Abstract
The subject of the essay are the songs of Agnieszka Osiecka (1936–1997), written “for” or used “in” films. The poet wrote film reviews while still studying journalism in Warsaw (1956). Additionally, she studied at the film school in Łódź (until 1962). She also produced several student etudes (in 1958–1961). However, as time showed, her fate took a different direction. The aim of this study is to clarify the understanding of the phrase “empty places” in the context of Agnieszka Osiecka’s work Wielka Woda [High Water]. The result of the research is the determination of the specificity of Osiecka’s musical and verbal utterances. The methodology is dictated by the adoption of a hermeneutic perspective and the use of interdisciplinary comparative tools.
References
Barańczak Anna. 1972. „Poetycka muzykologia”. Teksty 3. 109–115.
View in Google Scholar
Hendrykowski Marek. 2012. „Etiudy Agnieszki Osieckiej”. Images XI/20. 163–187.
View in Google Scholar
Jabłońska Barbara. 2014. Socjologia muzyki. Warszawa.
View in Google Scholar
Kiec Izolda. 2000. Złodzieje szczęścia czyli Agnieszki Osieckiej sposób na życie. Poznań.
View in Google Scholar
Kiec Izolda. 2011. Zabijanie ptaka w locie, czyli o mamie, tacie i nieczułym chłopcu. W: Po prostu Agnieszka. W 75. rocznicę urodzin Agnieszki Osieckiej. Studia i materiały. Igor Borkowski (red.). Wrocław. 13–28.
View in Google Scholar
Osiecka Agnieszka. 2013. Filmidła. Gawędy o filmach. Tomasz Raczek (przedmowa). Warszawa.
View in Google Scholar
Pociej Bohdan. 1967. „O przestrzenności dzieła muzycznego”. Muzyka 1. 69–78.
View in Google Scholar
Polony Leszek. 2007. Przestrzeń i muzyka. Kraków.
View in Google Scholar
Sowińska Iwona. 2006. Polska muzyka filmowa 1945–1968. Katowice.
View in Google Scholar
Talarczyk‑ Gubała Monika. 2013. Agnieszka Osiecka, niewinna czarodziejka. W: Monika Talarczyk‑ Gubała. Biały mazur. Kino kobiet w polskiej kinematografii. Poznań. 153–166.
View in Google Scholar
Turowska Zofia. 2008. Agnieszki. Pejzaże z Agnieszką Osiecką. Warszawa.
View in Google Scholar
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Copyright (c) 2024 Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. Studia de Cultura