“For Whom Alicja?” The woman and the media
PDF (Język Polski)

Keywords

odbiorca wirtualny
obraz kobiety
dyskursy kobiecości w kulturze popularnej
adaptacja
Alicja w Krainie Czarów
Tim Burton
Lewis Carroll Tim Burton
Lewis Carroll
the virtual viewer
image of women
discourses of femininity in popular culture
adaptation
Alice in the Wonderland

How to Cite

Grodź, I. (2021). “For Whom Alicja?” The woman and the media: Adaptation of Alice in Wonderland by Tim Burton. Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. Studia De Cultura, 13(3), 63–71. https://doi.org/10.24917/20837275.13.3.5

Abstract

The subject of the text is a reflection on the way of constructing a virtual recipient in the adaptation of Lewis Carroll’s story Alice in Wonderland by Tim Burton from 2010. The aim is to answer the question: “Who is the addressee of the film story?” So it is really a question about the image of women and the discourses of femininity in popular culture. The reaching point is the answer to the fundamental question: “Who is Alice for?”

https://doi.org/10.24917/20837275.13.3.5
PDF (Język Polski)

References

Adamczak Marcin. 2010. „Alicja i kulturowe niesprzeczności kapitalizmu”. Odra nr 5. 95–96.
View in Google Scholar

Burzyńska Anna, Markowski Michał Paweł. 2006. Teorie literatury XX wieku. Kraków.
View in Google Scholar

Campbell Joseph. 1997. Bohater o tysiącu twarzy. Andrzej Jankowski (przeł.). Warszawa.
View in Google Scholar

Carroll Lewis. 2010. Alicja w Krainie Czarów. Bogumiła Kaniewska (przeł.). Poznań.
View in Google Scholar

Culler Jonathan. 1996. W obronie nadinterpretacji. W: Umberto Eco, Richard Rorty, Christine Brooke-Rose. Interpretacja i nadinterpretacja. Stefan Collini (red.). Tomasz Bieroń (przeł.). Kraków.
View in Google Scholar

Culler Jonathan. 1998. Co to jest literatura i czy pytanie to ma jeszcze jakiekolwiek znaczenie? W: Jonathan Culler. Teoria literatury. Bardzo krótkie wprowadzenie. Maria Bassaj (przeł.). Warszawa.
View in Google Scholar

Dayan Daniel. 1989. „Widz wpisany w obraz”. Alicja Helman (przeł.). Film na Świecie nr 369. 25–31.
View in Google Scholar

Franke Adam. 2015. Filmy „Matrix” oraz „Alicja w Krainie Czarów” jako archetypiczne opowieści mityczne. Warszawa.
View in Google Scholar

Gadamer Hans-Georg. 1993. Prawda i metoda. Zarys hermeneutyki filozoficznej. Bogdan Baran (przeł.). Kraków.
View in Google Scholar

Gadamer Hans-Georg. 1998. Kim jestem Ja i kim jesteś Ty? Komentarz do cyklu wierszy Celana Atemkristall (1986). W: Hans-Georg Gadamer. Czy poeci umilkną. Małgorzata Łukasiewicz (przeł.). Bydgoszcz.
View in Google Scholar

Głażewska Ewa. 2005. Płeć i antropologia. Toruń.
View in Google Scholar

„Gorsza” kobieta. Dyskursy inności, samotności, szaleństwa. 2009. Daria Adamowicz et al. (red.). Wrocław.
View in Google Scholar

Gromkowska-Melosik Agnieszka. 2014. „Kobiety »poza kontrolą«? – androcentryczne dyskursy w malarstwie wiktoriańskim (próba rekonstrukcji znaczeń)”. Studia Edukacyjne nr 32. 49–62.
View in Google Scholar

Helman Alicja. 1998. Twórcza zdrada. Filmowe adaptacje literatury. Poznań.
View in Google Scholar

