Abstrakt
Współczesne produkcje serialowe to nowoczesne formaty telewizyjne, ulegające transformacji w obrębie budowy, ale także w przestrzeni przekazywanych treści. Seriale komunikują
pewne kategorii wartości, między innymi takie jak: wartości informacyjno-edukacyjne, wartości etyczno-moralne, wartości wychowawczo-psychologiczne czy wartości kulturowo-obyczajowe. Praca została oparta na analizie fenomenu współczesnych formatów serialowych w kontekście ich przekazu wartości. Analizie poddano współczesne seriale zagraniczne. Ponadto stanowi próbę potwierdzenia tezy o komunikowaniu pewnych kategorii wartości.
Bibliografia
Altman Rick. 1999. Gatunki filmowe. Maria Zawadzka (przeł.). Warszawa.
Bignell Jonathan. Orlebar Jeremy. 2005. The Television Handbook. London.
Brol Michał. 2010. Rola filmu w prowadzeniu zajęć dydaktycznych. W: Uczyć z pasją: wskazówki dla nauczycieli akademickich. Barbara Kożusznik, Jarosław Polak (red.). Katowice. 209-232.
Butkiewicz Maria. 1989. Film dydaktyczny w procesie kształcenia i wychowania. Warszawa.
Champoux Joseph 1999. „Film as a Teaching Resource”. Journal of Management Inquiry nr 8(2). 206-217.
Darska Bernadetta. 2012. To nas pociąga! O serialowych antybohaterach. Gdańsk.
Doliński Dariusz. 2011. Techniki wpływu społecznego. Warszawa.
Drenda Lucyna. 2016. „Teoria wartości, wartość teorii”. Studia Ekonomiczne (Katowice) nr 259. 39-48.
Drożdż Michał. 2011. „Aksjologia daru w komunikacji”. Forum Teologiczne nr 12. 87-106.
Feuer Jane. 2011. HBO i pojęcie telewizji jakościowej. W: Zmierzch telewizji? Przemiany medium. Antologia. Tomasz Bielak, Mirosław Filiciak, Grzegorz Ptaszek (red.). Warszawa. 114-128.
Filiciak Mirosław. 2011. TV czy nie-TV? Telewizja doby post-soap opera i sieci peer-to-peer. W: Post-soap. Nowa generacja seriali telewizyjnych a polska widownia. Mirosław Filiciak, Barbara Giza (red.). Warszawa. 242-243.
Fleming Michael, Bohnel Ericka. 2009. „Use of Feature Film as Part of Psychological Assessment”. Professional Psychology: Research and Practice nr 40(6). 641-647.
Godzic Wiesław. 2004. Telewizja i jej gatunki po „Wielkim Bracie”. Kraków.
Has-Tokarz Anita. 2008. „Kategoria »gatunku« i »formuły« w refleksji teoretyków literatury, filmu i mediów: korespondencje i transpozycje”. Czasopismo Folia Bibliologica (50). 135-150
Jenkins Henry. 2010. Seriale tworzą nowe wspólnoty. W: Seriale. Przewodnik Krytyki Politycznej. Warszawa - Gdańsk.
John Deborah. 1999. „Consumer Socialization of Children: A Retrospective Look at 25 Years of Research”. Journal of Consumer Research 26. 183-213.
Jowett Garth, O’Donnell Victoria. 1989. Propaganda as a Form of Communication. W: Propaganda. A Pluralistic Perspective. Ted Smith (red.). New York. 49-63.
Kisielewska Alicja. 2007. Serial telewizyjny w badaniach polskich. W: Studia nad komunikacją popularną, międzykulturową, sieciową i edukacyjną. Janina Fras (red.). Toruń. 18-32.
Kunkel Dale 2001. Children and Television Advertising. In: Handbook of Children and the Media. Dorothy Singer, Jerome Singer (red.). Thousand Oaks, CA. 375-393.
Lipińska Agata. 2016. „Fenomen współczesnych seriali. O społecznym oddziaływaniu seriali telewizyjnych”. Konteksty Kulturowe. 297-310.
Mirek Franciszek. 1948. Zarys socjologii. Lublin.
