Abstrakt
Hortense Belhôte, francuska historyczka sztuki, stawia pytania o możliwości i granice queerowania arcydzieł światowego malarstwa. Jej cykl filmowych esejów zatytułowany Prosimy nie dotykać! (Merci de ne pas toucher) jest próbą odczytania dzieł, niejednokrotnie uświęconych chrześcijańską tradycją, poprzez tropienie seksualnych artefaktów oraz aluzji, często ukrytych, w obrazach artystów hetero- i homoseksualnych. Queerowanie sztuki to według Belhôte zabawa w ukryte / odkryte z elementami kampowej estetyki: ironii, humoru, teatralności i estetyzmu. Autorka cyklu bawi się konwencją filmową i sprowadza autorów dzieł z parnasu do współczesnej rzeczywistości: pralni, zakładu mechanicznego, gabinetu kosmetycznego, by stworzyć żywe muzeum odgrywane przez osoby nienormatywne (teatralnie odwzorowują one kompozycje obrazów).
Bibliografia
Babuscio Jack. 2002. Camp Cinema. Kamp and Gay Sensitivity. Cracow.
Zobacz w Google Scholar
Butler Judith. 2008. Uwikłani w płeć. Karolina Krasuska (transl.). Warszawa.
Zobacz w Google Scholar
Iwasiów Inga. 2004. Gender dla średnio zaawansowanych. Warszawa.
Zobacz w Google Scholar
Jagielski Sebastian. 2012. “The theory of queer and the Polish cinema”. Review: Przegląd Kulturoznawczy No. 3(13). 11–12.
Zobacz w Google Scholar
Joanna Mizielińska. 2006. Płeć, ciało, seksualność. Od feminizmu do teorii queer. Kraków.
Zobacz w Google Scholar
Larbey Camille. 2021. “Hortense Belhôte: Merci de ne pas toucher”. La Gazette Drouot nr 6.
Zobacz w Google Scholar
Lopate Phillip. 2017. In Search of the Centaur: the Essay Film. In: Essays on the Essay Film. Nora M. Alter and Timothy Corrigan (eds.). New York. 22–34.
Zobacz w Google Scholar
Michalski Maciej. 2003. Dyskurs, apokryf, parabola. Strategie filozofowania w prozie współczesnej. Gdańsk.
Zobacz w Google Scholar
Sontag Susan. 1978. “Notes on the Camp”. Literatura na Świecie No. 9. 21–24.
Zobacz w Google Scholar
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne 4.0 Międzynarodowe.