Abstract
W formule „płynnej nowoczesności”, jaką zwykło się opatrywać dzisiejszą kulturę, pamięć o przeszłości nie jest kategorią hołubioną. Inną postawę w tej kwestii deklarują twórcy tzw. re/miksu, formy zakładającej poszukiwanie w historii legendarnych biografii czy zjawisk artystycznych, z którymi młodzi artyści mogliby konfrontować własne programy i opinie. Bohaterką jednego z takich projektów, autorstwa Weroniki Szczawińskiej, stała się Lidia Zamkow, rzadko dziś przywoływana w dyskursie pokoleniowym wybitna reżyserka II połowy XX wieku. Trudność sprostania podjętemu zadaniu dotarcia do prawdy o tej bogatej i niezwykłej osobowości zapowiadał już tytuł re/miksu: 2 albo 3 rzeczy, które o niej wiem. W obliczu sugerowanego braku dokumentacji spektakl złożono z domysłów, hipotez i oczekiwań wobec reżyserki, odwołując się do widowisk w jej twórczości peryferyjnych, których wybór zdeterminowało założenie wstępne. Realizatorzy szukali w osobie Zamkow prekursorki sztuki feministycznej i postaw genderowych, a rozczarowani nieodnalezieniem spodziewanej wartości, ukuli tezę o „artystycznej mierności” bohaterki „fantazmatu”… Trudno o osąd bardziej krzywdzący. Przedstawienia niepokornej interpretatorki dramatu współczesnego (m.in. Indyk Mrożka - 1961, Brechtowska Matka Courage - 1962 i Opera za 3 grosze - 1965, Kaligula Camus’a - 1963) wstrząsały i przykuwały uwagę widzów. O jej interpretacjach klasyki (Makbecie - 1966, Królu Edypie - 1968, Weselu 1969) pisano niejednokrotnie, że przejdą do historii teatru. Drapieżna, a zarazem poetycka estetyka Zamkow budziła entuzjazm, ale też prowokowała do polemik. Drażniła tradycjonalistów, przerażała oportunistów. „Krakowskie Na dnie (1960) w sposób niejako kliniczny o b n a ż y ł o s ł a b o - ś c i n a s z e j k r y t y k i” - stwierdzał wprost Marian Sienkiewicz, autor artykułu o szczególnie przez siebie cenionym rosyjskim nurcie twórczości artystki (w którym wryły się w pamięć zwłaszcza Sen Dostojewskiego, Zmartwychwstanie Tołstoja czy Cichy Don Szołochowa). Reżyserka; permanentnie wywoływała burzę, zrywając np. z tradycją inscenizacyjną Brechta i Dürenmatta (jego Wizytę starszej pani ukazała w konwencji okrutnej bajki). Tragedie i komedie Szekspira odczytywała z perspektywy bliskiej myśli Jana Kotta, nadając im współczesny kształt teatralny. W Ameryce Kafki (1968) zdemistyfikowała dwie utopie ziemi obiecanej: amerykańskiego dobrobytu i „komunijnej wspólnoty wydziedziczonych”, efektownie wykorzystując w ruchowej organizacji części scen poetykę niemego filmu. Wierna swojej koncepcji teatru nie poddawała się dyktatowi elit: zaciekłe ataki na nią za sposób wykreowania w Weselu Widm były w istocie sporem o nowy język teatralny, w którym zaskakująca i wieloaspektowa metafora zastąpiła sceniczny stereotyp. To, że dotąd nie opisano fenomenu artystki, nie świadczy więc o jej „miernej wartości” (co niesprawiedliwie i błędnie sugerowali re/mixowi dekonstruktorzy) lecz o braku gotowości do podjęcia przez krytykę wyzwania, jakim jest ogarnięcie bogactwa i skomplikowania osobowości twórczej Zamkow.References
Adamiecka-Sitek Agata. 2013. „O Lidii Zamkow. Fantazja naukowa”. Didaskalia (113) : 35–37.
View in Google Scholar
„Ameryka”. 1968. Tygodnik Powszechny 22 (39).
View in Google Scholar
Baniewicz Elżbieta (red.). 2012. Aktor wobec przemian XXI wieku: konferencja, Łódź, 7–8 maja 2011. Łódź: Wydawnictwo Biblioteki Państwowej Wyższej Szkoły Filmowej, Telewizyjnej i Teatralnej.
View in Google Scholar
Bober Jerzy. 1965a. „Widowisko pozorów”. Gazeta Krakowska (234).
View in Google Scholar
Bober Jerzy. 1965b. „Noc władzy i namiętności”. Gazeta Krakowska (245).
View in Google Scholar
„Cel sztuki: prowokować. Z Lidią Zamkow rozmawia Krystyna Starczak”. 1972. Sztandar Młodych (37).
View in Google Scholar
Czanerle Maria. 1970. Okrutna bajka. W Twarze i maski. Szkice teatralne. Kraków: Wydawnictwo Literackie.
View in Google Scholar
Eustachiewicz Lesław. 1961. „Głos w dyskusji o «Indyku» Mrożka”. Kierunki (20).
