PDF (Język Polski)

How to Cite

Łubieniewska, E. (2015). Lidii Zamkow: Pamięć – niepamięć – re/mistyfikacja. Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. Studia De Cultura, 7, 19–30. Retrieved from https://studiadecultura.uken.krakow.pl/article/view/2781

Abstract

W formule „płynnej nowoczesności”, jaką zwykło się opatrywać dzisiejszą kulturę, pamięć o przeszłości nie jest kategorią hołubioną. Inną postawę w tej kwestii deklarują twórcy tzw. re/miksu, formy zakładającej poszukiwanie w historii legendarnych biografii czy zjawisk artystycznych, z którymi młodzi artyści mogliby konfrontować własne programy i opinie. Bohaterką jednego z takich projektów, autorstwa Weroniki Szczawińskiej, stała się Lidia Zamkow, rzadko dziś przywoływana w dyskursie pokoleniowym wybitna reżyserka II połowy XX wieku. Trudność sprostania podjętemu zadaniu dotarcia do prawdy o tej bogatej i niezwykłej osobowości zapowiadał już tytuł re/miksu: 2 albo 3 rzeczy, które o niej wiem. W obliczu sugerowanego braku dokumentacji spektakl złożono z domysłów, hipotez i oczekiwań wobec reżyserki, odwołując się do widowisk w jej twórczości peryferyjnych, których wybór zdeterminowało założenie wstępne. Realizatorzy szukali w osobie Zamkow prekursorki sztuki feministycznej i postaw genderowych, a rozczarowani nieodnalezieniem spodziewanej wartości, ukuli tezę o „artystycznej mierności” bohaterki „fantazmatu”… Trudno o osąd bardziej krzywdzący. Przedstawienia niepokornej interpretatorki dramatu współczesnego (m.in. Indyk Mrożka - 1961, Brechtowska Matka Courage - 1962 i Opera za 3 grosze - 1965, Kaligula Camus’a - 1963) wstrząsały i przykuwały uwagę widzów. O jej interpretacjach klasyki (Makbecie - 1966, Królu Edypie - 1968, Weselu 1969) pisano niejednokrotnie, że przejdą do historii teatru. Drapieżna, a zarazem poetycka estetyka Zamkow budziła entuzjazm, ale też prowokowała do polemik. Drażniła tradycjonalistów, przerażała oportunistów. „Krakowskie Na dnie (1960) w sposób niejako kliniczny o b n a ż y ł o s ł a b o - ś c i n a s z e j k r y t y k i” - stwierdzał wprost Marian Sienkiewicz, autor artykułu o szczególnie przez siebie cenionym rosyjskim nurcie twórczości artystki (w którym wryły się w pamięć zwłaszcza Sen Dostojewskiego, Zmartwychwstanie Tołstoja czy Cichy Don Szołochowa). Reżyserka; permanentnie wywoływała burzę, zrywając np. z tradycją inscenizacyjną Brechta i Dürenmatta (jego Wizytę starszej pani ukazała w konwencji okrutnej bajki). Tragedie i komedie Szekspira odczytywała z perspektywy bliskiej myśli Jana Kotta, nadając im współczesny kształt teatralny. W Ameryce Kafki (1968) zdemistyfikowała dwie utopie ziemi obiecanej: amerykańskiego dobrobytu i „komunijnej wspólnoty wydziedziczonych”, efektownie wykorzystując w ruchowej organizacji części scen poetykę niemego filmu. Wierna swojej koncepcji teatru nie poddawała się dyktatowi elit: zaciekłe ataki na nią za sposób wykreowania w Weselu Widm były w istocie sporem o nowy język teatralny, w którym zaskakująca i wieloaspektowa metafora zastąpiła sceniczny stereotyp. To, że dotąd nie opisano fenomenu artystki, nie świadczy więc o jej „miernej wartości” (co niesprawiedliwie i błędnie sugerowali re/mixowi dekonstruktorzy) lecz o braku gotowości do podjęcia przez krytykę wyzwania, jakim jest ogarnięcie bogactwa i skomplikowania osobowości twórczej Zamkow.
PDF (Język Polski)

References

Adamiecka-Sitek Agata. 2013. „O Lidii Zamkow. Fantazja naukowa”. Didaskalia (113) : 35–37.
View in Google Scholar

„Ameryka”. 1968. Tygodnik Powszechny 22 (39).
View in Google Scholar

Baniewicz Elżbieta (red.). 2012. Aktor wobec przemian XXI wieku: konferencja, Łódź, 7–8 maja 2011. Łódź: Wydawnictwo Biblioteki Państwowej Wyższej Szkoły Filmowej, Telewizyjnej i Teatralnej.
View in Google Scholar

Bober Jerzy. 1965a. „Widowisko pozorów”. Gazeta Krakowska (234).
View in Google Scholar

Bober Jerzy. 1965b. „Noc władzy i namiętności”. Gazeta Krakowska (245).
View in Google Scholar

„Cel sztuki: prowokować. Z Lidią Zamkow rozmawia Krystyna Starczak”. 1972. Sztandar Młodych (37).
View in Google Scholar

Czanerle Maria. 1970. Okrutna bajka. W Twarze i maski. Szkice teatralne. Kraków: Wydawnictwo Literackie.
View in Google Scholar

