Abstrakt
Celem artykułu jest ukazanie złożonych związków ciała człowieka i nowych technologii (nowych mediów) w odniesieniu do konceptu: „media ucieleśnione”. Termin ten pozwala na objęcie całościową, ale i syntetyczną refleksją pięciu kluczowych związków-kontekstów: (1) przekazów audiowizualnych, które reprezentują wybrane gatunki, formaty medialne i dyskursy o tematyce ciała; (2) typologii mediów powiązanych z ludzką sensorycznością; (3) biomediów oraz procesów cyborgizacji człowieka; (4) wpływu mediów na imaginaria społeczne dotyczące samej cielesności, oraz (5) inkorporacji mediów do ciała społecznego. Zagadnienia te są rozpatrywane w odniesieniu do kluczowych współczesnych koncepcji dotyczących cielesności, które reprezentują takie (sub)dyscypliny jak: filmoznawstwo, medioznawstwo, (stosowana) psychologia kliniczna / psychoterapia, cyberpsychologia, filozofia (głównie estetyka oraz fenomenologia percepcji / fenomenologia egzystencjalna) oraz nauki o sztuce.
Bibliografia
Ahmed Sara. 2004b. Cultural Politics of Emotion. Edinburgh.
Antunes Luis R. 2016. The Multisensory Film Experience: A Cognitive Model of Experiential Film Aesthetics. Bristol - Chicago.
Athanasiou Athena, Hantzaroula Pothiti, Yannakopoulos Kostas. 2008. „Towards a New Epistemology: The ‘Affective Turn’”. Historein t. 8. 5-16.
Bard Aleksander, Söderqvist Jan. 2006. Netokracja. Nowa elita władzy i życie po kapitalizmie. Piotr Cypryański (przeł.). Warszawa.
Braidotti Rosi. 2016. The Posthuman. Cambridge - Malden.
Celiński Piotr. 2013. Postmedia: cyfrowy kod i bazy danych. Lublin.
Celiński Piotr. 2020. Biomedia: pomiędzy reprezentacją a symulacją. W: Projekt: Media. Wyobrazić sobie media i stworzyć świat. Jan P. Hudzik, Marcin Sanakiewicz, Piotr Celiński (red). Lublin. 229-270.
Clark Andy. 2003. Natural-Born Cyborgs: Minds, Technologies and the Future of Human Intelligence. Oxford.
Clark Andy. 2008. Supersizing the Mind: Embodiment, Action, and Cognitive Extension. Oxford.
Corning Peter A. 2000. „The Synergism Hypothesis: On the Concept of Synergy and Its Role in the Evolution of Complex Systems”. Journal of Social and Evolutionary Systems nr 21(2). 133-172.
Derrida Jacques. 1992. Farmakon. W: tegoż. Pismo filozofii. Bogdan Banasiak (przeł.). Kraków. 39-51.
Elsaesser Thomas, Hagener Malte. 2015. Teoria filmu: wprowadzenie przez zmysły. Konrad Wojnowski (przeł.). Kraków.
Haraway Donna. 2003. „Manifest cyborgów”. Sławomir Królak, Ewa Majewska (przeł.). „Przegląd Filozoficzno-Literacki” nr 1(3). 49-87. https://www.academia.edu/40925328/Donna_Haraway_Manifest_Cyborg%C3%B3w. (dostęp: 3.04.2021).
Henry Michel. 2012. Wcielenie. Filozofia ciała. Małgorzata Frankiewicz, Dariusz Adamski (przeł.). Kraków.
Herbrechter Stefan. 2013. Posthumanism: A Critical Analysis. London.
Keen Suzanne. 2011. „Introduction: Narrative and the Emotions”. Poetics Today 32, nr 1. 1-53.
Kępiński Antoni. 2001. Melancholia. Kraków.
Kognitywna teoria filmu. 1999. Jacek Ostaszewski (red.). Kraków.
Koschany Rafał. 2017. Zamiast interpretacji. Między doświadczeniem kinematograficznym a rozumieniem filmu. Poznań.
Kowalczyk Izabela. 2002. Ciało i władza. Polska sztuka krytyczna lat 90. Warszawa.
Koźmiński Andrzej K. 1976. Analiza systemowa organizacji. Warszawa.
Lisowska-Magdziarz Małgorzata. 2012. Feniksy, łabędzie, motyle. Media i kultura transformacji. Kraków.
