Media and cultural studies, or producing socially useful knowledge. Mapping the research area and existing (cyber)cultural practices
PDF (Język Polski)

Keywords

stosowane kulturoznawstwo medialne
wiedza społecznie użyteczna
cyberkultura
pokolenie Z
młodzi dorośli applied media culture studies
socially useful knowledge
cyberculture
generation Z
young adults

How to Cite

Ogonowska, A., & Stoch, M. (2023). Media and cultural studies, or producing socially useful knowledge. Mapping the research area and existing (cyber)cultural practices. Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. Studia De Cultura, 15(1), 113–126. https://doi.org/10.24917/20837275.15.1.9

Abstract

The aim of this article is to explore the contemporary challenges of media cultural studies – an increasingly important sector of the applied sciences focused on the production of socially useful knowledge. This knowledge, in turn, is used to solve specific problems of users and media generations (e.g., generation Z, young adults) related to the use of new media, including social media, for interaction, communication, and education. Research within media cultural studies understood in this way relates to the user‑text‑oriented approach. The adoption of such an approach to studying phenomena is the result of a paradigmatic change within the media themselves; that is, the transition from mass media to network media and the effect of the so‑called performative turn. This has contributed to greater reflection on the “applicability of knowledge” and performativity itself in relation to the symbolic sphere, as seen in the works of Judith Butler. These issues are illustrated by selected examples.

https://doi.org/10.24917/20837275.15.1.9
PDF (Język Polski)

References

Arnstein Sherry R. 2012. Drabina partycypacji. W: Partycypacja. Przewodnik Krytyki Politycznej. Przemysław Sadura, Joanna Erbel (red.). Warszawa.
View in Google Scholar

Baker Chris. 2005. Studia kulturowe. Teoria i praktyka. Agata Sadza (przeł.). Kraków.
View in Google Scholar

Bakke Monika. 2012. Bio‑transfiguracje: sztuka i estetyka posthumanizmu. Poznań.
View in Google Scholar

Baldwin Elaine i in. 2004. Wstęp do kulturoznawstwa. Maciej Kaczyński, Jerzy Łoziński, Tomasz Rosiński (przeł.). Poznań.
View in Google Scholar

Bard Alexander, Söderqvist Jan. 2006. Netokracja. Nowa elita władzy i życie po kapitalizmie. Piotr Cypryański (przeł.). Warszawa.
View in Google Scholar

Berleant Arnold. 2007. Prze‑myśleć estetykę. Niepokorne eseje o estetyce i sztuce. Maria Korusiewicz, Tomasz Markiewka (przeł.). Krystyna Wilkoszewska (red.). Kraków.
View in Google Scholar

Bishop Claire. 2018. Sztuczne piekła. Sztuka partycypacyjna i polityka widowni. Jacek Staniszewski (przeł.). Warszawa.
View in Google Scholar

Błaszczak Elżbieta. 2020. Grywalizacja jako forma innowacyjnego nauczania. W: Wybrane aspekty zastosowania nowoczesnych technologii. Jarosław Becker, Aleksandra Radomska‑Zalas, Anna Fajdek‑Bieda (red.). Gorzów Wlk. 125–135.
View in Google Scholar

Bourriaud Nicolas. 2012. Estetyka relacyjna. Łukasz Białkowski (przeł.). Kraków.
View in Google Scholar

Brundrett Mark, Silcock Peter. 2002. Achieving Competence, Success and Excellence in Teaching. London–New York.
View in Google Scholar

Bruner Jerome. 2010. Kultura edukacji. Tamara Brzostowska‑Teraszkiewicz (przeł.). Kraków.
View in Google Scholar

Butler Judith. 2008. Uwikłani w płeć: feminizm i polityka tożsamości. Karolina Krauska (przeł.). Warszawa.
View in Google Scholar

Dimock Michael. 2019. Defining generations: where Millennials end and Generation Z begins. https://www.pewresearch.org/fact‑tank/2019/01/17/where‑millennials‑end‑and‑generation‑z‑begins/ [dostęp: 15.02.2023].
View in Google Scholar

