Abstrakt
Celem artykułu jest charakterystyka wybranych zagadnień związanych z turystycznymi podróżami fanów rocka i metalu do „przestrzeni śmierci”. W tekście, oprócz nakreślenia specyficznych obszarów rockowej tanatoturystyki, omówione zostały niektóre aspekty dotyczące komponentów medialnych nekrografii. Symboliczne elementy „pośmiertnej egzystencji” metalowego idola omówiono na przykładzie zmarłego w 2015 roku muzyka Iana „Lemmy’ego” Kilmistera. Opracowanie stanowi wstępne rozpoznanie złożonych zjawisk wpisujących się w problematykę tanatoantropologii kultury metalowej, ciągle niepogłębionej w rodzimych badaniach muzykoznawczych.
Bibliografia
Bednarek Stefan. 2012a. Mnemotopika polska. W: Pamięć jako kategoria rzeczywistości kulturowej. Jan Adamowski, Marta Wójcicka (red.). Lublin. 33–43.
Zobacz w Google Scholar
Bednarek Stefan. 2012b. „Mnemotoposy. Słowo wstępne”. Przegląd Kulturoznawczy 1(11). 5–11.
Zobacz w Google Scholar
Bennett Andy. 2015. Mediation, Generational Memory and the Dead Music Icon. W: Death and Rock Stars. Catherine Strong, Barbara Lebrun (red.). Farnham–Burlington. 61–71.
Zobacz w Google Scholar
Białkowski Andrzej, Burszta Wojciech J. (red.). 2020. Oblicza muzycznej praxis. Debaty, terytoria, reduty nadziei i oporu. Gdańsk–Warszawa.
Zobacz w Google Scholar
Burszta Wojciech J. 2019. Yes i długie trwanie w rocku. W: Kultura rocka 2. Słowo, dźwięk, performance. Jakub Osiński, Michał Pranke, Paweł Tański (red.). Toruń. 259–268. Czas Kultury. 2017. 4(195).
Zobacz w Google Scholar
Jeziński Marek. 2018. „W pogoni za nostalgicznym mitem rockowego boomu. Festiwal Muzyków Rockowych w Jarocinie jako miejsce pamięci”. Athenaeum 57. 124–140.
Zobacz w Google Scholar
Jeziński Marek. 2021. „Idole – buntownicy – artyści. O rytualności i rolach artystycznych w muzyce rockowej”. Kultura Współczesna 2(114). 103–119.
Zobacz w Google Scholar
Karnat Anna. 2017. „Ponowoczesne gry w przestrzeni tanatycznej, czyli o zmianach w kulturze pochówku w Polsce”. Argument. Biannual Philosophical Journal 7(2). 365–381.
Zobacz w Google Scholar
Kosek Jakub. 2019. „Tanatoekshibicjonizm medialny w perspektywie (metal) music studies. Rekonesans”. Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. Studia de Cultura 11(3). 46–56.
Zobacz w Google Scholar
Kuligowski Waldemar (red.). 2018. Miejsca oporu. O kontrkulturach kultury polskiej. Poznań.
Zobacz w Google Scholar
Lee Raymond L.M. 2008. „Modernity, Mortality and Re‑Enchantment: The Death Taboo Revisited”. Sociology 42(4). 745–759.
Zobacz w Google Scholar
Maddrell Avril, Sidaway James D. (red.). 2010. Deathscapes. Spaces for Death, Dying, Mourning and Remembrance. Farnham–Burlington.
Zobacz w Google Scholar
Morin Edgar. 1993. Antropologia śmierci. W: Antropologia śmierci. Myśl francuska. Stanisław Cichowicz, Jakub M. Godzimirski (przeł.). Warszawa.
Zobacz w Google Scholar
Muszel Magdalena. 2007. „Tanatoturstyka – mroczna strona turystyki”. Kultura i Społeczeństwo 51(1). 151–168.
Zobacz w Google Scholar
Nora Pierre. 2009. „Między pamięcią a historią: Les Lieux de Mémoire”. Mateusz Borowski, Małgorzata Sugiera (przeł.). Didaskalia – Gazeta Teatralna 105. 20–27.
Zobacz w Google Scholar
Orzeszek Jakub, Rosiek Stanisław (red.). 2022. Nekroprzemoc. Polityka, kultura i umarli. Gdańsk.
Zobacz w Google Scholar
Panagiotopoulos Anastasios, Espirito Santo Diana (red.). 2019. Articulate Necrographies. Comparative Perspectives on the Voices and Silences of the Dead. New York.
Zobacz w Google Scholar
Perera Suvendrini, Pugliese Joseph (red.). 2022. Mapping Deathscapes. Digital Geographies of Racial and Border Violence. London–New York.
Zobacz w Google Scholar
Pomian Krzysztof. 2006. Historia. Nauka wobec pamięci. Lublin.
Zobacz w Google Scholar
Reynolds Simon. 2018. Retromania. Jak popkultura żywi się własną przeszłością. Filip Łobodziński (przeł.). Warszawa.
Zobacz w Google Scholar
Rosiek Stanisław. 1997. Zwłoki Mickiewicza. Próba nekrografii poety. Gdańsk.
Zobacz w Google Scholar
Rosiek Stanisław. 2013. Mickiewicz (po śmierci). Studia i szkice nekrograficzne. Gdańsk.
Zobacz w Google Scholar
Szczerbakiewicz Rafał. 2005. „The Way It Was”. Sceniczne strategie Elvisa Presleya 1954–1977. W: W teatrze piosenki. Izolda Kiec, Michał Traczyk (red.). Poznań. 175–190.
Zobacz w Google Scholar
Szpociński Andrzej. 2008. „Miejsca pamięci (lieux de mémoire)”. Teksty Drugie 4(112). 11–20.
Zobacz w Google Scholar
Tanaś Sławoj. 2008. Przestrzeń turystyczna cmentarzy. Wstęp do tanatoturystyki. Łódź.
Zobacz w Google Scholar
Tanaś Sławoj. 2013. Tanatoturystyka. Od przestrzeni śmierci do przestrzeni turystycznej. Łódź.
Zobacz w Google Scholar
Czajkowski Antoni. 2015. Byłem w domu Elvisa. http://e‑grajewo.pl/wiadomosc,Bylem_w_domu_Elvisa,24360.html (dostęp: 20.04.2023).
Zobacz w Google Scholar
https://twitter.com/RikiRachtman/status/1374084042853904388/photo/1 (dostęp: 15.10.2023).
Zobacz w Google Scholar
https://www.instagram.com/rainbowbarandgrill/ (dostęp: 5.10.2023).
Zobacz w Google Scholar
Motörhead Official. 2022. The Making of The Lemmy Statue at Hellfest. https://www.youtube.com/watch?v=PH0ZXKu2zzA&ab_channel=Mot%C3%B6rheadOfficial (dostęp: 12.10.2023).
Zobacz w Google Scholar
Rutkowski Piotr. 2016. Hellfest 2016 – 17–19.06.2016 – Clisson (Francja). https://magazyngitarzysta.pl/muzyka/relacje/20354-hellfest-2016-17-19-06-2016-clisson‑francja (dostęp: 10.03.2023).
Zobacz w Google Scholar
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne 4.0 Międzynarodowe.
Prawa autorskie (c) 2024 Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis | Studia de Cultura