Loh Kep Kee, Kanai Ryota. 2014. „Higher Media Multi-Tasking Activity Is Associated with Smaller Gray-Matter Density in the Anterior Cingulate Cortex”. PLoS ONE 9(9). 1-7.
Maćkiewicz Jolanta. 2006. Językowy obraz ciała. Szkice do tematu. Gdańsk.
Merleau-Ponty Maurice. 2001. Fenomenologia percepcji. Małgorzata Kowalska, Jacek Migasiński. Warszawa.
Ogonowska Agnieszka. 2010. Twórcze metafory medialne. Baudrillard - Goffman - McLuhan. Kraków.
Ogonowska Agnieszka. 2017. Voyeuryzm i ekshibicjonizm medialny. W: Nauki o mediach i komunikacji społecznej. Andrzej Adamski, Sławomir Gawroński, Marcin Szewczyk (red.). Rzeszów. 48-62.
Ogonowska Agnieszka. 2019. „Ukryta (symboliczna) nekrofilia. RealDoll, sexroboty i fembot, czyli w stronę nowej antropologii seksualności i antykulturoterapii”. Studia de Cultura 11.4. 90-107.
Radkowska-Walkowicz Magdalena. 2010. Od Golema do Terminatora. Wizerunki sztucznego człowieka w kulturze. Warszawa.
Reeves Byron, Nass Clifford. 2005. Media i ludzie. Hanna Szczerkowska (przeł.). Warszawa.
Rothschild Babette. 2014. Ciało pamięta. Psychofizjologia traumy i terapia osób po urazie psychicznym. Robert Andruszko (przeł.). Kraków.
Silver David. 2006. Introduction: Where Is Internet Studies?. W: Critical Cyberculture Studies. David Silver, Adrienne Massanari (red.). New York. 14-64.
Spencer Herbert. 1899. The Principles of Sociology. New York.
Stiegler Bernard. 2017. Wstrząsy. Głupota i wiedza w XXI wieku. Michał Krzykawski (przeł.). Warszawa.
Studia de Cultura 2018, nr 10(4): Cyberpsychologia. Nowe strategie badania mediów i ich użytkowników.
Szpunar Magdalena. 2016. Kultura cyfrowego narcyzmu. Kraków.
Thacker Eugene. 2004. Biomedia. Minneapolis.
Thacker Eugene. 2005. The Global Genome: Biotechnology, Politics and Culture, Cambridge.
Wieczorkiewicz Anna. 2009. Monstruarium. Gdańsk.
Williams Linda. 2010. Hard core: władza, przyjemność i „szaleństwo widzialności”. Justyna Burzyńska i in. (przeł.). Gdańsk.
Wprowadzenie do systemowego rozumienia rodziny. 1999. Bogdan de Barbaro (red.). Kraków.
Zawojski Piotr. 2016. Technokultura i jej manifestacje artystyczne. Medialny świat hybryd i hybrydyzacji. Katowice.
Zawojski Piotr. 2018. Cyberkultura. Syntopia sztuki, nauki i technologii. Katowice.
Filmografia
Alita: Battle Angel. 2019. Robert Rodriques (reż.).
Avatar. 2009. James Cameron (reż.).
Blade Runner. 1982. Ridley Scott (reż.).
Co TY wiesz o filozofii? Ciało (wykład 10) https://vod.tvp.pl/video/co-ty-wiesz-o-filozofii,wyklad-10-cialo,32158770. (dostęp: 3.04.2021).
Crash. Niebezpieczne pożądanie. 1996. David Cronenberg (reż.).
Ex Machina. 2015. Alex Garland (reż.).
Kiling us softly (4). Advertising’s Images of Women. 2019. Sut Jhally (reż.).
Ona. 2013. Spike Jonze (reż.).
Limitless, serial TV. 2015-2016. USA.
Pi. 1998. Darren Aronofsky (reż.).
Tough Guise (2). Violence, Manhood & American Culture. 2013. Jackson Katz (reż.).
Współczesne cyborgi. 2017. Rafel Duran Torrent (reż.).
Filmy dokumentujące osiągnięcia techniczne
(a) Niesamowite protezy bioniczne nowej generacji. https://www.youtube.com/watch?v=LltC_1kaixA. (dostęp: 9.11.2020).
(b) Koniecznie musisz mieć te gadżety w 2019 roku. https://www.youtube.com/watch?v=RezJ9N2CmYw. (dostęp: 10.11.2020).