Abstrakt
Tematem eseju są piosenki Agnieszki Osieckiej (1936–1997), napisane „dla” lub wykorzystane „w” filmach. Będąc jeszcze na studiach dziennikarskich w Warszawie, poetka pisała recenzje filmowe. Ponadto studiowała w Łodzi w szkole filmowej (do 1962 roku). Zrealizowała też kilka etiud studenckich (w latach 1958–1961). Jednak, jak pokazał czas, jej losy potoczyły się w innym kierunku. Celem rozważań jest wyjaśnienie rozumienia sformułowania: „miejsca puste” w kontekście twórczości autorki Wielkiej wody, a efektem dociekań określenie specyfiki muzyczno‑ werbalnej wypowiedzi Osieckiej. Metodologia podyktowana jest przyjęciem perspektywy hermeneutycznej i zastosowaniem narzędzi komparatystyki interdyscyplinarnej.
Bibliografia
Barańczak Anna. 1972. „Poetycka muzykologia”. Teksty 3. 109–115.
Zobacz w Google Scholar
Hendrykowski Marek. 2012. „Etiudy Agnieszki Osieckiej”. Images XI/20. 163–187.
Zobacz w Google Scholar
Jabłońska Barbara. 2014. Socjologia muzyki. Warszawa.
Zobacz w Google Scholar
Kiec Izolda. 2000. Złodzieje szczęścia czyli Agnieszki Osieckiej sposób na życie. Poznań.
Zobacz w Google Scholar
Kiec Izolda. 2011. Zabijanie ptaka w locie, czyli o mamie, tacie i nieczułym chłopcu. W: Po prostu Agnieszka. W 75. rocznicę urodzin Agnieszki Osieckiej. Studia i materiały. Igor Borkowski (red.). Wrocław. 13–28.
Zobacz w Google Scholar
Osiecka Agnieszka. 2013. Filmidła. Gawędy o filmach. Tomasz Raczek (przedmowa). Warszawa.
Zobacz w Google Scholar
Pociej Bohdan. 1967. „O przestrzenności dzieła muzycznego”. Muzyka 1. 69–78.
Zobacz w Google Scholar
Polony Leszek. 2007. Przestrzeń i muzyka. Kraków.
Zobacz w Google Scholar
Sowińska Iwona. 2006. Polska muzyka filmowa 1945–1968. Katowice.
Zobacz w Google Scholar
Talarczyk‑ Gubała Monika. 2013. Agnieszka Osiecka, niewinna czarodziejka. W: Monika Talarczyk‑ Gubała. Biały mazur. Kino kobiet w polskiej kinematografii. Poznań. 153–166.
Zobacz w Google Scholar
Turowska Zofia. 2008. Agnieszki. Pejzaże z Agnieszką Osiecką. Warszawa.
Zobacz w Google Scholar
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne 4.0 Międzynarodowe.
Prawa autorskie (c) 2024 Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis | Studia de Cultura