Abstrakt
Głównym tematem niniejszego artykułu jest działalność artystyczna jednego z pierwszych zespołów thrashmetalowych w Polsce, założonej w 1986 roku w Poznaniu grupy Acid Drinkers. W tekście nakreślono stan badań z zakresu rodzimych metal music studies, a także wskazano wybrane konteksty teoretyczne związane z badaniami nad songami oraz multimodalnością kultury muzyki popularnej. W analizie twórczości polskiego zespołu zwrócono szczególną uwagę na intertekstualność ikonografii okładkowej Acid Drinkers, wybrane protest songi stworzone przez zespół oraz ironiczne covery interpretacyjne, które stanowią również istotny punkt w dyskografii grupy.
Bibliografia
Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. Studia de Cultura. 2019. No. 11(3).
Zobacz w Google Scholar
Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. Studia de Cultura. 2018. No. 10(3).
Zobacz w Google Scholar
Artyści i sceny metalowej (kontr)kultury [Artists and Scenes of Metal (Counter)Culture]. 2020. Jakub Kosek (ed.). Kraków.
Zobacz w Google Scholar
Bal Mieke. 2012. Narratologia. Wprowadzenie do teorii narracji [Narratology. An Introduction to Narrative Theory]. Ewa Kraskowska, Ewa Rajewska (transl.). Kraków.
Zobacz w Google Scholar
Dillane Aileen, Power Martin J., Haynes Amanda, Devereux Eoin. 2018. Introduction. Stand Up, Sing Out. The Contemporary Relevance of Protest Song. In: Songs of Social Protest. International Perspectives. Aileen Dillane, Martin J. Power, Amanda Haynes, Eoin Devereux (eds.). London–New York. 1–10.
Zobacz w Google Scholar
Dorosiński Piotr. 2021. Rzeźpospolita. Czerwonak.
Zobacz w Google Scholar
Dziadek Adam. 2013. Cały świat jest tekstem! Polikontekstualność i transdyskursywność [The Whole World is a Text! Polycontextuality and Transdiscursivity]. In: Przyszłość polonistyki: koncepcje – rewizje – przemiany [The Future of Polish Studies: Concepts – Revisions – Transformations]. Adam Dziadek, Krzysztof Kłosiński, Filip Mazurkiewicz (eds.). Katowice. 33–42.
Zobacz w Google Scholar
Eckstein Lars. 2010. Reading Song Lyrics. Amsterdam–New York.
Zobacz w Google Scholar
Eyerman Ron, Jamison Andrew. 1998. Music and Social Movements: Mobilizing Tradition in the Twentieth Century. Cambridge.
Zobacz w Google Scholar
Frith Simon. 1996. Performing Rites. On the Value of Popular Music. Cambridge.
Zobacz w Google Scholar
Gajda Krzysztof, Tański Paweł. 2022. “Piosenki: sens dramaturgiczny, substancja dźwiękowa, architektura transmedialnych narracji” [Songs: Dramaturgical Sense, Sonic Substance, Architecture of Transmedial Narratives]. Forum Poetyki no. 27. 4–7.
Zobacz w Google Scholar
Gajda Krzysztof. 2021. “Protest song 2020”. Czas Kultury no. 37(3). 80–87.
Zobacz w Google Scholar
Głowiński Michał. 1986. “O intertekstualności” [On Intertextuality]. Pamiętnik Literacki no. 77(4). 75–100.
Zobacz w Google Scholar
Gnoiński Leszek. 1996. Raport o Acid Drinkers [Report on Acid Drinkers]. Konin.
Zobacz w Google Scholar
Howarth David. 2000. Discourse. Buckingham–Philadelphia.
Zobacz w Google Scholar
Kahn-Harris Keith. 2007. Extreme Metal. Music and Culture on the Edge. Oxford.
Zobacz w Google Scholar
Kosek Jakub. 2019. (Auto)biograficzne narracje transmedialne twórców rockowych [(Auto)biographical Transmedia Narratives of Rock Artists]. Kraków.
Zobacz w Google Scholar
Kosek Jakub. 2022. “Tilla Lindemanna songi transmedialne” [Till Lindemann’s Transmedia Songs]. Forum Poetyki no. 27. 76–89.
Zobacz w Google Scholar
Kuligowski Waldemar. 2021. Wprowadzenie: kulturowe “światy” piosenek i ich badanie [Introduction: Cultural “Worlds” of Songs and Their Study]. In: Song Studies. Poetyka i polityka wytwarzania piosenki [Song Studies. Poetics and Politics of Song Production]. Waldemar Kuligowski, Paweł Tański (eds.). Poznań.
Zobacz w Google Scholar
Lisowska-Magdziarz Małgorzata. 2019. Znaki na uwięzi. Od semiologii do semiotyki mediów [Signs on Tether. From Semiology to Media Semiotics]. Kraków.
Zobacz w Google Scholar
Magnus P.D. 2022. A Philosophy of Cover Songs. Cambridge.
Zobacz w Google Scholar
Major Barbara. 2013. Dionizos w glanach. Ekstatyczność muzyki metalowej [Dionysus in Bovver Boots. Ecstatic of Heavy Metal Music]. Kraków.
Zobacz w Google Scholar
Markowski Michał Paweł. 2006. Badania kulturowe [Cultural Research]. In: Anna Burzyńska, Michał Paweł Markowski. Teorie literatury XX wieku. Podręcznik [Theories of 20th Century Literature. Handbook]. Kraków.
Zobacz w Google Scholar
McKerrell Simon, Way Lyndon C.S. 2017. Understanding Music as Multimodal Discourse. In: Music as Multimodal Discourse. Semiotics, Power and Protest. Lyndon C.S. Way, Simon McKerrell (eds.). London–New York. 1–20.
