Abstrakt
Tematem eseju jest namysł nad sposobem konstruowania odbiorcy wirtualnego w adaptacji powieści Lewisa Carrolla Alicja w Krainie Czarów Tima Burtona z 2010 roku. Celem jest odpowiedź na pytanie: „Kim jest adresat filmowej opowieści?”, i czy ma to związek ze zmianami związanymi z obrazem kobiety i z dyskursem feministycznym w kulturze popularnej. Przyjęta perspektywa skłania się więc ku interdyscyplinarności i otwartości na różne konteksty.
Bibliografia
Adamczak Marcin. 2010. „Alicja i kulturowe niesprzeczności kapitalizmu”. Odra nr 5. 95–96.
Zobacz w Google Scholar
Burzyńska Anna, Markowski Michał Paweł. 2006. Teorie literatury XX wieku. Kraków.
Zobacz w Google Scholar
Campbell Joseph. 1997. Bohater o tysiącu twarzy. Andrzej Jankowski (przeł.). Warszawa.
Zobacz w Google Scholar
Carroll Lewis. 2010. Alicja w Krainie Czarów. Bogumiła Kaniewska (przeł.). Poznań.
Zobacz w Google Scholar
Culler Jonathan. 1996. W obronie nadinterpretacji. W: Umberto Eco, Richard Rorty, Christine Brooke-Rose. Interpretacja i nadinterpretacja. Stefan Collini (red.). Tomasz Bieroń (przeł.). Kraków.
Zobacz w Google Scholar
Culler Jonathan. 1998. Co to jest literatura i czy pytanie to ma jeszcze jakiekolwiek znaczenie? W: Jonathan Culler. Teoria literatury. Bardzo krótkie wprowadzenie. Maria Bassaj (przeł.). Warszawa.
Zobacz w Google Scholar
Dayan Daniel. 1989. „Widz wpisany w obraz”. Alicja Helman (przeł.). Film na Świecie nr 369. 25–31.
Zobacz w Google Scholar
Franke Adam. 2015. Filmy „Matrix” oraz „Alicja w Krainie Czarów” jako archetypiczne opowieści mityczne. Warszawa.
Zobacz w Google Scholar
Gadamer Hans-Georg. 1993. Prawda i metoda. Zarys hermeneutyki filozoficznej. Bogdan Baran (przeł.). Kraków.
Zobacz w Google Scholar
Gadamer Hans-Georg. 1998. Kim jestem Ja i kim jesteś Ty? Komentarz do cyklu wierszy Celana Atemkristall (1986). W: Hans-Georg Gadamer. Czy poeci umilkną. Małgorzata Łukasiewicz (przeł.). Bydgoszcz.
Zobacz w Google Scholar
Głażewska Ewa. 2005. Płeć i antropologia. Toruń.
Zobacz w Google Scholar
„Gorsza” kobieta. Dyskursy inności, samotności, szaleństwa. 2009. Daria Adamowicz et al. (red.). Wrocław.
Zobacz w Google Scholar
Gromkowska-Melosik Agnieszka. 2014. „Kobiety »poza kontrolą«? – androcentryczne dyskursy w malarstwie wiktoriańskim (próba rekonstrukcji znaczeń)”. Studia Edukacyjne nr 32. 49–62.
Zobacz w Google Scholar
Helman Alicja. 1998. Twórcza zdrada. Filmowe adaptacje literatury. Poznań.
Zobacz w Google Scholar
Jakubowska Małgorzata. 2015. Alicja w krainie słów i obrazów. W: Literatura prze-pisana. Od Hamleta do slashu. Agnieszka Izdebska, Danuta Szajnert (red.). 53–71.
Zobacz w Google Scholar
Kobieta i media. Studia z dziejów emancypacji kobiet. 2009. Piotr Perkowski, Tadeusz Stegner (red.). Warszawa.