Eustachiewicz Lesław. 1961. „Głos w dyskusji o «Indyku» Mrożka”. Kierunki (20).
View in Google Scholar

Flaszen Ludwik. 1962. „Brecht do płaczu”. Echo Krakowa (70).
View in Google Scholar

Flaszen Ludwik. 1963. „Moralistka w krainie elfów”. Echo Krakowa (154).
View in Google Scholar

Godlewska-Byliniak Ewelina. 2014. Próba zapisu. (De) konstrukcja mitu: 2 albo 3 rzeczy, które o niej wiem Weroniki Szczawińskiej. W RE//MIX. Performans i dokumentacja, Tomasz Plata, Dorota Sajewska (red.). Warszawa: Instytut Teatralny im. Zbigniewa Raszewskiego.
View in Google Scholar

Greń Zygmunt. 1966. „«Makbet»”: tragiczna impotencja?”. Życie Literackie (48).
View in Google Scholar

Grodzicki August. 1966. „Najlepszy «Makbet»”. Życie Warszawy (259).
View in Google Scholar

„Jak się przechodzi do historii? Z Weroniką Szczawińską rozmawia Monika Kwaśniewska”. 2013. Didaskalia (113) : 38–45.
View in Google Scholar

Kosiński Ryszard. 1966. „Makbet 1966”. Dziennik Polski (241).
View in Google Scholar

Mamoń Bronisław. 1966, „Makbet”. Tygodnik Powszechny (44).
View in Google Scholar

Narębska Agnieszka. 2003. „Buntownica Lidia Zamkow”. Dialog (11) : 180–187.
View in Google Scholar

Narębska Agnieszka. 2004, „Bomba z opóźnionym zapłonem”. Foyer (6) : 72–73.
View in Google Scholar

„O sztuce «Edyp król»”. 1975. Życie Warszawy (70).
View in Google Scholar

Pieszczachowicz Jan. 1965, „Brecht u Słowackiego”. Echo Krakowa (237).
View in Google Scholar

Pieszczachowicz Jan. 1966. „«Makbet», czyli o fatalizmie”. Echo Krakowa (238).
View in Google Scholar

Puzyna Konstanty. 1974. Nieznośni interpretatorzy. W Syntezy za trzy grosze. Warszawa: Państwowy Instytut Wydawniczy.
View in Google Scholar

RE//MIX. Performans i dokumentacja. 2014. Tomasz Plata, Dorota Sajewska (red.). Warszawa: Instytut Teatralny im. Zbigniewa Raszewskiego. Komuna. Wydawnictwo Krytyki Politycznej.
View in Google Scholar

Sienkiewicz Marian. 1970. „W teatrze Lidii Zamkow”. Dialog 15 (11) : 129–135.
View in Google Scholar

Stański Piotr Marek. 1982. „Lidia Zamkow (1918–1982). Wspomnienie”. Kraków 124.
View in Google Scholar

Wróblewski Andrzej. 1963. „Granice prowokacji i granice uległości”. Teatr (19) : 3–4.
View in Google Scholar

Wysińska Ewa. 1977. „Wesele” przeciw konwencjom. W Premiery i wydarzenia. 233–241. Warszawa : Państwowy Instytut Wydawniczy.
View in Google Scholar

Vogler Henryk. 1966. „Makbet współczesny”. Dziennik Polski (230).
View in Google Scholar

„Zamkow”. 2013. Didaskalia (113) : 35–56.
View in Google Scholar

Przedstawienia Lidii Zamkow przywołane w tekście (w porządku chronologicznym):
View in Google Scholar

Wizyta starszej pani Friedricha Dürrenmatta. 1958. Teatr im. Juliusza Słowackiego w Krakowie.
View in Google Scholar

Na dnie Maksyma Gorkiego. 1960. Stary Teatr w Krakowie.
View in Google Scholar

Indyk Sławomira Mrożka. 1961. Stary Teatr w Krakowie.
View in Google Scholar

Matka Courage Bertolta Brechta. 1962. Stary Teatr w Krakowie.
View in Google Scholar

Sen nocy letniej Wiliama Szekspira. 1963. Teatr Ludowy w Krakowie.
View in Google Scholar

Sen Fiodora Dostojewskiego. 1963. Stary Teatr w Krakowie, scena Kameralna.
View in Google Scholar

Kaligula Alberta Camusa. 1963. Stary Teatr w Krakowie.
View in Google Scholar

Opera za trzy grosze Bertolta Brechta (muz. K. Weilla). 1965. Teatr im. J. Słowackiego w Krakowie.
View in Google Scholar

Makbet Wiliama Szekspira. 1966. Teatr im. J. Słowackiego w Krakowie.
View in Google Scholar

Edyp Król Sofoklesa. 1968. Teatr im. J. Słowackiego w Krakowie.
View in Google Scholar

Ameryka Franza Kafki. 1968. Teatr im. J. Słowackiego w Krakowie.
View in Google Scholar

Wesele Stanisława Wyspiańskiego. 1969. Teatr im. J. Słowackiego w Krakowie.
View in Google Scholar

Downloads

Download data is not yet available.