Mrozowski Maciej. 2001. Media masowe: władza, rozrywka i biznes. Warszawa.
Peters J.M.L. 1965. Edukacja filmowa. Stanisława Dłuska (przeł.). Warszawa.
Przylipiak Mirosław. 1994. Kino stylu zerowego: z zagadnień estetyki filmu fabularnego. Gdańsk. 164-166.
PWN. 2020. Serial. https://sjp.pwn.pl/szukaj/serial.html. (dostęp: 22.03.2020).
Rogers Margaret. 2008. Arresting Drama. The Television Police Genre. 78-82.
Uszyński Janusz. 2004. Telewizyjny pejzaż genologiczny. Warszawa.
Wejbert-Wąsiewicz Ewelina. 2018. „Socjologiczne widzenie filmu i kina. Artykulacje i praktyki w polu socjologii filmu i kina”. Przegląd Socjologiczny nr 67(4). 141-169.
Wojnar Irena. 1996. Aktualne procesy edukacji i kultury w Polsce i na świecie. W: Edukacja wobec wyzwań XXI wieku. Irena Wojnar, Jerzy Kubin (red.). Warszawa.
Wojniak Justyna. 2015. „Edutainment i edukacja filmowa jako narzędzia kształtowania tożsamości oraz postaw dzieci i młodzieży”. Państwo i Społeczeństwo nr 1. 167-180.
Zagadnienia patologii społecznej. 1976. Adam Podgórecki (red.). Warszawa.
Znyk Jacek. 2013. „Pozytywny wpływ i negatywne skutki oddziaływania telewizji na rozwój dziecka”. Społeczeństwo. Edukacja. Język nr 1. 90-94.
Fora filmowe i serialowe
Filmożercy.com. 2020. http://forum.filmozercy.com/. (dostęp: 11.02.2020).
FilmUser. 2020. https://filmuser.pl/. (dostęp: 11.02.2020).
Filmweb. 2020. Ranking top 100 seriali, które są ze świata. https://www.filmweb.pl/
ranking/serial. (dostęp: 11.02.2020).
Forum Film. 2020. https://forum.film.org.pl/. (dostęp: 11.02.2020).
Seriale tureckie. 2020. https://turkweb.pl/. dostęp: (19.08.2020).
Serialowa. 2020. https://www.serialowa.pl/. (dostęp: 11.02.2020).
Spider’s Web. 2020. https://www.spidersweb.pl/. (dostęp: 11.02.2020).
Bignell Jonathan. Orlebar Jeremy. 2005. The Television Handbook. London.
Brol Michał. 2010. Rola filmu w prowadzeniu zajęć dydaktycznych. W: Uczyć z pasją: wskazówki dla nauczycieli akademickich. Barbara Kożusznik, Jarosław Polak (red.). Katowice. 209-232.
Butkiewicz Maria. 1989. Film dydaktyczny w procesie kształcenia i wychowania. Warszawa.
Champoux Joseph 1999. „Film as a Teaching Resource”. Journal of Management Inquiry nr 8(2). 206-217.
Darska Bernadetta. 2012. To nas pociąga! O serialowych antybohaterach. Gdańsk.
Doliński Dariusz. 2011. Techniki wpływu społecznego. Warszawa.
Drenda Lucyna. 2016. „Teoria wartości, wartość teorii”. Studia Ekonomiczne (Katowice) nr 259. 39-48.
Drożdż Michał. 2011. „Aksjologia daru w komunikacji”. Forum Teologiczne nr 12. 87-106.
Feuer Jane. 2011. HBO i pojęcie telewizji jakościowej. W: Zmierzch telewizji? Przemiany medium. Antologia. Tomasz Bielak, Mirosław Filiciak, Grzegorz Ptaszek (red.). Warszawa. 114-128.
Filiciak Mirosław. 2011. TV czy nie-TV? Telewizja doby post-soap opera i sieci peer-to-peer. W: Post-soap. Nowa generacja seriali telewizyjnych a polska widownia. Mirosław Filiciak, Barbara Giza (red.). Warszawa. 242-243.
