Abstract
Kategoria wrażliwości postludzkiej (nazwa zaczerpnięta z prac Rosi Braidotti) wydaje się pojęciem kluczowym dla zrozumienia charakteru współczesnej posthumanistyki. Nie oznacza ona zakwestionowania wartości człowieka samego w sobie, lecz skłania nas do ponownego przemyślenia jego podmiotowości w kontekście relacji z innymi bytami i w kontekście globalnych procesów ekonomicznych (w tym ekonomii wrażliwości i jej dyskursywnego charakteru). Wrażliwość powinna łączyć empatię z wiedzą i umiejętnością umiejscowienia się w relacjach z innymi bytami (ludźmi, zwierzętami, grupami społecznymi). Jest radykalnym gestem odwagi w czasach skrajnego indywidualizmu i nietolerancji.References
Arendt Hannah. 1987. Eichmann w Jerozolimie. Rzecz o banalności zła, Adam Szostkiewicz (przeł.). Kraków: Znak.
View in Google Scholar
Arendt Hannah. 2014. Korzenie totalitaryzmu, Daniel Grinberg, Mariola Szawiel (przeł.). Warszawa: Świat Książki.
View in Google Scholar
Baron-Cohen Simon. 2014. Teoria zła. O empatii i genezie okrucieństwa, Agnieszka Nowak (przeł.), seria Mistrzowie Psychologii. Sopot: Smak Słowa.
View in Google Scholar
Braidotti Rosi. 2014. Po człowieku, Joanna Bednarek, Agnieszka Kowalczyk (przeł.), Joanna Bednarek (przedmowa). Warszawa: PWN.
View in Google Scholar
Butler Judith. 2012. A Politics of the Street, Vancouver. Dostęp 14 marca 2016. https://www.youtube.com/watch?v=v-bPr7t4tgA.
View in Google Scholar
Cieślikowska Dominika. 2010. Postrzeganie społeczne. W Edukacja antydyskryminacyjna. Podręcznik trenerski. Kraków: Willa Decjusza.
View in Google Scholar
Davis Mark H. 1999. Empatia. O umiejętności współodczuwania, Jolanta Kubiak (przeł.), seria Psychologia Społeczna. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.
View in Google Scholar
Domańska Ewa. 2007. „‘Zwrot performatywny’ we współczesnej humanistyczne”. Teksty Drugie 5.
View in Google Scholar
Goleman Daniel. 2007. Inteligencja emocjonalna, Andrzej Jankowski (przeł.). Poznań: Media Rodzina.
View in Google Scholar
hooks bell. 2008. „Margines jako miejsce radykalnego otwarcia”, Ewa Domańska (przeł.). Literatura na Świecie 1–2.
View in Google Scholar
Klein Naomi. 2009. Doktryna szoku. Jak współczesny kapitalizm wykorzystuje klęski żywiołowe i kryzysy społeczne, Hanna Jankowska, Katarzyna Makaruk i in. (przeł.). Warszawa: Muza.
View in Google Scholar
Kliś Maria, Kossewska Joanna. 2000. Studies on Empathy. Kraków: Wydawnictwo Naukowe Akademii Pedagogicznej.
View in Google Scholar
Korzeniewski Bartosz. 2000. Levinasa podróż po krainie wrażliwości. W Rozdroża i ścieżki wrażliwości, Piotr Orlik (red.). Poznań: Wydawnictwo Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza.
View in Google Scholar
Kozak Stanisław. 2012. Patologia analfabetyzmu emocjonalnego. Przyczyny i skutki braku empatii w rodzinie i środowisku pracy. Warszawa: Difin S.A.
View in Google Scholar
Kundera Milan. 1996. Nieznośna lekkość bytu, Agnieszka Holland (przeł.). Warszawa: Polski Instytut Wydawniczy.
View in Google Scholar
Markowski Michał Paweł. 2013. Polityka wrażliwości. Wprowadzenie do humanistyki. Kraków: Universitas.
View in Google Scholar
Rembowski Józef. 1989. Empatia. Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe.
View in Google Scholar
SJP [Słownik Język Polskiego]. 1967. Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe.
View in Google Scholar
Tischner Józef. 2000. Etyka solidarności. Kraków: Wydawnictwo Znak.
View in Google Scholar
Trevisani Daniele. 2005. Negoziazione Interculturale. Comunicazione oltre le barriere culturali, Milan: Franco, cytat za: Wikipedia. Dostęp 10 marca 2016. https://en.wikipedia.org/wiki/Empathy.
View in Google Scholar
The Power of Emapthy. Dostęp 16 marca 2016. https://vimeo.com/81492863
View in Google Scholar
van Dijk Teun A. 2001. Badania nad dyskursem. W Dyskurs jako struktura i proces, Grzegorz Grochowski (przeł.), Teun A. van Dijk (red.). Warszawa : 10.
View in Google Scholar