Abstract
The article aims to examine how the design and implementation of applied media educational activities relate to the development of media and digital competencies in children aged 3–16. Researching media use strategies, understanding media messages, and determining the base level of competence in the indicated group of respondents requires using methods already used in psychology. These results are then used to develop specific educational activities and recommendations for educational decision-
makers related to literary media. The proper assessment of base-level competencies is extremely important for the effective implementation of educational projects, especially since the Polish educational system operates within the framework of the
so-called distributed media education. This means that there is still a lack of formal education in methodical and systematic educational activities that would consistently, systematically, and purposefully develop skills, knowledge, and competencies related to media competency at individual stages of education and groups of students (relational approach). The article proposes methods
for testing the basic level of competence in a specific skill according to individual age groups.
References
Arendt Hanna. 1994. Kryzys edukacji?. W: H. Arendt, Między czasem minionym a przyszłym. Osiem ćwiczeń z myśli politycznej. Hanna Arendt (red.). Mieczysław Godyń, Wojciech
View in Google Scholar
Madej (przeł.). Warszawa. 209–232.
View in Google Scholar
Bednarek Józef, Andrzejewska Anna, Ćmiel Sylwia. 2013. Człowiek w świecie rzeczywistym i wirtualnym. Wybrane patologie społeczno-wychowawcze w cyberprzestrzeni. Józefów.
View in Google Scholar
Brookfiled Stephen D. 2003. Critical Thinking in Adulthood. W: Critical Thinking and Reasoning. Current Research, Theory and Practice. Daniel Fasco (ed.). Cresskill.
View in Google Scholar
Bruner Jerome. 1977. The process of education. Cambridge, Mass.
View in Google Scholar
Brzyszcz Ewelina. 2018. „Potrzeba edukacji medialnej dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym – ujęcie teoretyczne i praktyczne kształtowania kompetencji medialnych”.
View in Google Scholar
Pedagogika Przedszkolna i Wczesnoszkolna 6. 83–92.
View in Google Scholar
Cieszyńska-Rożek Jagoda. 2014. Wpływ wysokich technologii na rozwój poznawczy dzieci w wieku niemowlęcym i poniemowlęcym. W: Człowiek. Technologia. Media. Konteksty kulturowe i psychologiczne. red. Agnieszka Ogonowska, Grzegorz Ptaszek (red.). Kraków. 11–22.
View in Google Scholar
Dylak Stanisław. 1997. Edukacja medialna w szkole. O mediach, przez media, dla mediów. W: Media a edukacja. Wacław Strykowski (red.). Poznań. 465–473.
View in Google Scholar
Edukacja medialna w kształceniu wczesnoszkolnym. 2008. Zuzanna Zbróg (red.). Kielce.
View in Google Scholar
Francuz Piotr. 1999. Psychologiczne aspekty odbioru telewizji. Lublin.
View in Google Scholar
Francuz Piotr. 2002. Rozumienie przekazu telewizyjnego. Psychologiczne badania telewizyjnych programów informacyjnych. Lublin.
View in Google Scholar
Francuz Piotr (red.). 2007. Psychologiczne komunikacji audiowizualnej. Lublin.
View in Google Scholar
Francuz Piotr. 2013. Imagia: w kierunku neurokognitywnej teorii obrazu. Lublin.
View in Google Scholar
Jasiewicz Justyna i in. 2015. Ramowy katalog kompetencji cyfrowych. Warszawa.
View in Google Scholar
Kołodziejczyk Anna. 2003. Dziecięca koncepcja fikcji, czyli co jest na niby w telewizji?. Kraków.
View in Google Scholar
Kołodziejczyk Anna. 2013. Media w życiu rodziny. Rodzaje mediacji korzystania z mediów. W: Współczesna psychologia mediów. Nowe problemy i perspektywy badawcze. Agnieszka Ogonowska, Grzegorz Ptaszek (red.). Kraków. 49–70.
View in Google Scholar
Kubicka Dorota, Kołodziejczyk Anna. 2007. Psychologia wpływu mediów. Kraków.
