Wszystkie odcienie błękitu, czyli wczesne wydawnictwa (nie)bluesowe
PDF

Słowa kluczowe

country blues
city blues
history of blues
blues phonography country blues
city blues
historia bluesa
fonografia bluesa

Jak cytować

Mądro, A. (2024). Wszystkie odcienie błękitu, czyli wczesne wydawnictwa (nie)bluesowe. Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis | Studia De Cultura, 16(1), 17–35. https://doi.org/10.24917/20837275.16.1.2

Abstrakt

Celem artykułu jest krytyczny przegląd pierwszych bluesowych wydawnictw nutowych oraz nagrań w perspektywie historycznej, stylistyczno-muzycznej, medialnej oraz rasowo-klasowej. Przegląd ten ma jednocześnie na celu odróżnienie ragtime’owych i wodewilowych adaptacji i stylizacji bluesa od jego pierwotnej, ludowej postaci. Potrzeba tego oddzielenia i uporządkowania wynika z przeświadczenia o celowym, merkantylnym nadużywaniu słowa „blues” w tytułach utworów różnych gatunków muzyki popularnej aż do lat 20. XX wieku.

https://doi.org/10.24917/20837275.16.1.2
PDF

Bibliografia

Abbott Lynn, Seroff Doug. 2017. The Original Blues: The Emergence of the Blues in African American Vaudeville. Jackson, MS.
Zobacz w Google Scholar

Ammen Sharon. 2017. “The Profoundly Troubling History of the Coon Song”. W: May Irwin. Singing, Shouting, and the Shadow of Minstrelsy. Champaign, IL. 69–89. DOI: 10.5406/illinois/9780252040658.003.0004.
Zobacz w Google Scholar

Baudrillard Jean. 2005. Symulakry i symulacja. Sławomir Królak (przeł.). Warszawa.
Zobacz w Google Scholar

Blesh Rudi. 1946. Shining Trumpets. A History of Jazz. New York.
Zobacz w Google Scholar

Bosman Erwin. 2012. “How criticism helped the vaudeville: The spotlight on Franklin ‘Baby’ Seals”. https://www.myblues.eu/blog/wp-content/uploads/2012/10/pdf-version-of-baby-seals.pdf [dostęp: 5.05.2024].
Zobacz w Google Scholar

Brooks Tim. 2004. Lost Sounds: Blacks and the Birth of the Recording Industry. Champaign, IL.
Zobacz w Google Scholar

Busch Gilbert. 2017. Remembering the Father of the Blues. Library of Congress. NLS Music Notes [blog], 16th November. https://blogs.loc.gov/nls-music-notes/2017/11/remembering-the-father-of-the-blues/ [dostęp: 11.11.2023].
Zobacz w Google Scholar

Charters Samuel. 1991. The Country Blues. New York.
Zobacz w Google Scholar

Cohn Lawrence (ed.). 1993. Nothing but the Blues: The Music and the Musicians. New York.
Zobacz w Google Scholar

Davis Francis. 1995. The History of the Blues. New York.
Zobacz w Google Scholar

Dicaire David. 1999. Blues Singers: Biographies of 50 Legendary Artists of the Early 20th Century. Jefferson.
Zobacz w Google Scholar

Dunkel Mario. 2015. “W.C. Handy, Abbe Niles, and (Auto)biographical Positioning in the Whiteman Era”. Popular Music and Society 2(38). 122‒139. DOI: 10.1080/03007766.2014.994320.
Zobacz w Google Scholar

Evans David. 1992. Big Road Blues: Tradition and Creativity in the Folk Blues. New York.
Zobacz w Google Scholar

Gibbs Craig Martin. 2012. Black Recording Artists, 1877–1926: An Annotated Discography. Jefferson.
Zobacz w Google Scholar

Gioia Ted. 2008. Delta Blues: The Life and Times of the Mississippi Masters Who Revolutionized American Music. New York.
Zobacz w Google Scholar

Gracyk Tim, Hoffmann Frank. 2000. Popular American Recording Pioneers, 1895–1925. Philadelphia.
Zobacz w Google Scholar

Gussow Adam. 2001. “‘Make My Getaway’: The Blues Lives of Black Minstrels in W.C. Handy’s Father of the Blues”. African American Review 35(1). 5–28. DOI: 10.2307/2903331.
Zobacz w Google Scholar

Gussow Adam. 2020. Whose Blues? Facing Up to Race and the Future of the Music. Chapel Hill, NC.
Zobacz w Google Scholar

Hamilton Marybeth. 2009. In Search of the Blues. New York.
Zobacz w Google Scholar

Hamm Charles. 1995. Putting Popular Music in Its Place. Cambridge.
Zobacz w Google Scholar

Handy William Christopher. 1941. Father of the Blues. New York.
Zobacz w Google Scholar

Harris Sheldon. 1979. Blues Who’s Who: A Biographical Dictionary of Blues Singers. New Rochelle.
Zobacz w Google Scholar

Havers Richard. 2023. “Is Mamie Smith’s ‘Crazy Blues’ The First Blues Record?”. Udiscoveredmusic, 10th August. https://www.udiscovermusic.com/stories/the-first-blues-record/ [dostęp: 11.11.2023].
Zobacz w Google Scholar

Hobson Vic. 2016. Creating Jazz Counterpoint: New Orleans, Barbershop Harmony, and the Blues. Jackson, MS.
Zobacz w Google Scholar

