Abstract
Celem artykułu jest przedstawienie metody „Patrz mądrzej”, w której wykorzystano film jako przekaz wielokodowy, intermedialny i narracyjny; dzięki tym atrybutom może być wykorzystywany do działań edukacyjnych i terapeutycznych. Istotą pracy z filmem według tej metody jest uczenie na filmie, uczenie przez film oraz uczenie poza filmem. O pomyślnym wykorzystaniu filmu w tym procesie decydują przede wszystkim: prawidłowy dobór filmu do założonych celów oraz atrybutów grupy/osoby oraz właściwe kompetencje psychologiczne edukatora, który posiada również umiejętność oszacowania skuteczności osiągniętych rezultatów. Ostatnia część artykułu została poświęcona syntetycznej prezentacji studium przypadku, w którym opisano możliwość zastosowania tej metody w pracy ze studentami kulturoznawstwa i wiedzy o mediach w ramach przedmiotu: psychologia społeczna.References
Bałutowski Dawid. 2010. Jak oglądać filmy z młodzieżą. Film fabularny w psychoedukacji, terapii, profilaktyce. Warszawa.
View in Google Scholar
Bruner Jerome S. 1978, Poza dostarczone informacje. Studia z psychologii poznania. B. Mroziak (przeł.). Warszawa.
View in Google Scholar
Bruner Jerome S. 1986. Actual minus, possible worlds. Cambridge.
View in Google Scholar
Bruner Jerome S. 1992. „Życie jako narracja”. Kwartalnik Pedagogiczny nr 4. 3–17.
View in Google Scholar
Burzyńska Anna. 2008. Idee narracyjności w humanistyce. W Narracja. Teoria i praktyka. B. Janusz, K. Gdowska, B. de Barbaro (red.) Kraków.
View in Google Scholar
Franus Edward. 1970. „Fotografia i film jako narzędzia badań psychologicznych”. Przegląd Psychologiczny nr 20. 191–205.
View in Google Scholar
Gilmour David. 2011. Klub filmowy. E. Skowrońska (przeł.). Słupsk.
View in Google Scholar
Grzybczak Jarosław. 1995. „Czy oddziaływanie mediów jest skuteczne? Stare i nowsze teorie”. Zeszyty Prasoznawcze nr 3–4. 17–39.
View in Google Scholar
Kołodziejczyk A. 2013. Media w życiu rodziny. Rodzaje mediacji korzystania z mediów. W Współczesna psychologia mediów. Nowe problemy i perspektywy badawcze. A. Ogonowska, G. Ptaszek (red.). Kraków.
View in Google Scholar
Kilbourne Jean, D.E. Levin. (2008). So sexy so soon: the new sexualized childhood, and what parents can do to protect their kids. New York.
View in Google Scholar
Ogonowska Agnieszka. 2004a. Film jako tekst kultury. Kraków.
View in Google Scholar
Ogonowska Agnieszka. 2004b. Przemoc ikoniczna. Zarys wykładu. Kraków.
View in Google Scholar
Ogonowska Agnieszka. 2010. „Mock – documentary” i „faction genre”: wyzwanie dla kina dokumentalnego i paratekstualne gry z widzem. W Kino po kinie. Film w kulturze uczestnictwa. A. Gwóźdź, (red.). Warszawa. 269–292.
View in Google Scholar
Ogonowska Agnieszka. 2013. Rola myślenia konwergencyjnego i dywergencyjnego w rozwijaniu kompetencji informacyjnych i medialnych. W Problemy konwergencji mediów. M. Kaczmarczyk, D. Rott (red.). Sosnowiec–Praga. 273−284.
View in Google Scholar
Ogonowska Agnieszka. 2016a. Homo medialis: perspektywy i strategie użytkowania nowych mediów. W Człowiek i medium. Terapia – rozwój – (auto)narracja. A. Ogonowska (red.). Kraków.
View in Google Scholar
Ogonowska Agnieszka. 2016b. Język filmu a stopień, zakres i głębokość przetwarzania informacji i zapamiętywania treści u widzów (projekty eksperymentów psychologicznych). W Język a media. Zjawiska językowe we współczesnych mediach. B. Skowronek, A. Walecka-Rynduch, E. Horyń (red.). Kraków.
View in Google Scholar
Ogonowska Agnieszka. 2016c. Narracje autobiograficzne jako przedmiot badań psychologicznych. W Człowiek i medium. Terapia – rozwój – (auto)narracja. A. Ogonowska (red.). Kraków.
View in Google Scholar
Ogonowska Agnieszka. 2016d. Stymulowanie kompetencji (audio)wizualnych u małych dzieci. W Człowiek i medium. Terapia – rozwój – (auto)narracja. A. Ogonowska (red.). Kraków.
View in Google Scholar
Ogonowska Agnieszka. (red.). 2017a. Kino, film i psychologia. Kraków (w druku).
View in Google Scholar
Ogonowska Agnieszka. 2017b. Psychologia filmu jako subdyscyplina psychologii mediów. Wybrane koncepcje i paradygmaty badawcze. W Pejzaże humanistyczne. Księga jubileuszowa Profesorowi Bolesławowi Faronowi poświęcona. A. Ogonowska (red.). Kraków. 291–318.
View in Google Scholar
Rosner Katarzyna. 2006. Narracja, tożsamość i czas. Kraków.
View in Google Scholar
Spitzer Manfred. 2012. Jak uczy się mózg. M. Guzowska-Dąbrowska (przeł.). Warszawa.
View in Google Scholar
Trzebiński Jerzy (red.). 2002. Narracja jako sposób rozumienia świata. Gdańsk.
View in Google Scholar
Zimbardo Philip, R.J. Gerring. 2008. Psychologia i życie. Warszawa.
View in Google Scholar
Filmografia
View in Google Scholar
Killing Us Softly 4: Advertising’s Image of Women. 2010.
View in Google Scholar
Killing Us Softly 3: Advertising’s Image of Women. 2000.
View in Google Scholar
Still Killing Us Softly: Advertising’s Image of Women. 1987. National Council on Family Relations Film Festival, First Place; National Educational Film and Video Festival, Winner; Chicagoland Educational Film Festival, First Prize, Consumer Education.
View in Google Scholar
Killing Us Softly: Advertising’s Image of Women. 1979. North American Consumer Film Festival, Winner.
View in Google Scholar