From intrigue and conspiracy to hybrid threats. New competences and media education in cyberculture 3.0
PDF (Język Polski)

Keywords

intryga
spisek
(post)prawda
zagrożenia hybrydowe
kompetencje kluczowe
cyberkultura 3.0 intrigue
conspiracy
(post)truth
hybrid threats
key competences
cyberculture 3.0

How to Cite

Ogonowska, A. (2022). From intrigue and conspiracy to hybrid threats. New competences and media education in cyberculture 3.0. Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. Studia De Cultura, 14(1), 7–22. https://doi.org/10.24917/20837275.14.1.1

Abstract

The purpose of the article is to show the relationship between intrigue and conspiracy and the dominant medium and the competences of its users. This issue is presented in two perspectives: diachronic and functional with the category of key competences taken into account. These perspectives co-create the so-called social history and media theories. They make it possible to understand the role of universal and transhistoric motivations of schemers and conspirators in the development of communication media up to modern times marked by hybrid threats. The possibility of using these unconventional means in military operations and social surveillance is the result of the dynamic development of new networked, interactive and mobile technologies. This development, in turn, requires from the citizens of planetary society an acquiring of new, increasingly complex competences.

https://doi.org/10.24917/20837275.14.1.1
PDF (Język Polski)

References

„Archiwista cyfrowy” i infobroker. Kształcenie, sylwetka, wyzwania. 2016. Dorota Drzewiecka, Bartosz Drzewiecki (red.). Kraków.
View in Google Scholar

Arendt Hannah. 2021. Korzenie totalitaryzmu. Daniel Grinberg, Mariola Szawiel (przeł.). Warszawa.
View in Google Scholar

Bard Aleksander, Söderqvist Jan. 2006. Netokracja. Nowa elita władzy i życie po kapitalizmie. Piotr Cypryański (przeł.). Kraków.
View in Google Scholar

Baudrillard J. 2006. W cieniu milczącej większości. Sławomir Królak (przeł.). Warszawa.
View in Google Scholar

Briggs Asa, Burke Peter. 2015. Społeczna historia mediów: od Gutenberga do Internetu. Jakub Jedliński (przeł.). Warszawa.
View in Google Scholar

Butler Judith. 2010. Walczące słowa. Mowa nienawiści i polityka performatywu. Adam Ostolski (przeł.). Warszawa.
View in Google Scholar

Keyes Ralph. 2004. The Post-Truth Area. New York.
View in Google Scholar

Kulturowa teoria literatury. Główne pojęcia i problemy. 2012. Michał Paweł Markowski, Ryszard Nycz (red.). Kraków.
View in Google Scholar

Mały leksykon postprawdy. Fake news. 2018. Piotr Drzewiecki, Barbara Głębicka-Giza (red.). Warszawa.
View in Google Scholar

Noelle-Neumann Elisabeth. (2004). Spirala milczenia. Opinia publiczna – nasza skóra społeczna. Joanna Gilewicz (przeł.). Poznań.
View in Google Scholar

Ogonowska Agnieszka. 2004. Przemoc ikoniczna. Zarys wykładu. Kraków.
View in Google Scholar

Ogonowska Agnieszka. 2007. Między reprezentacją a symulacją. Szkice z socjologii mediów, Kraków.
View in Google Scholar

Ogonowska Agnieszka. 2010a. „Mock – documentary” i „faction genre”: wyzwanie dla kina dokumentalnego i paratekstualne gry z widzem. W: Kino po kinie. Film w kulturze uczestnictwa. Andrzej Gwóźdż (red.). Warszawa. 269–292.
View in Google Scholar

Ogonowska Agnieszka. 2010b. Polityka (re)prezentacji. Studia i szkice o kulturze medialnej. Kraków.
View in Google Scholar

Ogonowska Agnieszka. 2015a. „Kompetencje medialne i informacyjne: wybrane modelowe ujęcia i koncepcje”. Zeszyty Prasoznawcze” t. 58, nr 1(221). 72–88.
View in Google Scholar

Ogonowska Agnieszka. 2015b. Komunikacja i porozumienie. Sztuka bycia razem, tworzenia więzi i rozwiązywania konfliktów. Kraków.
View in Google Scholar

Piontek Dorota. 2011. Komunikowanie polityczne i kultura popularna. Tabloidyzacja informacji o polityce. Poznań.
View in Google Scholar

Pipes Daniel. 1998. Potęga spisku. Wpływ paranoicznego myślenia na dzieje ludzkości. Sławomir Kędzierski (przeł.). Warszawa.
View in Google Scholar

Pratkanis Anthony, Aronson Elliot. 2014. Wiek propagandy: używanie i nadużywanie perswazji na co dzień. Józef Radzicki, Marcin Szuster (przeł.). Warszawa.
View in Google Scholar

Storytelling and Ethics: Literature, Visual Arts and the Power of Narrative. 2017. Hanna Meretoja, Colin Davis (red.). London.
View in Google Scholar

„Studia de Cultura” 2020, 12(2): Media i komunikacja. Między „archeologią” a współczesnością. Agnieszka Ogonowska (red.).
View in Google Scholar

Tabloidyzacja języka i kultury. 2010. Irena Kamińska-Szmaj, Tomasz Piekot, Marcin Poprawa (red.). Wrocław.
View in Google Scholar

Prawda według Wikipedii, film dokumentalny. 2008. IJsbrand van Veelen (reż.).
View in Google Scholar

Assessment of the Code of Practice on Disinformation – Achievements and areas for further improvement (europa.eu). (dostęp: 21.05.2021).
View in Google Scholar

Disinformation and Propaganda – Impact on the Functioning of the Rule of Law in the EU and its Member States / Dezinformacja i propaganda – wpływ na funkcjonowanie państwa prawa w UE i jej państwach członkowskich (europa.eu). (dostęp: 21.05.2021).
View in Google Scholar

NATO – Topic: NATO’s Response to Hybrid Threats. (dostęp: 22.05.2021).
View in Google Scholar

Ocena unijnego Kodeksu postępowania w zakresie zwalczania dezinformacji – Cyberpolicy NASK. (dostęp: 21.05.2021).
View in Google Scholar

Zalecenie Rady z dnia 22 maja 2018 roku w sprawie kompetencji kluczowych w procesie uczenia się przez całe życie, Dziennik Urzędowy Unii Europejskiej C 189/2, 4.06.2018, https://eur-lex.europa.eu/legal-content/PL/TXT/PDF/?uri=CELEX:32018H0604(01)&from=EN. (dostęp: 28.11.2019).
View in Google Scholar

Zwalczanie dezinformacji w Internecie: podejście europejskie – Cyberpolicy NASK, PDF, europa.eu. (dostęp: 21.05.2021).
View in Google Scholar

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.

Downloads

Download data is not yet available.