Abstract
The purpose of this article is to characterize selected issues related to the tourist travels of rock and metal fans to deathspaces. In addition to outlining specific areas of rock thanatourism, the text discusses some aspects of the media components of ecrography. The symbolic elements of a metal idol’s “posthumous existence” are explored using the example of musician Ian “Lemmy”
Kilmister, who passed away in 2015. The study is a preliminary recognition of the complex phenomena that are part of this area, still not thoroughly examined in domestic popular music studies; it focuses on the problematic thanatoanthropology of metal music culture.
References
Bednarek Stefan. 2012a. Mnemotopika polska. W: Pamięć jako kategoria rzeczywistości kulturowej. Jan Adamowski, Marta Wójcicka (red.). Lublin. 33–43.
View in Google Scholar
Bednarek Stefan. 2012b. „Mnemotoposy. Słowo wstępne”. Przegląd Kulturoznawczy 1(11). 5–11.
View in Google Scholar
Bennett Andy. 2015. Mediation, Generational Memory and the Dead Music Icon. W: Death and Rock Stars. Catherine Strong, Barbara Lebrun (red.). Farnham–Burlington. 61–71.
View in Google Scholar
Białkowski Andrzej, Burszta Wojciech J. (red.). 2020. Oblicza muzycznej praxis. Debaty, terytoria, reduty nadziei i oporu. Gdańsk–Warszawa.
View in Google Scholar
Burszta Wojciech J. 2019. Yes i długie trwanie w rocku. W: Kultura rocka 2. Słowo, dźwięk, performance. Jakub Osiński, Michał Pranke, Paweł Tański (red.). Toruń. 259–268. Czas Kultury. 2017. 4(195).
View in Google Scholar
Jeziński Marek. 2018. „W pogoni za nostalgicznym mitem rockowego boomu. Festiwal Muzyków Rockowych w Jarocinie jako miejsce pamięci”. Athenaeum 57. 124–140.
View in Google Scholar
Jeziński Marek. 2021. „Idole – buntownicy – artyści. O rytualności i rolach artystycznych w muzyce rockowej”. Kultura Współczesna 2(114). 103–119.
View in Google Scholar
Karnat Anna. 2017. „Ponowoczesne gry w przestrzeni tanatycznej, czyli o zmianach w kulturze pochówku w Polsce”. Argument. Biannual Philosophical Journal 7(2). 365–381.
View in Google Scholar
Kosek Jakub. 2019. „Tanatoekshibicjonizm medialny w perspektywie (metal) music studies. Rekonesans”. Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. Studia de Cultura 11(3). 46–56.
View in Google Scholar
Kuligowski Waldemar (red.). 2018. Miejsca oporu. O kontrkulturach kultury polskiej. Poznań.
View in Google Scholar
Lee Raymond L.M. 2008. „Modernity, Mortality and Re‑Enchantment: The Death Taboo Revisited”. Sociology 42(4). 745–759.
View in Google Scholar
Maddrell Avril, Sidaway James D. (red.). 2010. Deathscapes. Spaces for Death, Dying, Mourning and Remembrance. Farnham–Burlington.
View in Google Scholar
Morin Edgar. 1993. Antropologia śmierci. W: Antropologia śmierci. Myśl francuska. Stanisław Cichowicz, Jakub M. Godzimirski (przeł.). Warszawa.
View in Google Scholar
Muszel Magdalena. 2007. „Tanatoturstyka – mroczna strona turystyki”. Kultura i Społeczeństwo 51(1). 151–168.
View in Google Scholar
Nora Pierre. 2009. „Między pamięcią a historią: Les Lieux de Mémoire”. Mateusz Borowski, Małgorzata Sugiera (przeł.). Didaskalia – Gazeta Teatralna 105. 20–27.
View in Google Scholar
Orzeszek Jakub, Rosiek Stanisław (red.). 2022. Nekroprzemoc. Polityka, kultura i umarli. Gdańsk.
View in Google Scholar
Panagiotopoulos Anastasios, Espirito Santo Diana (red.). 2019. Articulate Necrographies. Comparative Perspectives on the Voices and Silences of the Dead. New York.
View in Google Scholar
Perera Suvendrini, Pugliese Joseph (red.). 2022. Mapping Deathscapes. Digital Geographies of Racial and Border Violence. London–New York.
View in Google Scholar
Pomian Krzysztof. 2006. Historia. Nauka wobec pamięci. Lublin.
View in Google Scholar
Reynolds Simon. 2018. Retromania. Jak popkultura żywi się własną przeszłością. Filip Łobodziński (przeł.). Warszawa.
View in Google Scholar
Rosiek Stanisław. 1997. Zwłoki Mickiewicza. Próba nekrografii poety. Gdańsk.
View in Google Scholar
Rosiek Stanisław. 2013. Mickiewicz (po śmierci). Studia i szkice nekrograficzne. Gdańsk.
View in Google Scholar
Szczerbakiewicz Rafał. 2005. „The Way It Was”. Sceniczne strategie Elvisa Presleya 1954–1977. W: W teatrze piosenki. Izolda Kiec, Michał Traczyk (red.). Poznań. 175–190.
View in Google Scholar
Szpociński Andrzej. 2008. „Miejsca pamięci (lieux de mémoire)”. Teksty Drugie 4(112). 11–20.
View in Google Scholar
Tanaś Sławoj. 2008. Przestrzeń turystyczna cmentarzy. Wstęp do tanatoturystyki. Łódź.
View in Google Scholar
Tanaś Sławoj. 2013. Tanatoturystyka. Od przestrzeni śmierci do przestrzeni turystycznej. Łódź.
View in Google Scholar
Czajkowski Antoni. 2015. Byłem w domu Elvisa. http://e‑grajewo.pl/wiadomosc,Bylem_w_domu_Elvisa,24360.html (dostęp: 20.04.2023).
View in Google Scholar
https://twitter.com/RikiRachtman/status/1374084042853904388/photo/1 (dostęp: 15.10.2023).
View in Google Scholar
https://www.instagram.com/rainbowbarandgrill/ (dostęp: 5.10.2023).
View in Google Scholar
Motörhead Official. 2022. The Making of The Lemmy Statue at Hellfest. https://www.youtube.com/watch?v=PH0ZXKu2zzA&ab_channel=Mot%C3%B6rheadOfficial (dostęp: 12.10.2023).
View in Google Scholar
Rutkowski Piotr. 2016. Hellfest 2016 – 17–19.06.2016 – Clisson (Francja). https://magazyngitarzysta.pl/muzyka/relacje/20354-hellfest-2016-17-19-06-2016-clisson‑francja (dostęp: 10.03.2023).
View in Google Scholar
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Copyright (c) 2024 Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. Studia de Cultura