Fleming Michael, Bohnel Ericka. 2009. „Use of Feature Film as Part of Psychological Assessment”. Professional Psychology: Research and Practice nr 40(6). 641-647.
Godzic Wiesław. 2004. Telewizja i jej gatunki po „Wielkim Bracie”. Kraków.
Has-Tokarz Anita. 2008. „Kategoria »gatunku« i »formuły« w refleksji teoretyków literatury, filmu i mediów: korespondencje i transpozycje”. Czasopismo Folia Bibliologica (50). 135-150
Jenkins Henry. 2010. Seriale tworzą nowe wspólnoty. W: Seriale. Przewodnik Krytyki Politycznej. Warszawa - Gdańsk.
John Deborah. 1999. „Consumer Socialization of Children: A Retrospective Look at 25 Years of Research”. Journal of Consumer Research 26. 183-213.
Jowett Garth, O’Donnell Victoria. 1989. Propaganda as a Form of Communication. W: Propaganda. A Pluralistic Perspective. Ted Smith (red.). New York. 49-63.
Kisielewska Alicja. 2007. Serial telewizyjny w badaniach polskich. W: Studia nad komunikacją popularną, międzykulturową, sieciową i edukacyjną. Janina Fras (red.). Toruń. 18-32.
Kunkel Dale 2001. Children and Television Advertising. In: Handbook of Children and the Media. Dorothy Singer, Jerome Singer (red.). Thousand Oaks, CA. 375-393.
Lipińska Agata. 2016. „Fenomen współczesnych seriali. O społecznym oddziaływaniu seriali telewizyjnych”. Konteksty Kulturowe. 297-310.
Mirek Franciszek. 1948. Zarys socjologii. Lublin.
Mrozowski Maciej. 2001. Media masowe: władza, rozrywka i biznes. Warszawa.
Peters J.M.L. 1965. Edukacja filmowa. Stanisława Dłuska (przeł.). Warszawa.
Przylipiak Mirosław. 1994. Kino stylu zerowego: z zagadnień estetyki filmu fabularnego. Gdańsk. 164-166.
PWN. 2020. Serial. https://sjp.pwn.pl/szukaj/serial.html. (dostęp: 22.03.2020).
Rogers Margaret. 2008. Arresting Drama. The Television Police Genre. 78-82.
Uszyński Janusz. 2004. Telewizyjny pejzaż genologiczny. Warszawa.
Wejbert-Wąsiewicz Ewelina. 2018. „Socjologiczne widzenie filmu i kina. Artykulacje i praktyki w polu socjologii filmu i kina”. Przegląd Socjologiczny nr 67(4). 141-169.
Wojnar Irena. 1996. Aktualne procesy edukacji i kultury w Polsce i na świecie. W: Edukacja wobec wyzwań XXI wieku. Irena Wojnar, Jerzy Kubin (red.). Warszawa.
Wojniak Justyna. 2015. „Edutainment i edukacja filmowa jako narzędzia kształtowania tożsamości oraz postaw dzieci i młodzieży”. Państwo i Społeczeństwo nr 1. 167-180.
Zagadnienia patologii społecznej. 1976. Adam Podgórecki (red.). Warszawa.
Znyk Jacek. 2013. „Pozytywny wpływ i negatywne skutki oddziaływania telewizji na rozwój dziecka”. Społeczeństwo. Edukacja. Język nr 1. 90-94.
Fora filmowe i serialowe
Filmożercy.com. 2020. http://forum.filmozercy.com/. (dostęp: 11.02.2020).
FilmUser. 2020. https://filmuser.pl/. (dostęp: 11.02.2020).
Filmweb. 2020. Ranking top 100 seriali, które są ze świata. https://www.filmweb.pl/
ranking/serial. (dostęp: 11.02.2020).
Forum Film. 2020. https://forum.film.org.pl/. (dostęp: 11.02.2020).
Seriale tureckie. 2020. https://turkweb.pl/. dostęp: (19.08.2020).
Serialowa. 2020. https://www.serialowa.pl/. (dostęp: 11.02.2020).
Spider’s Web. 2020. https://www.spidersweb.pl/. (dostęp: 11.02.2020).
Downloads
Download data is not yet available.