Abstract
Film adaptation as an intermedial phenomenon
The paper considers the problem of adapting literary works in the context of the intermediality phenomenon. The author examines the significance of the latter category, considers the movie as an example of an intermedial text and shows the consequences of ‘translation’ of literature to other media and media transmissions. Intermediality, in the opinion of the author, is a part of the nature of the modern media market, to a large extent shaped by the specific needs of consumers.
References
Baudrillard J. (2005), Symulakry i symulacja, tłum. S. Królak, Warszawa.
View in Google Scholar
Chmielecki K. (2008), Od intertekstualności do interkonektywności. Perspektywy teoretyczne refleksji nad intermedialnością w kontekście teorii tekstu i semiotyki, [w:] Nowa audiowizualność – nowy paradygmat kultury?, red. E. Wilk, I. Kolasińska-Pasterczyk, Kraków.
View in Google Scholar
Cieślikowska T., Sławiński J. (red.) (1980), Pogranicza i korespondencje sztuk, Warszawa.
View in Google Scholar
Cieślikowski J. (1985), Literatura osobna, Warszawa.
View in Google Scholar
Cywjan J. (2001), Rentgen, chirurgia, mikroskop w semiotyce wczesnego kina (Próba postawienia zagadnienia), [w:] Cudowny kinemo. Rosyjska myśl filmowa, red. T. Szczepański, B. Żyłko, Gdańsk.
View in Google Scholar
Feifer Z., http://www.liberatura.pl/co-to-jest-liberatura.html (22.11.2012).
View in Google Scholar
Fiske J. (1999), Wprowadzenie do badań nad komunikowaniem, tłum. A. Gierczak, Wrocław.
View in Google Scholar
Gwóźdź A. (red.) (2008), Ekrany piśmienności. O przyjemnościach tekstu w epoce nowych mediów, Warszawa.
View in Google Scholar
Gwóźdź A. (2003), Obrazy i rzeczy. Film między mediami, Kraków.
View in Google Scholar
Gwóźdź A. (2004), Technologie widzenia, czy media w poszukiwaniu autora: Wim Wenders, Kraków.
View in Google Scholar
Helman A. (1998), Twórcza zdrada: filmowe adaptacje literatury, Poznań.
View in Google Scholar
Hendrykowska M. (1993), Śladami tamtych cieni. Film w kulturze polskiej przełomu stuleci 1895–1914, Poznań.
View in Google Scholar
Hopfinger M. (2010), Literatura i media. Po 1989 roku, Warszawa.
View in Google Scholar
Higgins D. (2000), Intermedia, [w:] Nowoczesność od czasu postmodernizmu i inne eseje, red. P. Rypsom, Gdańsk.
View in Google Scholar
Jenkins H. (2007), Kultura konwergencji. Zderzenie starych i nowych mediów, tłum. M. Bernatowicz, M. Filiaciak, Warszawa.
View in Google Scholar
Lewicki R, Ohnheiser J. (2001), Przedmowa. Intermedialność w polu widzenia neofilologa, [w:] ibidem, Intermedialność, Lublin.
View in Google Scholar
Miller J.E. (1999), Intermedialność jako prowokacja nauki o mediach, [w:] Współczesna niemiecka myśl filmowa. Od projektora do komputera, red. A. Gwóźdź, Katowice.
View in Google Scholar
Ogonowska A. (2004), Tekst filmowy we współczesnym pejzażu kulturowym, Kraków.
View in Google Scholar
Ogonowska A. (2005), Kształtowanie kompetencji audiowizualnej. Teoria i praktyka w świetle wybranych zagadnień edukacji medialnej, [w:] Kształcenie sprawności językowej i komunikacyjnej.
View in Google Scholar
Obraz badań i działań dydaktycznych, red. Z. Uryga, M. Sienko, Kraków, s. 171–183.
View in Google Scholar
Ogonowska A. (2006), Współczesne praktyki dyskursywne: intertekstualność, intermedialność, pantekstualizm, [w:] Międzyprzestrzenie dyskursów: między rzeczywistością odbiorcy a światem mediów, red. A. Ogonowska, „Zeszyt Naukowy” Socjologia, z. 4, cz. II, s. 188–203.
View in Google Scholar
Spielmann Y. (1999), Klocki do teorii iintermedialności obrazu, [w:] Współczesna niemiecka myśl filmowa. Od projektora do komputera, red. A. Gwóźdź, Katowice.
View in Google Scholar
Wagner R. (1904), Sztuka i rewolucja, przedm. J. Mesnil, Lwów.
View in Google Scholar