Dialog space. Antinomies of linguistic film discourse
PDF (Język Polski)

Keywords

language in film
mediolinguistics
semantic antinomies
linguistic image of the world
textual image of the world język w filmie
mediolingwistyka
antynomie semantyczne
językowy obraz świata
tekstowy obraz świata

How to Cite

Skowronek, B. (2020). Dialog space. Antinomies of linguistic film discourse. Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. Studia De Cultura, 12(1), 98–106. https://doi.org/10.24917/20837275.12.1.7

Abstract

In my article I discuss the characteristics of linguistic film discourse. I present the artistic significance and semantic meaning of the verbal dimension of a cinematographic work. While discussing the language in film I usually refer to the main tenets of mediolinguistics and I focus mostly on specific antinomies, tensions, and dialectic contradictions, which characterise the verbum sphere of the cinema. The antinomies relate to various aspects of language: systemic, textual, cognitive and cultural.
https://doi.org/10.24917/20837275.12.1.7
PDF (Język Polski)

References

Bartmiński Jerzy. 2006. Językowe podstawy obrazu świata. Lublin.
Bordwell David, Thompson Kristin. 2010. Film Art. Sztuka filmowa. Wprowadzenie. Bogna Rosińska (przeł.). Warszawa.
Fiske John. 1987. Television culture. London.
Helman Alicja. 1993. Słownik pojęć filmowych. T. 5. Wrocław.
Hendrykowski Marek. 1982. Słowo w filmie. Historia. Teoria. Interpretacja. Warszawa.
Hołobut Agata, Woźniak Monika. 2017. Historia na ekranie. Gatunek filmowy a przekład audiowizualny. Kraków.
Kita Małgorzata, Loewe Iwona. 2014. Język w mediach. Antologia. Katowice.
Klejsa Konrad. 2010. A film-like thing, czyli o tym, jak zjawiska filmopochodne utrudniają odpowiedź na pytanie: „co to jest film?”. W: Kino po kinie. Film w kulturze uczestnictwa. Andrzej Gwóźdź (red.). Warszawa. 33-60.
Loewe Iwona. 2007. Gatunki paratekstowe w komunikacji medialnej. Katowice.
Lubelski Tadeusz, Sowińska Iwona, Syska Rafał (red.). Historia kina. T. 1. Kino nieme. Kraków.
Miławska-Ratajczak Małgorzata. 2018. Dialog w roli głównej. Polszczyzna we współczesnym kinie na przykładzie wybranych autorów. Kraków.
Nowak Paweł, Tokarski Ryszard. 2007. Medialna wizja świata a kreatywność językowa. W: Kreowanie światów w języku mediów. Paweł Nowak. Ryszard Tokarski. Lublin. 9-36.
Ostaszewski Jacek. 1999. Rozumienie opowiadania filmowego. Kraków.
Ostaszewski Jacek. 2018. Historia narracji filmowej. Kraków.
Pajdzińska Anna, Tokarski Ryszard. 1996. „Językowy obraz świata - konwencja i kreacja”. Pamiętnik Literacki R. LXXXVII, z. 4. 143-158.
Przylipiak Mirosław. 2016. Kino stylu zerowego. Dwadzieścia lat późnej. Sopot.
Skowronek Bogusław. 2007. Konceptualizacje filmu i jego oglądania w języku młodzieży. Kraków.
Skowronek Bogusław. 2013. Mediolingwistyka. Wprowadzenie. Kraków.
Skowronek Bogusław. 2016. Dyskurs filmowy jako odmiana dyskursu medialnego. W: Dyskurs i jego odmiany. Bożena Witosz, Katarzyna Sujkowska-Sobisz, Ewa Ficek (red.). Katowice. 189-199.
Skowronek Bogusław. 2020. Język w filmie. Ujęcie mediolingwistyczne. Kraków (praca w przygotowaniu).
Sowińska Iwona. 2001. Dźwięki i obrazy. O słuchaniu filmów. Katowice.
Szczekała Barbara. 2015. „Kino postfabularne i karnawał atrakcji”, EKRANy nr 3-4. 12-16.
Wierzbicka Anna. 1999. W: Język - umysł - kultura. Wybór prac. Jerzy Bartmiński (red.). Warszawa. 27-544.
Żydek-Bednarczuk Urszula. 2013. Dyskurs medialny. W: Przewodnik po stylistyce polskiej. Style współczesnej polszczyzny. Ewa Malinowska, Jolanta Nocoń, Urszula Żydek-Bednarczuk (red.). Kraków. 179-197.

Downloads

Download data is not yet available.