Dobek‑Ostrowska Bogumiła. 1999. Podstawy komunikacji społecznej. Wrocław.
View in Google Scholar

Doliński Dariusz. 2001. Psychologia reklamy. Wrocław.
View in Google Scholar

Dora Marta. 2013. „Lepiej nie mówić. O edukacji seksualnej w Polsce”. Przegląd Pedagogiczny 2. 101–107.
View in Google Scholar

Dziuban Agata. 2015. Trudne tematy. O pracy seksualnej jako obszarze badań naukowych. https://socjologia.uj.edu.pl/nauka/badania_pracownikow/-/journal_content/56_INSTANCE_Wfvm7ORFmXfs/15033991/110022629 [dostęp: 7.07.2023].
View in Google Scholar

Francuz Piotr. 2013. Imagia: w kierunku neurokognitywnej teorii obrazu. Lublin.
View in Google Scholar

Fox Dorota, Wąchocka Ewa (red.). 2006. Teatr – Media – Kultura. Katowice.
View in Google Scholar

Gajewski Krzysztof. 2020. Tryumf amatora. O społecznościowych praktykach tekstualnych w świecie mediów elektronicznych. Warszawa.
View in Google Scholar

Gwóźdź Andrzej. 2007. „Medioznawstwo – dyskurs czy paradygmat badań kulturowych”. Kultura Współczesna 1. 80–92.
View in Google Scholar

Gwóźdź Andrzej (red.). 2010. Od przemysłu kultury do kreatywnej gospodarki. Warszawa.
View in Google Scholar

Hejwosz‑Gromkowska Daria. 2017. Oszukiwanie w przestrzeni akademickiej: o sukcesie przedsiębiorstw sprzedających prace dyplomowe i porażce świata akademickiego. W: Sukces jako zjawisko edukacyjne. T. 1. Monika Humeniuk, Iwona Paszenda, Wiktor Żłobicki (red.). Wrocław.
View in Google Scholar

Hine Christine. 2000. Virtual Ethnography. London – Thousand Oaks – New Delhi.
View in Google Scholar

Keen Andrew. 2007. Kult amatora: jak internet niszczy kulturę. Małgorzata Bernatowicz, Katarzyna Topolska‑Ghariani (przeł.). Warszawa.
View in Google Scholar

Klichowski Michał. 2014. Narodziny cyborgizacji: nowa eugenika, transhumanizm i zmierzch edukacji. Poznań.
View in Google Scholar

Kmita Jerzy. 2007. Późny wnuk filozofii. Wprowadzenie do kulturoznawstwa. Poznań.
View in Google Scholar

Kozinets Robert V. 2012. Netnografia. Badania etnograficzne online. Maja Brzozowska‑Brywczyńska (przeł.). Warszawa.
View in Google Scholar

Kreft Jan. 2019. Władza algorytmów: u źródeł potęgi Google i Facebooka. Kraków.
View in Google Scholar

Lisowska‑Magdziarz Małgorzata. 2016. Edukacja medialna, kompetencje kulturalne, fandom: zbiorowość fanów jako środowisko edukacji kulturalnej. W: Od edukacji filmowej do edukacji audiowizualnej. Ewa Ciszewska, Konrad Klejsa (red.). Łódź.
View in Google Scholar

Maddocks Sophie. 2020. „»A deepfake porn plot intended to silence me«: exploring continuities between pornographic and »political« deep fakes”. Porn Studies 7. 1–9. DOI: 10.1080/23268743.2020.1757499.
View in Google Scholar

Maffesoli Michael. 2008. Czas plemion: schyłek indywidualizmu w społeczeństwach ponowoczesnych. Marta Bucholz (przeł.). Warszawa.
View in Google Scholar

Markowski Michał Paweł, Nycz Ryszard (red.). 2012. Kulturowa teoria literatury: główne pojęcia i problemy. Kraków.
View in Google Scholar

Michl Werner 2011. Pedagogika przeżyć. Dariusz Kozieł (przeł.), Kraków.
View in Google Scholar

Milotay Nora. 2020. Next generation or lost generation? Children, young people and the pandemic. European Parliamentary Research Service. https://www.europarl.europa.eu/RegData/etudes/BRIE/2020/659404/EPRS_BRI(2020)659404_EN.pdf [dostęp: 15.02.2023].
View in Google Scholar

