Abstrakt
Private educational websites of teachers of the Polish language in post-traditional education
In the article, the author stresses the necessity to abandon the traditional ways of teaching the Polish language and instead to develop the Key Competencies by utilizing private educational websites. During the crisis of traditional Polish philology, Polish language teachers and tutors discover new challenges as a result of alteration of the communication tools. Private educational sites represent the hi-tech didactic tools, which may co-determine the shape of the post-traditional Polish language teaching. National curriculum 2008 gives teachers and tutors a lot of freedom in constructing their own curriculum, however it requires possession of high competencies of the subject, just as maintaining one’s own website does. A creative use of contemporary didactic tools (but not colonization of such) represents a chance to counteract digital exclusion, structural violence and cosmopolitan identification; in addition it promotes e-inclusion. These are educational tasks important in countries in which the foreign capital dominates the media market (e.g. in Poland or Russia). It is only in the countries of so-called “democratic corporatism” (e.g. Germany, Austria, Norway) that electronic media are supervised, respect values fundamental for the society, address national concerns and serve local communities. Therefore, creation of private professional educational sites by Polish language teachers and tutors offers a chance to promote the national culture, to transform the subject “Polish language” into a post-traditional one, to develop the Key Competencies and to promote e-inclusion.
Bibliografia
Bednarek J., Lubina E. (2008), Kształcenie na odległość. Podstawy dydaktyki, Warszawa.
Zobacz w Google Scholar
Biesok A. http://korepetycje.aneta.pev.pl/ [30.10.2009].
Zobacz w Google Scholar
Bortnowski S. (2009), Jak zmienić polonistykę szkolną?, Warszawa.
Zobacz w Google Scholar
Bryzek R., K. Łupińska, Blog a kształcenie literackie młodzieży – referat na Ogólnopolskiej Interdyscyplinarnej Konferencji Naukowej Komunikowanie (się) w mediach elektronicznych. Język, semiotyka, edukacja, zorganizowanej przez Pracownię Języka Elektronicznych Środków Przekazu Instytutu Polonistyki Stosowanej na Wydziale Polonistyki Uniwersytetu Warszawskiego oraz Katedrę Mediów Audiowizualnych Instytutu Kultury i Komunikowania na Wydziale Nauk Humanistycznych i Społecznych Szkoły Wyższej Psychologii Społecznej w Warszawie 23–25 X 2008 r., http://www.komunikowanie.swps.edu.pl/program%20konferencji.pdf [2.11.2009].
Zobacz w Google Scholar
Davidson R., Learning Through Blogging: Graduate Students Experiences, http://www.elearnmag.org/subpage.cfm?section=best_practices&article=44-1, [20.11.2009].
Zobacz w Google Scholar
Gramota.ru, http://www.gramota.ru, [30.10.2009].
Zobacz w Google Scholar
Hallin D.C., Mancini P. (2004), Systemy medialne. Trzy modele mediów i polityki w ujęciu porównawczym, przeł. M. Lorek, Kraków.
Zobacz w Google Scholar
Język polski w szkole podstawowej, gimnazjum i liceum, http://www.reformaprogramowa.men.gov.pl/dla-nauczycieli/jezyk-polski, [30.10.2009].
Zobacz w Google Scholar
Komisja Europejska, Dyrekcja Generalna ds. Edukacji i Kultury Kompetencje kluczowe. Realizacja koncepcji na poziomie szkolnictwa obowiązkowego – przeł. A. Smoczyńska, Europejskie Biuro Eurydice, Bruksela 2002, http://www.eurydice.org.pl/files/kkomp_PL.pdf, [31.10.2009].
Zobacz w Google Scholar
Kwiek W. http://www.kwiek.strefa.pl/, [30.10.2009].
Zobacz w Google Scholar
Learning in the 21st Century: 2009 Trends Update, s. 2, http://www.blackboard.com/resources/k12/Bb_K12_09_TrendsUpdate.pdf [20.11.2009].
Zobacz w Google Scholar
Lekcje i sprawdziany w gimnazjum http://gojabraniewo.webpark.pl/index.htm, [30.10.2009].
Zobacz w Google Scholar
Maziarz M. (2009), Rola mediów elektronicznych i edukacji medialnej w szkole. eTwinning, blogi i portale społecznościowe w komunikowaniu się z uczniem w przekazywaniu wiedzy [w:] Komunikowanie (się) w mediach elektronicznych. Język, semiotyka, edukacja. Monografia, red. M. Filiciak, G. Ptaszek, Warszawa.
Zobacz w Google Scholar
Polak M., Uczniowie chcą więcej edukacji on line http://www.edunews.pl/index.php?option=com_content&task=view&id=838&Itemid=5, publikacja z 23.08.2009 [20.09.2009].
Zobacz w Google Scholar
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 1 grudnia 2004 r. w sprawie uzyskiwania stopni awansu zawodowego przez nauczycieli http://bip.men.gov.pl/index.php?option=com_wrapper&view=wrapper&Itemid=50 [30.10.2009].
Zobacz w Google Scholar
Staśkiewicz P., Strona polonisty http://www.polonista.strefa.pl/ [30.10.2009].
Zobacz w Google Scholar
Wimmer P. (2009), HTML dla początkujących, http://webmaster.helion.pl/kurshtml/beginner/beginner.htm [20.11.2009].
Zobacz w Google Scholar
Żmij Arkadiusz, Język-polski.pl http://język-polski.pl/ [30.10.2009].
Zobacz w Google Scholar
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne 4.0 Międzynarodowe.
Prawa autorskie (c) 2023 Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis | Studia de Cultura