Zobacz w Google Scholar
Kognitywizm w poetyce i stylistyce. 2006. Grażyna Habrajska, Joanna Ślósarska (red.). Kraków.
Zobacz w Google Scholar
Kozak Jolanta. 2000. „Alicja pod podszewką języka”. Teksty Drugie nr 5. 167–178.
Zobacz w Google Scholar
Kozera Dominika. 2015. „Wirtualna Alicja – historia Alicji w Krainie Czarów napisana na nowo”. Media – Kultura – Komunikacja Społeczna nr 11/1. 71–83.
Zobacz w Google Scholar
Kozubek Małgorzata. 2016. Filmoterapia. Teoria i praktyka. Gdańsk.
Zobacz w Google Scholar
Królikowska-Avis Elżbieta. 1995. „Idol nastolatków” (wywiad z Timem Burtonem). Przekrój nr 18. 31.
Zobacz w Google Scholar
Królikowska-Avis Elżbieta. 2001. „Tim Burton. Portret Podwójny”. Film nr 10. 80–83.
Zobacz w Google Scholar
Kuźma Inga B., Pietrzak Edyta B. 2021. Kobieta – przestrzeń konfliktów, pole walk. Szkice z antropologii politycznej. Łódź.
Zobacz w Google Scholar
Mulvey Laura. 2010. Do utraty wzroku. Kamila Kuc, Lara Thompson (red.). Kraków.
Zobacz w Google Scholar
Nead Lynda. 1998. Akt Kobiecy. Sztuka, obscena i seksualność. Ewa Franus (przeł.). Poznań.
Zobacz w Google Scholar
Pabiś-Orzeszyna Michał. 2020. Zwrot historyczny w badaniach filmoznawczych. Łódź.
Zobacz w Google Scholar
Piórkowska Agata. 2011. „Hegemonia dyskursu: trudności związane z podporządkowaniem kobiecości. Humanistyka i Przyrodoznawstwo” nr 17. 425–429.
Zobacz w Google Scholar
Rajewska Ewa. 2003. Nonsens pełen sensu – „Jabberwocky” Lewisa Carrolla. W: Od Carrolla do Norwida. Jerzy Borowczyk, Zbigniew Przychodniak, Piotr Śliwiński (oprac.). Poznań. 53–81.
Zobacz w Google Scholar
Showalter Elaine. 1993. „Krytyka feministyczna na rozdrożu”. Izabela Kalinowska-Blackwood (przeł.). Teksty Drugie nr 4/5/6 (22/23/24). 115–146.
Zobacz w Google Scholar
Szyłak Jerzy. 2011. Kino Nowej Przygody. Gdańsk.
Zobacz w Google Scholar
Talarczyk-Gubała Monika. 2011. „Reżyserki na indeksie. Historia kina kobiet w Europie Środkowej i Wschodniej”. Porównania t. 8, s. 74.
Zobacz w Google Scholar
Wnuk Agnieszka. 2009. „Kobiecość (z)interpretowana”. Tekstualia nr 3. 181–184.
Zobacz w Google Scholar
Wysłouch Seweryna. 1994. Literatura i sztuki wizualne. Warszawa.
Zobacz w Google Scholar
Zabłocka-Skorek Joanna. 2010. Tim Burton – dziwak w Fabryce Snów. W: Mistrzowie Kina Amerykańskiego. Współczesność. Łukasz Plesnar, Krzysztof Loska (red.). Kraków. 331–356.
Zobacz w Google Scholar
Zalewski Andrzej. 2003. Film i nie tylko. Kognitywizm, emocje, reality show. Kraków.
Zobacz w Google Scholar
„Zwroty” badawcze w humanistyce. Konteksty poznawcze, kulturowe i społeczno-instytucjonalne. 2010. Jacek Kowalewski, Walery Piasek (red.). Olsztyn.
Zobacz w Google Scholar
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne 4.0 Międzynarodowe.