Jarmulowicz Katya. 2023. “W.C. Handy, Father of Blues”. Music 345: Race, Identity, and Representation in American Music 6th November. https://pages.stolaf.edu/americanmusic/tag/w-c-handy/ [dostęp: 11.11.2023].
Zobacz w Google Scholar

Kenney William Howland. 1999. Recorded Music in American Life: The Phonograph and Popular Memory, 1890–1945. New York.
Zobacz w Google Scholar

Kominek Mieczysław. 1986. Zaczęło się od fonografu. Kraków.
Zobacz w Google Scholar

Lieb Sandra R. 1981. Mother of the Blues: a Study of Ma Rainey. Amherst, MA.
Zobacz w Google Scholar

Lomax Alan. 1950. Mister Jelly Roll. The Fortunes of Jelly Roll Morton, New Orleans Creole and “Inventor Of Jazz”. New York.
Zobacz w Google Scholar

Lomax Alan. 1993. The Land Where the Blues Began. New York.
Zobacz w Google Scholar

Mack Kimberly R. 2020. Fictional Blues. Amherst, MA.
Zobacz w Google Scholar

Maxfield J.P., Harrisons H.C. 1926. “Methods of High Quality Recording and Reproducing of Music and Speech Based on Telephone Research.” The Bell System Technical Journal 5 (3). 493–523. DOI: 10.1002/j.1538-7305.1926.tb00118.x.
Zobacz w Google Scholar

Moore Allan F. 2002. The Cambridge Companion to Blues and Gospel Music. Cambridge.
Zobacz w Google Scholar

Morton Ferdinand “Jelly Roll”. 1938. “I Created Jazz In 1902, Not W.C. Handy”. Downbeat. https://downbeat.com/archives/detail/jelly-roll-morton-i-created-jazz-in-1902-not-w.c.-handy [dostęp: 11.11.2023].
Zobacz w Google Scholar

Muir Peter C. 2010. Long Lost Blues: Popular blues in American Culture, 1850–1920. Champaign, IL.
Zobacz w Google Scholar

Niedziela Jacek. 2009. Historia jazzu. 100 wykładów. Katowice.
Zobacz w Google Scholar

Oakley Giles. 1997. The Devil’s Music: A History of the Blues. New York.
Zobacz w Google Scholar

Oliver Paul, Russell Tony, Dixon Robert, Godrich John, Rye Howard. 2001. Yonder Come the Blues. Cambridge.
Zobacz w Google Scholar

Oliver Paul. 1997. The Story of the Blues. New York
Zobacz w Google Scholar

Ong Walter J. 1992. Oralność i piśmienność. Słowa poddane technologii. Józef Japola (przeł.). Lublin.
Zobacz w Google Scholar

Palmer Robert. 1982. Deep Blues: A Musical and Cultural History of the Mississippi Delta. New York.
Zobacz w Google Scholar

Pearley Lamont. 2018. “The Historical Roots of Blues Music”. Black Perspective 9th May. https://www.aaihs.org/the-historical-roots-of-blues-music/ [dostęp: 11.11.2023].
Zobacz w Google Scholar

Robertson David. 2009. W.C. Handy: The Life and Times of the Man Who Made the Blues. New York.
Zobacz w Google Scholar

Russell Tony. 1997. The Blues: From Robert Johnson to Robert Cray. Dubai.
Zobacz w Google Scholar

Saffle Michael. 2000. Perspectives on American Music, 1900–1950. New York.
Zobacz w Google Scholar

Schmidt Andrzej. 1988. Historia jazzu ‒ rodowód. Warszawa.
Zobacz w Google Scholar

Schmidt Horning Susan. 2013. Chasing Sound: Technology, Culture, and the Art of Studio Recording from Edison to the LP. Baltimore.
Zobacz w Google Scholar

Southern Eileen. 1997. The Music of Black Americans. New York.
Zobacz w Google Scholar

Springer Robert (ed.). 2006. Nobody knows where the blues come from: lyrics and history. Jackson, MS.
Zobacz w Google Scholar

Stewart-Baxter Derrick. 1970. Ma Rainey and the Classic Blues Singers. New York.
Zobacz w Google Scholar

Stolle Roger. 2020. Hidden History of Mississippi Blues. Charleston.
Zobacz w Google Scholar

Sullivan John Jeremiah. 2015. “The Listener”. New York Times. https://www.nytimes.com/2015/08/14/magazine/the-listener.html [dostęp: 11.11.2023].
Zobacz w Google Scholar

Wald Elijah. 2004. Escaping the Delta: Robert Johnson and the Invention of the Blues. New York.
Zobacz w Google Scholar

Whitburn Joel. 1986. Pop Memories 1890–1954: The History of American Popular Music. Menomonee Falls, WI.
Zobacz w Google Scholar

Whitcomb Ian. 1974. After the Ball. Pop Music from Rag to Rock. Pennsylvania, PA.
Zobacz w Google Scholar

Wondrich David. 2003. Stomp and Swerve: American Music Gets Hot, 1843–1924. Chicago.
Zobacz w Google Scholar

Wyman Bill. 2001. Blues Odyssey: A Journey to Music’s Heart and Soul. New York.
Zobacz w Google Scholar

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne 4.0 Międzynarodowe.

Prawa autorskie (c) 2024 Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis | Studia de Cultura

Downloads

Download data is not yet available.