Jakubowska Małgorzata. 2015. Alicja w krainie słów i obrazów. W: Literatura prze-pisana. Od Hamleta do slashu. Agnieszka Izdebska, Danuta Szajnert (red.). 53–71.
View in Google Scholar

Kobieta i media. Studia z dziejów emancypacji kobiet. 2009. Piotr Perkowski, Tadeusz Stegner (red.). Warszawa.
View in Google Scholar

Kognitywizm w poetyce i stylistyce. 2006. Grażyna Habrajska, Joanna Ślósarska (red.). Kraków.
View in Google Scholar

Kozak Jolanta. 2000. „Alicja pod podszewką języka”. Teksty Drugie nr 5. 167–178.
View in Google Scholar

Kozera Dominika. 2015. „Wirtualna Alicja – historia Alicji w Krainie Czarów napisana na nowo”. Media – Kultura – Komunikacja Społeczna nr 11/1. 71–83.
View in Google Scholar

Kozubek Małgorzata. 2016. Filmoterapia. Teoria i praktyka. Gdańsk.
View in Google Scholar

Królikowska-Avis Elżbieta. 1995. „Idol nastolatków” (wywiad z Timem Burtonem). Przekrój nr 18. 31.
View in Google Scholar

Królikowska-Avis Elżbieta. 2001. „Tim Burton. Portret Podwójny”. Film nr 10. 80–83.
View in Google Scholar

Kuźma Inga B., Pietrzak Edyta B. 2021. Kobieta – przestrzeń konfliktów, pole walk. Szkice z antropologii politycznej. Łódź.
View in Google Scholar

Mulvey Laura. 2010. Do utraty wzroku. Kamila Kuc, Lara Thompson (red.). Kraków.
View in Google Scholar

Nead Lynda. 1998. Akt Kobiecy. Sztuka, obscena i seksualność. Ewa Franus (przeł.). Poznań.
View in Google Scholar

Pabiś-Orzeszyna Michał. 2020. Zwrot historyczny w badaniach filmoznawczych. Łódź.
View in Google Scholar

Piórkowska Agata. 2011. „Hegemonia dyskursu: trudności związane z podporządkowaniem kobiecości. Humanistyka i Przyrodoznawstwo” nr 17. 425–429.
View in Google Scholar

Rajewska Ewa. 2003. Nonsens pełen sensu – „Jabberwocky” Lewisa Carrolla. W: Od Carrolla do Norwida. Jerzy Borowczyk, Zbigniew Przychodniak, Piotr Śliwiński (oprac.). Poznań. 53–81.
View in Google Scholar

Showalter Elaine. 1993. „Krytyka feministyczna na rozdrożu”. Izabela Kalinowska-Blackwood (przeł.). Teksty Drugie nr 4/5/6 (22/23/24). 115–146.
View in Google Scholar

Szyłak Jerzy. 2011. Kino Nowej Przygody. Gdańsk.
View in Google Scholar

Talarczyk-Gubała Monika. 2011. „Reżyserki na indeksie. Historia kina kobiet w Europie Środkowej i Wschodniej”. Porównania t. 8, s. 74.
View in Google Scholar

Wnuk Agnieszka. 2009. „Kobiecość (z)interpretowana”. Tekstualia nr 3. 181–184.
View in Google Scholar

Wysłouch Seweryna. 1994. Literatura i sztuki wizualne. Warszawa.
View in Google Scholar

Zabłocka-Skorek Joanna. 2010. Tim Burton – dziwak w Fabryce Snów. W: Mistrzowie Kina Amerykańskiego. Współczesność. Łukasz Plesnar, Krzysztof Loska (red.). Kraków. 331–356.
View in Google Scholar

Zalewski Andrzej. 2003. Film i nie tylko. Kognitywizm, emocje, reality show. Kraków.
View in Google Scholar

„Zwroty” badawcze w humanistyce. Konteksty poznawcze, kulturowe i społeczno-instytucjonalne. 2010. Jacek Kowalewski, Walery Piasek (red.). Olsztyn.
View in Google Scholar

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.

Downloads

Download data is not yet available.