A Word from the Subject Editors
PDF (Język Polski)

Keywords

introduction wstęp

How to Cite

Karbownik, K., & Kosek, J. (2025). A Word from the Subject Editors. Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. Studia De Cultura, 17(1), 5–8. Retrieved from https://studiadecultura.uken.krakow.pl/article/view/12069

Abstract

Badania nad dyskursami i gatunkami w obszarze muzyki popularnej doczekały się już bogatej międzynarodowej, głównie anglojęzycznej literatury przedmiotu. Na zachodnim rynku publikacji akademickich obecne są rozmaite kompendia, podręczniki, tematyczne monografie i encyklopedie, a w ostatnich latach także opracowania porządkująco-systematyzujące, podejmujące próby objęcia stanu dotychczasowych interdyscyplinarnych badań z zakresu popular music studies. W dwutomowej pracy Global Popular Music: A Research and Information odnaleźć można, na przykład, wykaz licznych międzynarodowych pozycji blibliograficznych poświęconych badaniom muzyki popularnej. W publikacji podjęto próbę sklasyfikowania niezwykle szerokiego zakresu tematów, osób, obszarów geograficznych, kultur i gatunków muzycznych takich, jak folk, jazz, rock, reggae, samba, rai, punk, hip-hop i wiele innych (Henry 2024). W krajowych badaniach od wielu lat szczególną uwagę poświęcano kulturze rocka jako obszarowi wieloaspektowych analiz prowadzonych z perspektywy kulturoznawczej, literaturoznawczej, politologicznej, językoznawczej, antropologicznej, medioznawczej czy muzykologicznej.

PDF (Język Polski)

References

Artyści. Samoświadomość twórców polskiej muzyki popularnej w warunkach zmiany społecznej. 2024. Mirosław Pęczak, Michał Rauszer (red.). Warszawa.
View in Google Scholar

Henry Clarence Bernard. 2024. Global Popular Music: A Research and Information Guide, Volume 1: Global Perspectives in Popular Music Studies. New York.
View in Google Scholar

Henry Clarence Bernard. 2024. Global Popular Music: A Research and Information Guide, Volume 2: Transnational Discourses of Global Popular Music Studies. New York.
View in Google Scholar

“Kultura bluesa. Wymiary, sceny, reprezentacje”. 2024. Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. Studia de Cultura nr 16(1). Jakub Kosek, Paweł Tański (red.). Kultury muzyki popularnej. Tożsamości. 2024. Dawid Kaszuba, Jakub Kosek, Szymon Nożyński (red.). Kraków.
View in Google Scholar

Regiewicz Adam, Rott Dariusz. 2024. Filolog na pięciolinii. Dwugłos polonistyczny. Częstochowa.
View in Google Scholar

Trzciński Stanisław. 2023. Zarażeni dźwiękiem. Rynek muzyczny w czasach sztucznej inteligencji. Warszawa.
View in Google Scholar

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.

Copyright (c) 2025 Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. Studia de Cultura

Downloads

Download data is not yet available.