Transfigurations of the Emploi and Artistic Manifestations of Female (Heavy) Metal Singers
PDF

Keywords

kultura metalowa
amerykańskie artystki (heavy)metalowe
transfiguracje emploi
metal studies metal culture
American female (heavy) metal artists
transfigurations of the emploi
metal studies

How to Cite

Kosek, J. (2021). Transfigurations of the Emploi and Artistic Manifestations of Female (Heavy) Metal Singers. Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. Studia De Cultura, 13(2), 35–46. https://doi.org/10.24917/20837275.13.2.3 (Original work published December 20, 2021)

Abstract

The studies of (heavy) metal culture, the oeuvre of female artists, singers, lyricists, etc., still await in-depth interdisciplinary research endeavours. This article devoted special attention to female artists whose artistic, stage and image activities largely employ strategies of provocation, scandalisation, “ceremonial profanation.” When it comes to image (self)creation, an interesting category is the process of variability and fluidity of the emploi, especially in relation to subversive and transgressional activities. Wendy Orlean Williams, Heidi Shepherd and Carla Harvey from Butcher Babies discussed here have aroused frequent controversies in their activity in the patriarchal system of popular culture. The subversive artistic and image strategies used by the singers are nevertheless a part of the over fifty-years-long history and aesthetics of metal culture. The oeuvre of the Californian band forms an evident dialogue with the provocative art of the eccentric singer Williams. The colourful artistic emploi of those female artists attests to the diversity and complexity of metal culture.

https://doi.org/10.24917/20837275.13.2.3
PDF

References

Clifford-Napoleone Amber R. 2015. Queerness in Heavy Metal Music: Metal Bent. New York.
View in Google Scholar

Dibben Nicola. 1999. “Representations of Femininity in Popular Music”. Popular Music no. 18(3). 331–355.
View in Google Scholar

Dzieci. 1988. Maria Janion, Stefan Chwin (eds.). Gdańsk.
View in Google Scholar

Eisgrau Robin. 2020. Eve of Destruction: The Wild Life of Wendy O. Williams. Worksop.
View in Google Scholar

Galernicy wrażliwości. 1981. Maria Janion, Stanisław Rosiek (eds.). Gdańsk.
View in Google Scholar

Goffman Erving. 2006. Rytuał interakcyjny. Alina Szulżycka (transl.). Warszawa.
View in Google Scholar

Heavy Metal Controversies and Countercultures. 2013. Titus Hjelm, Keith Kahn-Harris, Mark LeVine (eds.). Sheffield.
View in Google Scholar

Jeziński Marek. 2011. Muzyka popularna jako wehikuł ideologiczny. Toruń.
View in Google Scholar

Kaczmarczyk Katarzyna. 2017. O podstawowych założeniach narratologii transmedialnej i o jej miejscu wśród narratologii klasycznych i postklasycznych. In: Narratologia transmedialna: teorie, praktyki, wyzwania. Katarzyna Kaczmarczyk (ed.). Kraków.
View in Google Scholar

Kahn-Harris Keith. 2007. Extreme Metal: Music and Culture on the Edge. Oxford.
View in Google Scholar

Kiec Izolda. 2013. W szarej sukience? Autorki i wokalistki w poszukiwaniu tożsamości. Warszawa.
View in Google Scholar

Kirner-Ludwig Monika, Wohlfarth Florian. 2018. “METALinguistics: Face-threatening taboos, conceptual offensiveness and discursive transgression in extreme metal”. Metal Music Studies no. 4(3).
View in Google Scholar

Kopaliński Władysław. 1994. Słownik wyrazów obcych i zwrotów obcojęzycznych z almanachem. Warszawa.
View in Google Scholar

Kosek Jakub. 2020. Legends never die. Wendy O. Williams w uniwersum metalowej (kontr)kultury. In: Artyści i sceny metalowej (kontr)kultury. Jakub Kosek (ed.). Kraków. 146–164.
View in Google Scholar

Kosek Jakub. 2021. “Demolition. (Nie)słyszalne głosy i praktyki dyskursywne anglosaskich artystek hardrockowych”. Kultura Współczesna no. 2(114). 61–73.
View in Google Scholar

Kozielecki Józef. 1987. Koncepcja transgresyjna człowieka. Analiza psychologiczna. Warszawa.
View in Google Scholar

Kozielecki Józef. 2001. Psychotransgresjonizm. Nowy kierunek w psychologii. Warszawa.
View in Google Scholar

Kozielecki Józef. 2002. Transgresja i kultura. Warszawa.
View in Google Scholar

Kozielecki Józef. 2004. Społeczeństwo transgresyjne. Szansa i ryzyko. Warszawa.
View in Google Scholar

Lisowska-Magdziarz Małgorzata. 2019. Znaki na uwięzi. Od semiologii do semiotyki mediów. Kraków.
View in Google Scholar

Machin David. 2010. Analysing Popular Music. Image, Sound and Text. Los Angeles.
View in Google Scholar

Markowski Andrzej, Pawelec Radosław. 2001. Wielki słownik wyrazów obcych i trudnych. Warszawa.
View in Google Scholar

Markowski Michał Paweł. 2006. Badania kulturowe. In: Teorie literatury XX wieku. Hand-book. Anna Burzyńska, Michał Paweł Markowski (eds.). Kraków 2006.
View in Google Scholar

Maski. 1986. Maria Janion, Stanisław Rosiek (eds.). Vol. 1–2. Gdańsk.
View in Google Scholar

Możdżyński Paweł. 2011. Inicjacje i transgresje. Antystrukturalność sztuki XX i XXI wieku w oczach socjologa. Warszawa.
View in Google Scholar

Murray Yxta Maya. 2017. “‘We Just Looked at Them As Ordinary People Like We Were’: The Legal Gaze and Women’s Bodies”. Columbia Journal of Gender and Law no. 32.2. 252–312.
View in Google Scholar

Odmieńcy. 1982. Maria Janion, Zbigniew Majchrowski (eds.). Gdańsk.
View in Google Scholar

Osoby. 1984. Maria Janion, Stanisław Rosiek (eds.). Gdańsk.
View in Google Scholar

Paleczny Tadeusz. 2012. Transgresyjne formy zabawy w świecie ponowoczesnym. In: Kultura zabawy. Tadeusz Paleczny, Ryszard Kantor, Magdalena Banaszkiewicz (eds.). Kraków.
View in Google Scholar

Paleczny Tadeusz. 2014. Transgresja jako następstwo kontaktu kulturowego. In: Transgresja w kulturze. Tadeusz Paleczny, Joanna Talewicz-Kwiatkowska (eds.). Kraków.
View in Google Scholar

Reddington Helen. 2012. The Lost Women of Rock Music. Female Musicians of the Punk Era. Sheffield.
View in Google Scholar

Ryan Marie-Laure. 2004. Introduction. In: Narrative across Media: The Languages of Storytelling. Marie-Laure Ryan (ed.). Lincoln–London.
View in Google Scholar

Skowronek Bogusław. 2013. Mediolingwistyka. Wprowadzenie. Kraków.
View in Google Scholar

Zaręba Leon. 2000. Słownik idiomatyczny francusko-polski. Dictionnaire idiomatique française-polonais. Kraków.
View in Google Scholar

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.

Downloads

Download data is not yet available.