View in Google Scholar
Langer Ellen. 1993. Problemy uświadamiania. Konsekwencje refleksyjności i bezrefleksyjności. W: Poznanie. Afekt. Zachowanie. Tomasz Maruszewski (red.). Warszawa.
View in Google Scholar
Lisowska-Magdziarz Małgorzata. 2013. Metodologia badań nad mediami – nurty, kierunki, koncepcje, nowe wyzwania. https://ruj.uj.edu.pl/xmlui/bitstream/handle/item/950/lisowska-magdziarz_metodologia_badan_nad_mediami_2013.pdf?sequence=1&isAllowed=y [dostęp: 7.06.2022].
View in Google Scholar
Lisowska-Magdziarz Małgorzata. 2019. Znaki na uwięzi. Od semiologii do semiotyki mediów. Kraków.
View in Google Scholar
Maziarz Magdalena. 2020. Zaangażowani w rzeczywistość. Szkolna edukacja medialna w Niemczech i Polsce. Wrocław.
View in Google Scholar
Melosik Zbyszko. 2013. Kultura popularna i tożsamość młodzieży: w niewoli władzy i wolności. Kraków.
View in Google Scholar
Musioł Marcin. 2011. Wspomaganie procesów dydaktycznego, wychowawczego i opiekuńczego w pracy z dzieckiem w wieku wczesnoszkolnym. W: Pedagogika przedszkolna i wczesnoszkolna w sytuacji zmiany społecznej, kulturowej i oświatowej. Studia – rozprawy – praktyka. Stanisław Juszczyk, Mirosław Kisiel, Alina Budniak (red.). Katowice.
View in Google Scholar
Neuropsychologia: współczesne kierunki badań. 2016. Krzysztof Jodzio (red.). Warszawa.
View in Google Scholar
O potrzebie edukacji medialnej w Polsce. 2015. Michał Federowicz, Sławomir Ratajski, Warszawa.
View in Google Scholar
Ogonowska Agnieszka. 2003. Edukacja medialna: klucz do rozumienia społecznej rzeczywistości. Kraków.
View in Google Scholar
Ogonowska Agnieszka. 2013. Współczesna edukacja medialna. Teoria i rzeczywistość. Kraków.
View in Google Scholar
Ogonowska Agnieszka. 2021. Cyberpsychologia. Media – użytkownicy – zastosowania. Kraków.
View in Google Scholar
Patzlaff Rainer. 2008. Zastygłe spojrzenie. Fizjologiczne skutki patrzenia na ekran a rozwój dziecka. Barbara Kowalewska (przeł). Kraków.
View in Google Scholar
Rudnicka Patrycja. 2021. Gotowość wobec technologii: konteksty, definicja i pomiar. Katowice.
View in Google Scholar
Spitzer Manfred. 2007. Jak uczy się mózg. Małgorzata Guzowska-Dąbrowska (przeł.). Warszawa.
View in Google Scholar
Sternberg Robert, Spear-Swerling Louise. 2003. Jak nauczyć dzieci myślenia. Olga i Wojciech Kubińscy (przeł.). Gdańsk.
View in Google Scholar
Sugier-Szerega Anna. 2015. Kształtowanie kompetencji medialnych u dzieci w wieku przedszkolnym – szanse, trudności, ograniczenia. W: Edukacja medialna w dobie współczesnych zmian kulturowych, społecznych i technologicznych. Agnieszka Ogonowska, Grzegorz Ptaszek (red.). Kraków. 19–30.
View in Google Scholar
Tomaszewska-Kępała Hanna. 2012. Młodzież, rówieśnicy i nowe media. Społeczne funkcje technologii komunikacyjnych w życiu nastolatków. Warszawa.
View in Google Scholar
Wczesna edukacja. Między schematem a poszukiwaniem nowych ujęć teoretyczno-badawczych. 2006. Dorota Klus-Stańska, Ewa Szatan, Dorota Bronk (red). Gdańsk.
View in Google Scholar
Wood D. 2006. Jak dzieci uczą się i myślą. Społeczne konteksty rozwoju poznawczego. Rafał Pawlik, Anna Kowalcze-Pawlik (przeł.). Kraków.
View in Google Scholar
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Copyright (c) 2023 Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. Studia de Cultura