Abstract
W artykule zwrócono uwagę na wykorzystanie wideoklipu w twórczości angielskiego prekursora muzyki heavymetalowej Johna Ozzy’ego Osbourne’a. Autor zaprezentował kluczowe typologie dotyczące badanego zjawiska, a także podjął rozważania nad działalnością brytyjskiego twórcy w perspektywie procesu autokreacji wizerunku, działań mitologizacyjnych oraz w kontekście tworzenia rockowych struktur doświadczania i odczuwania.References
Burszta Wojciech. 2016. Yes i długie trwanie w rocku. W Kultura rocka 2. Słowo – dźwięk – performance. J. Osiński, M. Pranke, P. Tański (red.). T. 2, Toruń. 34–46.
View in Google Scholar
Brzykcy Paweł. 2016. „Teraz historia. Kower Story”. Teraz Rock nr 9. 106.
View in Google Scholar
Frith Simon. 2011. Sceniczne Rytuały. O wartości muzyki popularnej. M. Król (przeł.). Kraków.
View in Google Scholar
Godzic Wiesław. 1996. Oglądanie i inne przyjemności kultury popularnej. Kraków.
View in Google Scholar
Goodwin Andrew. 1992. Dancing In The Distraction Factory: Music Television and Popular Culture. Minneapolis.
View in Google Scholar
Goffman Erving. 2006. Rytuał interakcyjny. A. Szulżycka (przeł.). Warszawa.
View in Google Scholar
Jarecka Urszula. 1999. Świat wideoklipu. Warszawa.
View in Google Scholar
Jeziński Marek. 2014. Mitologie muzyki popularnej. Toruń.
View in Google Scholar
Jeziński Marek. 2011. Muzyka popularna jako wehikuł ideologiczny. Toruń.
View in Google Scholar
Kaplan Ann. 1987. Rocking around the Clock. London.
View in Google Scholar
Kinder Marsha. 1988. „Teledyski a widz: telewizja, ideologia i marzenia senne”. M. Chabrowska (przeł.). Przekazy i Opinie nr 1–2.
View in Google Scholar
Kosek Jakub. 2016. O wybranych aspektach badań (auto)biograficznych narracji transmedialnych twórców rockowych (casus Johna Ozzy’ego Osbourne’a). W Kultura rocka 2. Słowo – dźwięk – performance. J. Osiński, M. Pranke, P. Tański (red.). T. 1, Toruń.
View in Google Scholar
Kosek Jakub. 2017. Transmedialna (auto)kreacja wizerunku prekursorów heavy metalu jako zagadnienie Metal Music Studies. W Muzyka – Uniwersytet – Technologie – Emocje. Kraków (tekst w druku).
View in Google Scholar
Major Barbara. 2013. Dionizos w glanach. Ekstatyczność muzyki metalowej. Kraków.
View in Google Scholar
Rychlewski Marcin. 2011. Rewolucja rocka. Semiotyczne wymiary elektrycznej ekstazy. Gdańsk.
View in Google Scholar
Siwak Wojciech. 1993. Estetyka rocka. Warszawa.
View in Google Scholar
Filmografia
View in Google Scholar
Black Sabbath Live: Gathered in Their Masses. 2013. USA.
View in Google Scholar
Fleiss Mike, M. Piscitelli. 2011. God Bless Ozzy Osbourne. USA.
View in Google Scholar
Ozzy Osbourne. Memoirs Of A Madman. 2014. USA.
View in Google Scholar
Ozzy Osbourne. The Ultimate Ozzy. 1986. USA.
View in Google Scholar
Netografia
View in Google Scholar
http://www.azlyrics.com/lyrics/blacksabbath/godisdead.html [dostęp: 17.01.2017].
View in Google Scholar
http://www.azlyrics.com/lyrics/ozzyosbourne/crazybabies.html [dostęp: 15.01.2017].
View in Google Scholar
http://www.azlyrics.com/lyrics/ozzyosbourne/barkatthemoon.html [dostęp: 15.01.2017].
View in Google Scholar
https://genius.com/albums/Ozzy-osbourne/Bark-at-the-moon [dostęp: 15.01.2017].
View in Google Scholar
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Copyright (c) 2017 Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. Studia de Cultura