Abstract
This article aims to describe the phenomenon of auditory violence, its types and mechanisms, in relation to symbolic violence, the characteristics of contemporary media civilization, and the features of the living environment that shape cultural human behavior. In contrast to iconic violence, auditory violence may take both overt and covert forms. The manner, scope, and intensity of its impact depend, among other factors, on an individual’s auditory and cultural competence, chronological age, sensitivity and tolerance to various types of sounds, the level of auditory saturation in their environment, and cultural norms regulating the transmission and reception of sound.
References
Ariès Philippe. 1992. Człowiek i śmierć. Eligia Bąkowska (przeł.), Warszawa.
View in Google Scholar
Aronson Elliot. 1998. Człowiek istota społeczna. Józef Radzicki (przeł.). Warszawa.
View in Google Scholar
Bijsterveld Karin. 2019. Sound Waves of Protest: Noise Abatement Movements. W: The Routledge Companion to Sound Studies. Michael Bull (red.). New York. 81–89.
View in Google Scholar
Bourdieu Pierre. 2005. Dystynkcja. Społeczna krytyka władz sądzenia. Piotr Biłos (przeł.). Warszawa.
View in Google Scholar
Bourdieu Pierre. 1991. Language and Symbolic Power. Cambridge.
View in Google Scholar
Bourdieu Pierre. 2006. Medytacje pascaliańskie. Krzysztof Wakar (przeł.). Warszawa.
View in Google Scholar
Bourdieu Pierre, Passeron Jean‑Claude. 2012, Reprodukcja. Elementy teorii systemu nauczania. Elżbieta Newman (przeł.). Warszawa.
View in Google Scholar
Butler Judith. 2008. Uwikłani w płeć. Feminizm i polityka tożsamości. Karolina Krauska (przeł.). Warszawa.
View in Google Scholar
Cieszyńska‑Rożek Jagoda. 2018. Neurobiologiczne podstawy rozwoju poznawczego. 1. Słuch. Kraków.
View in Google Scholar
Corey Aly W. 2019. Sounding Out Racial Differrence W: The Routledge Companion to Sound Studies. Michael Bull (red.). New York. 99–109.
View in Google Scholar
Goodman Steve. 2012. Sonic Warfare: Sound, Affect and Ecology of Fear. Cambridge.
View in Google Scholar
Habermas Jürgen. 1999. Teoria działania komunikacyjnego. 1. Andrzej Maciej Kaniowski (przeł.) Warszawa.
View in Google Scholar
Hogg Bennett. 2019. Geographies of Silence. W: The Routledge Companion to Sound Studies. Michael Bull (red.). New York. 166–176.
View in Google Scholar
Howes David. 2023. Sensorial Investigation: A History of Senses in Anthropology, Psychology, and Law. Pennsylvania.
View in Google Scholar
Howes David. 2022. The Sensory Studies Manifesto. Tracking the Sensorial Revolution in the Arts and Humans Sciences. Toronto–Buffalo–London.
View in Google Scholar
Hurtaut Pierre Thomas Nicholas. 2010. Sztuka pierdzenia. Esej teoriofizyczny i metodyczny na użytek konstypantów, smutasów, ponuraków, dam melancholijnych oraz wszelkich niewolników przesądu. Z dodaniem Dziejów księcia Pierdziwiatra i królowej Amazonek, czyli O początkach szambiarzy. Krzysztof Rutkowski (przeł.). Gdańsk.
View in Google Scholar
Jankowska Martyna. 2024. „Audiobranding w erze mediów społecznościowych”. Studia de Cultura nr 16(3). 75–85.
View in Google Scholar
Kostecka Anna, Kurkowski Zbigniew Marek. 2012. „Zjawisko deprywacji słuchowej u osoby dorosłej z postlingwalnym ubytkiem słuchu. Studium przypadku”. Nowa Audiofonologia nr 1(3). 95–106.
View in Google Scholar
Mauss Marcel. 1973. Sposoby posługiwania się ciałem. W: Mauss Marcel. Socjologia i antropologia. Marcin Król, Krzysztof Pomian, Jerzy Szacki (przeł.). Warszawa. 538–566.
View in Google Scholar
Maffesoli Michel. 2008. Czas plemion. Schyłek indywidualizmu w społeczeństwach ponowoczesnych. Warszawa.
View in Google Scholar
Mass Violet F. 2016. Uczenie się przez zmysły. Dorota Szatkowska (przeł.). Gdańsk.
View in Google Scholar
Moore Brian C.J. 1999. Wprowadzenie do psychologii słyszenia. Aleksander Sęk, Ewa Skrodzka (przeł.). Warszawa.
View in Google Scholar
Nożyński Szymon. 2017. Teoretyczne i praktyczne sposoby słuchania muzyki wybrane z literatury muzycznej, W: Sposoby słuchania. Marcin Olejniczak, Tomasz Misiak (red.). Konin.
View in Google Scholar
Ogonowska Agnieszka, Stoch Magdalena. 2023. „Kulturoznawstwo medialne, czyli o wytwarzaniu wiedzy społecznie użytecznej. Mapowanie pola badawczego oraz istniejących praktyk (cyber)kulturowych”. Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. Studia de Cultura t. 15(1). 113–126. https://doi.org/10.24917/20837275.15.1.9 (dostęp: 5.05.2024).
View in Google Scholar
Ogonowska Agnieszka. 2023. „Bez obrazu, czyli seriale audio. Problematyka kreacji świata przedstawionego i jego recepcji”. Studia Filmoznawcze nr 44. 131–143.
View in Google Scholar
Ogonowska Agnieszka. 2024. „Kompetencje audialne w kulturze cyfrowej 3.0. Wybrane ujęcia, konteksty i metody badawcze”. Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. Studia de Cultura t. 16(2). 19–32.
View in Google Scholar
Ogonowska Agnieszka. 2004. Przemoc ikoniczna. Zarys wykładu. Kraków.
View in Google Scholar
Oliveros Pauline. 2005. Deep Listening. A Composer’s Sound Practise. Bloomington.
View in Google Scholar
Rath Richard Cullen. 2019. Silence and Noise. W: The Routledge Companion to Sound Studies. Michael Bull (red.). New York. 73–80.
View in Google Scholar
Siepsiak Marta, Dragan Wojciech. 2019. „Misophonia – a Review of Research Results and Theoretical Concepts”. Psychiatria Polska nr 53(2). 447–458.
View in Google Scholar
Spitzer Manfred. 2007. Jak uczy się mózg? Małgorzata Guzowska‑Dąbrowska (przeł.). Warszawa.
View in Google Scholar
Stockfelt Ola. 2010. Odpowiednie sposoby słuchania. W: Kultura dźwięku. Teksty o muzyce nowoczesnej. Christoph Cox, Daniel Werner (red.). Julian Kutyła et al. (przeł.). Gdańsk. 120–126.
View in Google Scholar
Voegelin Salomé. 2024. „Sonic Epistemologies: Confrontations with the Invisible”. Open Philosophy nr 7. 1–13.
View in Google Scholar
Welsch Wolfgang. 2001. Na drodze do kultury słyszenia? Krystyna Wilkoszewska (przeł.). W: Przemoc ikoniczna czy „nowa widzialność”? Eugeniusz Wilk (red.). Katowice. 56–74.
View in Google Scholar
Wilk Eugeniusz (red.). 2001. Przemoc ikoniczna czy „nowa widzialność”? Katowice.
View in Google Scholar

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Copyright (c) 2025 Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. Studia de Cultura