Abstract
Celem opracowania jest przybliżenie teorii wyjaśniających kwestię oddziaływania filmuna procesy rozumienia zarówno własnych postaw i zachowań, jak i otoczenia społecznego. Obszar podjętych poszukiwań wyznaczają teorie z zakresu: psychologii mediów oraz wywodzące się z paradygmatu poznawczo-narracyjnego. Omówione zostały koncepcje: identyfikacji, relacji paraspołecznych oraz kluczowe rozstrzygnięcia w zakresie znaczenia procesów narracyjnych dla tożsamości jednostki.References
Avildsen John G. 1984. Karate Kid. Columbia Pictures.
View in Google Scholar
Csíkszentmihályi Mihály. 2005. Przepływ. Psychologia optymalnego doświadczenia. M. Wajda-Kacmajor (przeł.). Taszów.
View in Google Scholar
Doliński Dariusz. 2003. Psychologiczne mechanizmy reklamy. Gdańsk.
View in Google Scholar
Eyal Keren, Cohen J. 2006. “When Good Friends Say Goodbye: A Parasocial Breakup Study”. Journal of Broadcasting e-Electronic Media 50(3). 502–523.
View in Google Scholar
Gerbner George, Gross L., Morgan M., Signorielli N. 1986. Living with television: The dynamics of the cultivation process. W Perspectives on media media effects. J. Bryant, D. Zillman (eds.). New York. 17−40.
View in Google Scholar
Gergen Kenneth J. 2009. Nasycone Ja. Dylematy tożsamości w życiu współczesnym. M. Marody (przeł.). Warszawa. 502–523.
View in Google Scholar
Giles David C. 2002. “Parasocial Interaction: A review of the literature and a model for future research”. Mediapsychology 4. 279–305.
View in Google Scholar
Greenwood Dara. 2008. “Television as escape from self: Psychological predictors of media involvement”. Personality and Individual Differences, Vol. 44. 414–424.
View in Google Scholar
May Rollo. 1995. O istocie człowieka – szkice z psychologii egzystencjalnej. M. Moryń, Z. Wiese (przeł.). Poznań.
View in Google Scholar
Oleś Piotr K. 2005. Wprowadzenie do psychologii osobowości. Warszawa.
View in Google Scholar
Oleś Piotr K. 2009. Dialogowość wewnętrzna jako właściwość człowieka. W Nowe idee w psychologii. J. Kozielecki (red.). Gdańsk. 216–235.
View in Google Scholar
Thompson John B. 2006. Media i nowoczesność. Społeczna teoria mediów. I. Mielnik (przeł.). Wrocław.
View in Google Scholar
Trzebiński Jerzy (red.). 2002. Narracja jako sposób rozumienia świata. Gdańsk.
View in Google Scholar
Sestir Marc, M.C. Green. 2010. “You are who you watch: Identification and transportation effects on temporary self-concept”. Social Influence 5 (4). 272−288.
View in Google Scholar