Zobacz w Google Scholar
McKerrell Simon. 2016. “Social Constructionism in Music Studies”. Popular Music no. 35(3). 425–428.
Zobacz w Google Scholar
Mosser Kurt. 2008. “‘Cover Songs’: Ambiguity, Multivalence, Polysemy”. Popular Musicology Online no. 2. http://www.popular-musicology-online.com/issues/02/mosser.html (access: 10.07.2022).
Zobacz w Google Scholar
Negus Keith, Astor Pete. 2015. “Songwriters and Song Lyrics: Architecture, Ambiguity and Repetition”. Popular Music no. 34(2). 226–244.
Zobacz w Google Scholar
Nycz Ryszard. 1990. “Intertekstualność i jej zakresy: teksty, gatunki, światy” [Intertextuality and Its Scopes: Texts, Genres, World]. Pamiętnik Literacki no. 81(2). 95–116.
Zobacz w Google Scholar
Regiewicz Adam, Szargot Maciej. 2021. Tu jest taka tradycja, ja to wszystko dziedziczę... Tradycje literackie i kulturowe w tekstach polskiej sceny muzycznej XX i XXI w.
Zobacz w Google Scholar
[Here is a Tradition, I Inherit It All... Literary and Cultural Traditions in the Texts of the Polish Music Scene of the 20th and 21st Centuries]. Częstochowa.
Zobacz w Google Scholar
Tański Paweł. 2021a. “‘Sound of her name’. Interpretacja tekstów piosenek z debiutanckiej płyty Door, Door Nicka Cave’a z zespołem The Boys Next Door” [Interpretation of Song Lyrics from Nick Cave’s Debut Album Door, Door with His Band the Boys Next Door]. Czas Kultury no. 37(3). 31–40.
Zobacz w Google Scholar
Tański Paweł. 2021b. Głosy i performanse tekstów. Literatura – piosenki – ciało [Voices and Performances of Texts. Literature – Songs – Body]. Toruń.
Zobacz w Google Scholar
van Dijk Teun. 1997. The Study of Discourse. In: Discourse as Structure and Process. Discourse Studies 1. A Multidisciplinary Introduction. Teun van Dijk (ed.). London–Thousand Oaks–New Delhi. 1–34.
Zobacz w Google Scholar
van Leeuwen Theo. 2008. Discourse and Practice: New Tools for Critical Discourse Analysis. Oxford–New York.
Zobacz w Google Scholar
Weinstein Deena. 2010. Appreciating Cover Songs: Stereophony. In: Play It Again: Cover Songs in Popular Music. George Plasketes (ed.). Farnham–Burlington. 243–251.
Zobacz w Google Scholar
Żywioły i ideologie w narracjach muzyki metalowej [Elements and Ideologies in Metal Music Narratives]. 2022. Jakub Kosek (ed.). Kraków.
Zobacz w Google Scholar
Acid Drinkers, Are You A Rebel?, Under One Flag 1990.
Zobacz w Google Scholar
Acid Drinkers, Dirty Money, Dirty Tricks, Under One Flag 1991.
Zobacz w Google Scholar
Acid Drinkers, Strip Tease, Under One Flag 1992.
Zobacz w Google Scholar
Acid Drinkers, Vile Vicious Vision, Loud Out Records 1993.
Zobacz w Google Scholar
Acid Drinkers, Infernal Connection, Mega Czad 1994.
Zobacz w Google Scholar
Acid Drinkers, Fishdick, Loud Out Records 1994.
Zobacz w Google Scholar
Acid Drinkers, The State Of Mind Report, Polton, Warner Music Poland 1996.
Zobacz w Google Scholar
Acid Drinkers, Varran Strikes Back – Alive!!!, Metal Mind Productions 1998.
Zobacz w Google Scholar
Acid Drinkers, High Proof Cosmic Milk, Metal Mind Records 1998.
Zobacz w Google Scholar
Acid Drinkers, Amazing Atomic Activity, Metal Mind Records 1999.
Zobacz w Google Scholar
Acid Drinkers, Broken Head, Metal Mind Productions 2000.
Zobacz w Google Scholar
Acid Drinkers, Acidofilia, Sony Music 2002.
Zobacz w Google Scholar
Acid Drinkers, Rock Is Not Enough.., Sony Music 2004.
Zobacz w Google Scholar
Acid Drinkers, Verses Of Steel, Mystic Production 2008.
Zobacz w Google Scholar
Acid Drinkers, Fishdick Zwei – The Dick Is Rising Again, Mystic Production 2010.
Zobacz w Google Scholar
Acid Drinkers, La Part Du Diable, Mystic Production 2012.
Zobacz w Google Scholar
Acid Drinkers, 25 Cents For A Riff, Mystic Production 2014.
Zobacz w Google Scholar
Acid Drinkers, Peep Show, Makumba Music 2016.
Zobacz w Google Scholar
Acid Drinkers, Ladies And Gentlemen On Acid, Makumba Music 2019
Zobacz w Google Scholar
Acid Drinkers, Live 2014 & 2019, Złoty Melon, Mystic Production 2021.
Zobacz w Google Scholar
Chasing the Acids – w pogoni za Acid Drinkers, directed by: Jerzy Blonka, Michał Kaźmierczak, Tomasz Krzak, Jakub Zubrzycki, Fabryczna ART, 2006.
Zobacz w Google Scholar
Raport o Acid Drinkers, script and production: Beata Dunajewska, Profilm Agencja Filmowa for the II Program of TVP S.A., 1994.
Zobacz w Google Scholar
Reportaż z nagrywania albumu The State of Mind Report, Magazyn Strych, 1996.
Zobacz w Google Scholar
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne 4.0 Międzynarodowe.