View in Google Scholar
Flaszen Ludwik. 1962. „Brecht do płaczu”. Echo Krakowa (70).
View in Google Scholar
Flaszen Ludwik. 1963. „Moralistka w krainie elfów”. Echo Krakowa (154).
View in Google Scholar
Godlewska-Byliniak Ewelina. 2014. Próba zapisu. (De) konstrukcja mitu: 2 albo 3 rzeczy, które o niej wiem Weroniki Szczawińskiej. W RE//MIX. Performans i dokumentacja, Tomasz Plata, Dorota Sajewska (red.). Warszawa: Instytut Teatralny im. Zbigniewa Raszewskiego.
View in Google Scholar
Greń Zygmunt. 1966. „«Makbet»”: tragiczna impotencja?”. Życie Literackie (48).
View in Google Scholar
Grodzicki August. 1966. „Najlepszy «Makbet»”. Życie Warszawy (259).
View in Google Scholar
„Jak się przechodzi do historii? Z Weroniką Szczawińską rozmawia Monika Kwaśniewska”. 2013. Didaskalia (113) : 38–45.
View in Google Scholar
Kosiński Ryszard. 1966. „Makbet 1966”. Dziennik Polski (241).
View in Google Scholar
Mamoń Bronisław. 1966, „Makbet”. Tygodnik Powszechny (44).
View in Google Scholar
Narębska Agnieszka. 2003. „Buntownica Lidia Zamkow”. Dialog (11) : 180–187.
View in Google Scholar
Narębska Agnieszka. 2004, „Bomba z opóźnionym zapłonem”. Foyer (6) : 72–73.
View in Google Scholar
„O sztuce «Edyp król»”. 1975. Życie Warszawy (70).
View in Google Scholar
Pieszczachowicz Jan. 1965, „Brecht u Słowackiego”. Echo Krakowa (237).
View in Google Scholar
Pieszczachowicz Jan. 1966. „«Makbet», czyli o fatalizmie”. Echo Krakowa (238).
View in Google Scholar
Puzyna Konstanty. 1974. Nieznośni interpretatorzy. W Syntezy za trzy grosze. Warszawa: Państwowy Instytut Wydawniczy.
View in Google Scholar
RE//MIX. Performans i dokumentacja. 2014. Tomasz Plata, Dorota Sajewska (red.). Warszawa: Instytut Teatralny im. Zbigniewa Raszewskiego. Komuna. Wydawnictwo Krytyki Politycznej.
View in Google Scholar
Sienkiewicz Marian. 1970. „W teatrze Lidii Zamkow”. Dialog 15 (11) : 129–135.
View in Google Scholar
Stański Piotr Marek. 1982. „Lidia Zamkow (1918–1982). Wspomnienie”. Kraków 124.
View in Google Scholar
Wróblewski Andrzej. 1963. „Granice prowokacji i granice uległości”. Teatr (19) : 3–4.
View in Google Scholar
Wysińska Ewa. 1977. „Wesele” przeciw konwencjom. W Premiery i wydarzenia. 233–241. Warszawa : Państwowy Instytut Wydawniczy.
View in Google Scholar
Vogler Henryk. 1966. „Makbet współczesny”. Dziennik Polski (230).
View in Google Scholar
„Zamkow”. 2013. Didaskalia (113) : 35–56.
View in Google Scholar
Przedstawienia Lidii Zamkow przywołane w tekście (w porządku chronologicznym):
View in Google Scholar
Wizyta starszej pani Friedricha Dürrenmatta. 1958. Teatr im. Juliusza Słowackiego w Krakowie.
View in Google Scholar
Na dnie Maksyma Gorkiego. 1960. Stary Teatr w Krakowie.
View in Google Scholar
Indyk Sławomira Mrożka. 1961. Stary Teatr w Krakowie.
View in Google Scholar
Matka Courage Bertolta Brechta. 1962. Stary Teatr w Krakowie.
View in Google Scholar
Sen nocy letniej Wiliama Szekspira. 1963. Teatr Ludowy w Krakowie.
View in Google Scholar
Sen Fiodora Dostojewskiego. 1963. Stary Teatr w Krakowie, scena Kameralna.
View in Google Scholar
Kaligula Alberta Camusa. 1963. Stary Teatr w Krakowie.
View in Google Scholar
Opera za trzy grosze Bertolta Brechta (muz. K. Weilla). 1965. Teatr im. J. Słowackiego w Krakowie.
View in Google Scholar
Makbet Wiliama Szekspira. 1966. Teatr im. J. Słowackiego w Krakowie.
View in Google Scholar
Edyp Król Sofoklesa. 1968. Teatr im. J. Słowackiego w Krakowie.
View in Google Scholar
Ameryka Franza Kafki. 1968. Teatr im. J. Słowackiego w Krakowie.
View in Google Scholar
Wesele Stanisława Wyspiańskiego. 1969. Teatr im. J. Słowackiego w Krakowie.
View in Google Scholar