Kompetencje audialne w kulturze cyfrowej 3.0. Wybrane ujęcia, konteksty i metody badawcze
PDF

Słowa kluczowe

audio competences
components and conditions of audio competences
digital culture kompetencje audialne
kultura cyfrowa
komponenty i uwarunkowania kompetencji audialnych

Jak cytować

Ogonowska, A. (2024). Kompetencje audialne w kulturze cyfrowej 3.0. Wybrane ujęcia, konteksty i metody badawcze. Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis | Studia De Cultura, 16(2), 19–32. https://doi.org/10.24917/20837275.16.2.2

Abstrakt

W artykule skoncentrowano się na kulturowych, rozwojowych i neuropoznawczych uwarunkowaniach kompetencji audialnych w odniesieniu do trzech ujęć: medioznawczego, relacyjno‑funkcjonalnego oraz (neuro)kognitywno‑rozwojowego. Uwzględniono także typy kompetencji audialnych (np. dyskursywne, poza‑dyskursywne, muzyczne), jak również naturalne i sztuczne przestrzenie audialne oraz ich rolę w procesach uczenia się. Osobne miejsce w tych rozważaniach zajęła problematyka przekładu intermedialnego (np. obrazu na dźwięk) w kontekście nie‑neurotypowych strategii odbioru bodźców i przekazów audialnych. Ponadto zwrócono uwagę na różne metody badania tych kompetencji. Celem artykułu jest podkreślenie ich roli w dydaktyce przedmiotów, a także we wdrażaniu projektów adresowanych do osób ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, osób nie-neurotypowych lub reprezentujących podejście odmienne od dominującego modelu, czyli tzw. kultury słyszenia. Kompetencje audialne nie tylko są fundamentem efektywnego odbioru wielu przekazów cyfrowych, np. audialnych i audiowizualnych, lecz także stanowią bazę do tworzenia nowych produktów medialnych w kulturze cyfrowej 3.0. Stąd też nacisk na rozwijanie wiedzy i badań z nimi związanych wydają się szczególnie ważne we współczesnej kulturze cyfrowej.

https://doi.org/10.24917/20837275.16.2.2
PDF

Bibliografia

Bourdieu Pierre. 2005. Dystynkcja. Społeczna krytyka władzy sądzenia. Piotr Biłos (przeł.). Warszawa.
Zobacz w Google Scholar

Cieszyńska‑Rożek Jagoda. 2018. Neurobiologiczne podstawy rozwoju poznawczego. Część 1: Słuch. Kraków.
Zobacz w Google Scholar

Cieszyńska‑Rożek Jagoda. 2022. Neurobiologiczne podstawy rozwoju poznawczego. Część 4: Język. Kraków.
Zobacz w Google Scholar

Corey Alex W. 2020. Sounding out racial difference. W: Michael Bull (ed.). The Routledge Companion to Sound Studies. New York. 99–107.
Zobacz w Google Scholar

Domański Henryk, Przybysz Dariusz, Wyrzykowska Katarzyna M., Zawadzka Kinga. 2021. Dystynkcje muzyczne: stratyfikacja społeczna i gusty muzyczne Polaków. Warszawa.
Zobacz w Google Scholar

Erlmann Veit. (red.). 2004. Hearing Cultures. Esseys on Sound, Listening, and Modernity. Oxford.
Zobacz w Google Scholar

Gardner Howard. 1995. Frames of Mind: The Theory of Multiple Intelligences. London.
Zobacz w Google Scholar

Gibson James J. 1979. The Ecological Approach to Visual Perception. Hillsdale, NJ.
Zobacz w Google Scholar

Goodman David. 2020. Propaganda and Sound. W: Michael Bull (ed.). The Routledge Companion to Sound Studies. New York. 90–98.
Zobacz w Google Scholar

Howes David. 2022. The sensory studies manifesto. Toronto.
Zobacz w Google Scholar

Jakobson Roman. 1971. Selected Writings. II: Word and Language. The Hague.
Zobacz w Google Scholar

Lazear David. 1991. Seven ways of knowing: Teaching for multiple intelligences. Palatine, IL.
Zobacz w Google Scholar

Minsky Laurence, Fahey Coleen. 2017. Audio branding: using sound to build your brand. London.
Zobacz w Google Scholar

McLuhan Marshall. 1992. Laws of Media. Toronto–New York.
Zobacz w Google Scholar

McLuhan Marshall. 1994. Understanding Media: The Extension of Man. Cambridge, MA.
Zobacz w Google Scholar

Ogonowska Agnieszka. 2023. „Bez obrazu, czyli seriale audio. Problematyka kreacji świata przedstawionego i jego recepcji”. Studia Filmoznawcze 44. 131–143.
Zobacz w Google Scholar

Ogonowska Agnieszka, Stoch Magdalena. 2023. „Kulturoznawstwo medialne, czyli o wytwarzaniu wiedzy społecznie użytecznej. Mapowanie pola badawczego oraz istniejących praktyk (cyber)kulturowych”. Studia de Cultura 15, 1. 113–126.
Zobacz w Google Scholar

Ogonowska Agnieszka. 2010. Twórcze metafory medialne. Kraków.
Zobacz w Google Scholar

Ong Walter J. 1991. „The Shifting Sensorium”. In The Varieties of Sensory Experience. David Howes (ed.). Toronto. 25–30.
Zobacz w Google Scholar

Orłowska‑Popek Zdzisława. 2017. Programowanie języka w terapii logopedycznej. Na przykładzie rozwoju języka dzieci niesłyszących. Kraków.
Zobacz w Google Scholar

Platon. 2009. Państwo. Władysław Witwicki (przeł.). Kęty.
Zobacz w Google Scholar

Porcello Thomas, Patch Justin. 2022. Re‑Making Sound. An Experiential Approach to Sound Studies. New York.
Zobacz w Google Scholar

Reinart Sylvia. 2014. Lost in Translation (Critisism)?. Berlin.
Zobacz w Google Scholar

Stoller Paul. 1989. The Taste of Ethnographic Things: The Senses in Anthropology. Philadelphia, PA.
Zobacz w Google Scholar

Thompson Marie. 2020. Gendered Sound. W: Michael Bull (ed.). The Routledge Companion to Sound Studies. New York. 108–117.
Zobacz w Google Scholar

Welsch Wolfgang. 2000. Na drodze do kultury słyszenia?. Krystyna Wilkoszewska (przeł.). W: Eugeniusz Wilk (red.). Przemoc ikoniczna czy nowa widzialność?. Katowice.
Zobacz w Google Scholar

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne 4.0 Międzynarodowe.

Prawa autorskie (c) 2024 Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis | Studia de Cultura

Downloads

Download data is not yet available.