Nobis Adam. 2018. „Kulturoznawcze rozdroże”. Relacje międzykulturowe 1(3). 95–102.
View in Google Scholar

Ogonowska Agnieszka. 2004. Przemoc ikoniczna: zarys wykładu. Kraków.
View in Google Scholar

Ogonowska Agnieszka. 2010. Twórcze metafory medialne. Kraków.
View in Google Scholar

Ogonowska Agnieszka. 2021. Cyberpsychologia. Media – Użytkownicy – Zastosowania, Kraków.
View in Google Scholar

Ogonowska Agnieszka, Walecka‑Rynduch Agnieszka. 2022. „Kompetencje cyfrowe młodych dorosłych: modele ramowe a rzeczywiste profile kompetencji. Analiza przyczynkowa”. Studia ad Bibliothecarum Scientiam Pertinentia 20. 624–640. DOI: 10.24917/20811861.20.39.
View in Google Scholar

Parker Kim, Graf Nikki, Igielnik Ruth. 2021. Generation Z looks a lot like Millennials on key social and political issues. https://www.pewresearch.org/social‑trends/2019/01/17/generation‑z‑looks‑a‑lot‑like‑millennials‑on‑key‑social‑and‑political‑issues/ [dostęp: 7.07.2023].
View in Google Scholar

Rogalska Karolina. 2022. Bez wstydu. Sekspraca w Polsce. Poznań.
View in Google Scholar

Sadura Przemysław, Erbel Joanna. 2012. Partycypacja jest trendy!. W: Partycypacja. Przewodnik Krytyki Politycznej. Warszawa.
View in Google Scholar

Saryusz‑Wolska Magdalena. 2012. Uhistorycznienie nauk o kulturze – niemieckie modele kulturoznawstwa. Przegląd Kulturoznawczy 3. 302–315.
View in Google Scholar

Szpunar Magdalena. 2009. Komunikacja CMC i jej wpływ na procesy komunikacyjne. W: Teorie komunikacji i mediów. Marek Graszewicz, Jerzy Jastrzębski (red.). Wrocław.
View in Google Scholar

Strittmatter Kai. 2020. Chiny 5.0. Jak powstaje cyfrowa dyktatura. Agnieszka Gadzała (przeł.). Warszawa.
View in Google Scholar

Tapscott Don. 2010. Cyfrowa dorosłość: jak pokolenie sieci zmienia nasz świat. Piotr Cypryański (przeł.). Warszawa.
View in Google Scholar

Tapscott Don, Wiliams Anthony D. 2007. Wikinomia: o globalnej współpracy, która zmienia wszystko. Piotr Cypryański (przeł.). Warszawa.
View in Google Scholar

Tyson Alec, Kennedy Brian, Funk Cary. 2021. Gen Z, Millennials stand out for climate change activism, social media engagement with issue. https://www.pewresearch.org/science/2021/05/26/gen‑z‑millennials‑stand‑out‑for‑climate‑change‑activism‑social‑media‑engagement‑with‑issue/ [dostęp: 15.02.2023].
View in Google Scholar

Westerlund Mika. 2019. „The emergence of deepfake technology: a review”. Technology Innovation Management Review 9(11). 40–53. DOI: http://doi.org/10.22215/timreview/1282.
View in Google Scholar

Żmijewski Artur. 2007a. Polityczne gramatyki obrazów. W: J. Ranciere, Estetyka jako polityka. J. Kutyła, P. Mościcki (przeł.). Warszawa.
View in Google Scholar

Żmijewski Artur. 2007b. „Stosowane sztuki społeczne”. Krytyka Polityczna 11/12. 14–24.
View in Google Scholar

Dylemat społeczny. 2020. Jeff Orlowski‑Yang (reż.). USA .
View in Google Scholar

Prawda według Wikipedii. 2008. Jsbrand van Veelen (reż.). Holandia.
View in Google Scholar

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.

Copyright (c) 2023 Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. Studia de Cultura

Downloads

Download data is not yet available.