Television Theatre as an educational medium – historiographical and popularising role, as exemplified by chosen performances
PDF (Język Polski)

Keywords

Television Theatre
medium
education
popularization
history Teatr Telewizji
medium
edukacja
popularyzacj
historia

How to Cite

Mirek-Rogowska, A. (2020). Television Theatre as an educational medium – historiographical and popularising role, as exemplified by chosen performances. Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. Studia De Cultura, 12(4), 26–38. https://doi.org/10.24917/20837275.12.4.3

Abstract

Television Theatre is a genre on the border between theatre, film and television. One special example is the so-called art of fact, whose purpose is the reconstruction of events according to facts and reality. The following paper, which is based on the analysis of selected historical performances of the Polish Television Theatre, is an attempt at presenting it as a medium that plays an important role in education and popularisation of the Polish history of the 20th century. At the same time, it is an invitation to more detailed and interdisciplinary research into television theatre.

https://doi.org/10.24917/20837275.12.4.3
PDF (Język Polski)

References

Barański Tomasz. 2008. „To nieprawda, że Polacy nie interesują się historią swojego kraju”. Super Express nr 258. Za: http://www.e-teatr.pl/pl/artykuly/ 61713,druk.html. (dostęp: 25.03.2020).
Brol Michał. 2014. Rola filmu w prowadzeniu zajęć dydaktycznych. W: Uczyć z pasją: wskazówki dla nauczycieli akademickich. Barbara Kożusznik, Jarosław Polak (red.) Katowice. 209-232.
Dzierzbicka Katarzyna. 2004. 50 lat Teatru Telewizji. Kraków.
Grabski Andrzej Feliks. 1982. „Film a świadomość historyczna. Metodologiczne uwagi historyka”. Acta Filmologica. Studia i Materiały nr 1.
Hendrykowski Marek. 2000. Film jako źródło historyczne. Poznań.
Jakubowski Witold. 2018. „Film jako medium edukacyjne”. Studia Edukacyjne nr 47. 95-113.
Jaworska Justyna, Zwinogradzka Wanda, Holewiński Wacław, Leszczyński Adam, Laskowski Piotr, Kurz Iwona. 2007. „Nie wyrywajcie nam paznokci”. Dialog nr 10. 108-118.
Jelonkiewicz Mirosław. 2008. „Film jako tekst kultury w komunikacji interkulturowej (wykorzystanie filmów w nauczaniu cudzoziemców wiedzy o Polsce i jej kulturze)”. Postscriptum Polonistyczne nr 2. 177-185.
Kaźmierczak-Drozdowska Barbara. 1980. Jerzy Antczak. Warszawa.
Konieczka-Śliwińska Danuta (red.). 2012. Film jako pomoc dydaktyczna w edukacji regionalnej. Poznań.
Kowalski Mirosław. 2019. „Sytuacje graniczne w życiu człowieka (rozważania andragogiczno-etyczne)”. Dyskursy Młodych Andragogów nr 20. 179-189.
Majcherek Wojciech. 2002. Złota setka Teatru TV. Warszawa
Maliszewska Katarzyna. 2017. „Intymność edukacyjnego spotkania w Teatrze Telewizji”. Podstawy Edukacji t. 10. 109-118.
Miccichè Lino. 1981. „Film i historia”. Kino nr 7. 24-26.
Mironiuk-Netreba Alicja. 2014. „Edukacyjny potencjał sztuki filmowej, czyli czego o niepełnosprawności ruchowej możemy się nauczyć w kinie”. Dyskursy Młodych Andragogów nr 15. 195-212.
Pawłowski Roman. 2008. „Teatr faktu IV RP”. Gazeta Wyborcza nr 28. 11.
Pomorski Jan. 1998. Historiografia jako autorefleksja kultury poznającej. W: Świat historii. Wojciech Wrzosek (red.). Poznań. 375-379.
Prolok Leszek. 1966. Okno dziwów: rzecz o teatrze TV. Warszawa
Rozmarynowska Karolina. 2012. „Sytuacja graniczna jako moment doświadczenia siebie w ujęciu Karla Jaspersa”. Studia Philosophiae Christianae nr 48. 165-183.
Rudzińska Agata. 2014. „Od teatru do telewizji i internetu. Rzecz o Teatrze Telewizji”. Postscriptum Polonistyczne nr 2. 261-277.
Rudziński Roman. 1987. Jaspers. Warszawa.
Ryszka Franciszek. 1983. Przedmowa. W: Rozmowy z katem. Kazimierz Moczarski. Warszawa.
Segiet Katarzyna. 2016. „Walory edukacyjne filmu. Krótka refleksja nad filmem Zawód - pracownik socjalny”. Kultura - Społeczeństwo - Edukacja nr 1. 9-13.
Sordyl Alina 2010. Teatr telewizji - pomiędzy reprezentacją a symulacją teatru. Katowice.
Stachówna Grażyna. 2005. Teatr Telewizji - na ruinach imperium. W: 30 najważniejszych programów TV w Polsce. Wiesław Godzic (red.). Warszawa.
Szczepaniak Marika. 2018. „Z historii Teatru Telewizji w Polsce. Ujęcie teoretyczne”. Naukowy Przegląd Dziennikarski nr 2. 21-37.
Vattimo Gianni. 2006. Społeczeństwo przejrzyste. Magdalena Kamińska (przeł.). Wrocław.
White Hayden. 1987. The Content of the Form. Narrative Discourse and Historical Representation. Baltimore - London.
Witek Piotr. 2011. Historia między teatrem a telewizją. Teatr telewizji jako forma oswajania przeszłości. W: Historia w kulturze współczesnej. Niekonwencjonalne podejścia do przeszłości. Piotr Witek, Mariusz Mazur, Ewa Solska (red.). Lublin. 95-146.
Zalewska Kalina. 2007. „Scena Faktu w Teatrze Telewizji”. Dialog nr 10. 90-98.
Filmografia
Afera mięsna [film]. Scena Faktu Teatru Telewizji. 2007. Natalia Koryncka-Gruz (reż.). https://zaq2.pl/video/ kydzt. (dostęp: 25.03.2020).
Norymberga [film]. Scena Faktu Teatru Telewizji. 2006. Waldemar Krzystek (reż.) https://vod.tvp.pl/website/ norymberga,33946053. (dostęp: 25.03.2020).
Prezent dla towarzysza Edwarda G. [film]. Scena Faktu Teatru Telewizji. 2007. Janusz Dymek (reż.). https://vod.tvp.pl/website/ prezent-dla-towarzysza- edwarda-g,388 52103. (dostęp: 25.03.2020).

Downloads

Download data is not yet available.