Abstrakt
Badania nad dyskursami i gatunkami w obszarze muzyki popularnej doczekały się już bogatej międzynarodowej, głównie anglojęzycznej literatury przedmiotu. Na zachodnim rynku publikacji akademickich obecne są rozmaite kompendia, podręczniki, tematyczne monografie i encyklopedie, a w ostatnich latach także opracowania porządkująco-systematyzujące, podejmujące próby objęcia stanu dotychczasowych interdyscyplinarnych badań z zakresu popular music studies. W dwutomowej pracy Global Popular Music: A Research and Information odnaleźć można, na przykład, wykaz licznych międzynarodowych pozycji blibliograficznych poświęconych badaniom muzyki popularnej. W publikacji podjęto próbę sklasyfikowania niezwykle szerokiego zakresu tematów, osób, obszarów geograficznych, kultur i gatunków muzycznych takich, jak folk, jazz, rock, reggae, samba, rai, punk, hip-hop i wiele innych (Henry 2024). W krajowych badaniach od wielu lat szczególną uwagę poświęcano kulturze rocka jako obszarowi wieloaspektowych analiz prowadzonych z perspektywy kulturoznawczej, literaturoznawczej, politologicznej, językoznawczej, antropologicznej, medioznawczej czy muzykologicznej.
Bibliografia
Artyści. Samoświadomość twórców polskiej muzyki popularnej w warunkach zmiany społecznej. 2024. Mirosław Pęczak, Michał Rauszer (red.). Warszawa.
Zobacz w Google Scholar
Henry Clarence Bernard. 2024. Global Popular Music: A Research and Information Guide, Volume 1: Global Perspectives in Popular Music Studies. New York.
Zobacz w Google Scholar
Henry Clarence Bernard. 2024. Global Popular Music: A Research and Information Guide, Volume 2: Transnational Discourses of Global Popular Music Studies. New York.
Zobacz w Google Scholar
“Kultura bluesa. Wymiary, sceny, reprezentacje”. 2024. Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. Studia de Cultura nr 16(1). Jakub Kosek, Paweł Tański (red.). Kultury muzyki popularnej. Tożsamości. 2024. Dawid Kaszuba, Jakub Kosek, Szymon Nożyński (red.). Kraków.
Zobacz w Google Scholar
Regiewicz Adam, Rott Dariusz. 2024. Filolog na pięciolinii. Dwugłos polonistyczny. Częstochowa.
Zobacz w Google Scholar
Trzciński Stanisław. 2023. Zarażeni dźwiękiem. Rynek muzyczny w czasach sztucznej inteligencji. Warszawa.
Zobacz w Google Scholar

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne 4.0 Międzynarodowe.
Prawa autorskie (c) 2025 Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis | Studia de Cultura