Abstract
The studies of (heavy) metal culture, the oeuvre of female artists, singers, lyricists, etc., still await in-depth interdisciplinary research endeavours. This article devoted special attention to female artists whose artistic, stage and image activities largely employ strategies of provocation, scandalisation, “ceremonial profanation.” When it comes to image (self)creation, an interesting category is the process of variability and fluidity of the emploi, especially in relation to subversive and transgressional activities. Wendy Orlean Williams, Heidi Shepherd and Carla Harvey from Butcher Babies discussed here have aroused frequent controversies in their activity in the patriarchal system of popular culture. The subversive artistic and image strategies used by the singers are nevertheless a part of the over fifty-years-long history and aesthetics of metal culture. The oeuvre of the Californian band forms an evident dialogue with the provocative art of the eccentric singer Williams. The colourful artistic emploi of those female artists attests to the diversity and complexity of metal culture.
References
Clifford-Napoleone Amber R. 2015. Queerness in Heavy Metal Music: Metal Bent. New York.
View in Google Scholar
Dibben Nicola. 1999. “Representations of Femininity in Popular Music”. Popular Music no. 18(3). 331–355.
View in Google Scholar
Dzieci. 1988. Maria Janion, Stefan Chwin (eds.). Gdańsk.
View in Google Scholar
Eisgrau Robin. 2020. Eve of Destruction: The Wild Life of Wendy O. Williams. Worksop.
View in Google Scholar
Galernicy wrażliwości. 1981. Maria Janion, Stanisław Rosiek (eds.). Gdańsk.
View in Google Scholar
Goffman Erving. 2006. Rytuał interakcyjny. Alina Szulżycka (transl.). Warszawa.
View in Google Scholar
Heavy Metal Controversies and Countercultures. 2013. Titus Hjelm, Keith Kahn-Harris, Mark LeVine (eds.). Sheffield.
View in Google Scholar
Jeziński Marek. 2011. Muzyka popularna jako wehikuł ideologiczny. Toruń.
View in Google Scholar
Kaczmarczyk Katarzyna. 2017. O podstawowych założeniach narratologii transmedialnej i o jej miejscu wśród narratologii klasycznych i postklasycznych. In: Narratologia transmedialna: teorie, praktyki, wyzwania. Katarzyna Kaczmarczyk (ed.). Kraków.
View in Google Scholar
Kahn-Harris Keith. 2007. Extreme Metal: Music and Culture on the Edge. Oxford.
View in Google Scholar
Kiec Izolda. 2013. W szarej sukience? Autorki i wokalistki w poszukiwaniu tożsamości. Warszawa.
View in Google Scholar
Kirner-Ludwig Monika, Wohlfarth Florian. 2018. “METALinguistics: Face-threatening taboos, conceptual offensiveness and discursive transgression in extreme metal”. Metal Music Studies no. 4(3).
View in Google Scholar
Kopaliński Władysław. 1994. Słownik wyrazów obcych i zwrotów obcojęzycznych z almanachem. Warszawa.
View in Google Scholar
Kosek Jakub. 2020. Legends never die. Wendy O. Williams w uniwersum metalowej (kontr)kultury. In: Artyści i sceny metalowej (kontr)kultury. Jakub Kosek (ed.). Kraków. 146–164.
View in Google Scholar
Kosek Jakub. 2021. “Demolition. (Nie)słyszalne głosy i praktyki dyskursywne anglosaskich artystek hardrockowych”. Kultura Współczesna no. 2(114). 61–73.
View in Google Scholar
Kozielecki Józef. 1987. Koncepcja transgresyjna człowieka. Analiza psychologiczna. Warszawa.
View in Google Scholar
Kozielecki Józef. 2001. Psychotransgresjonizm. Nowy kierunek w psychologii. Warszawa.
View in Google Scholar
Kozielecki Józef. 2002. Transgresja i kultura. Warszawa.
View in Google Scholar
Kozielecki Józef. 2004. Społeczeństwo transgresyjne. Szansa i ryzyko. Warszawa.
View in Google Scholar
Lisowska-Magdziarz Małgorzata. 2019. Znaki na uwięzi. Od semiologii do semiotyki mediów. Kraków.
View in Google Scholar
Machin David. 2010. Analysing Popular Music. Image, Sound and Text. Los Angeles.
View in Google Scholar
Markowski Andrzej, Pawelec Radosław. 2001. Wielki słownik wyrazów obcych i trudnych. Warszawa.
View in Google Scholar
Markowski Michał Paweł. 2006. Badania kulturowe. In: Teorie literatury XX wieku. Hand-book. Anna Burzyńska, Michał Paweł Markowski (eds.). Kraków 2006.
View in Google Scholar
Maski. 1986. Maria Janion, Stanisław Rosiek (eds.). Vol. 1–2. Gdańsk.
View in Google Scholar
Możdżyński Paweł. 2011. Inicjacje i transgresje. Antystrukturalność sztuki XX i XXI wieku w oczach socjologa. Warszawa.
View in Google Scholar
Murray Yxta Maya. 2017. “‘We Just Looked at Them As Ordinary People Like We Were’: The Legal Gaze and Women’s Bodies”. Columbia Journal of Gender and Law no. 32.2. 252–312.
View in Google Scholar
Odmieńcy. 1982. Maria Janion, Zbigniew Majchrowski (eds.). Gdańsk.
View in Google Scholar
Osoby. 1984. Maria Janion, Stanisław Rosiek (eds.). Gdańsk.
View in Google Scholar
Paleczny Tadeusz. 2012. Transgresyjne formy zabawy w świecie ponowoczesnym. In: Kultura zabawy. Tadeusz Paleczny, Ryszard Kantor, Magdalena Banaszkiewicz (eds.). Kraków.
View in Google Scholar
Paleczny Tadeusz. 2014. Transgresja jako następstwo kontaktu kulturowego. In: Transgresja w kulturze. Tadeusz Paleczny, Joanna Talewicz-Kwiatkowska (eds.). Kraków.
View in Google Scholar
Reddington Helen. 2012. The Lost Women of Rock Music. Female Musicians of the Punk Era. Sheffield.
View in Google Scholar
Ryan Marie-Laure. 2004. Introduction. In: Narrative across Media: The Languages of Storytelling. Marie-Laure Ryan (ed.). Lincoln–London.
View in Google Scholar
Skowronek Bogusław. 2013. Mediolingwistyka. Wprowadzenie. Kraków.
View in Google Scholar
Zaręba Leon. 2000. Słownik idiomatyczny francusko-polski. Dictionnaire idiomatique française-polonais. Kraków.
View in Google Scholar
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.