Kompetencje cyfrowe we współczesnej cywilizacji medialnej
PDF (Język Polski)

How to Cite

Ogonowska, A. (2017). Kompetencje cyfrowe we współczesnej cywilizacji medialnej. Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. Studia De Cultura, 8(2), 14–26. Retrieved from https://studiadecultura.uken.krakow.pl/article/view/3352

Abstract

Celem artykułu jest ukazanie roli kompetencji cyfrowych w świetle wybranych dyrektyw i wskazań UE oraz w odniesieniu do ich modelowego ujęcia zaprezentowanego w polskim Ramowym Katalogu Mediów Cyfrowych z 2014 roku. Autorka opisuje rolę kompetencji cyfrowych we współczesnej cywilizacji medialnej oraz ich usytuowanie w odniesieniu do innych kompetencji kluczowych dla rozwoju człowieka oraz podnoszenia jakości jego życia. Osobne miejsce zajmują zastosowania kompetencji cyfrowych w sferze pracy, edukacji, usług oraz codziennych relacji społecznych.
PDF (Język Polski)

References

Arendt Łukasz. 2010. Wykluczenie cyfrowe – zagadnienia teoretyczno-empiryczne. W Wykluczenie cyfrowe na rynku pracy, Elżbieta Kryńska, Łukasz Arendt (red.). Warszawa.
View in Google Scholar

Bolter David J. 1990. Człowiek Turinga. Kultura Zachodu w wieku komputera, Tomasz Goban-Klas (przeł. i wstępem opatrzył). Warszawa.x`
View in Google Scholar

Cieszyńska-Rożek Jagoda. 2014. Wpływ wysokich technologii na rozwój poznawczy dzieci w wieku niemowlęcym i poniemowlęcym. W Człowiek – technologia – media. Konteksty kulturowe i psychologiczne, Agnieszka Ogonowska, Grzegorz Ptaszek (red.). Kraków: Impuls.
View in Google Scholar

Ferrari Anusca. 2013. A Framework for Developing and Understanding Digital Competence in Europe. Luxembourg: Publications Office of the European Union.
View in Google Scholar

Fraillon Julian, Wolfram Schulz, John Ainley. 2013. International Computer and Information Literacy Study: Assessment Framework, IEA Secretariat. Amsterdam.
View in Google Scholar

Gwóźdź Andrzej (red.). 2001. Widzieć. Myśleć. Być. Technologie mediów. Kraków: Universitas.
View in Google Scholar

Hałas Elżbieta, Krzysztof T. Konecki. 2005. Konstruowanie jaźni i społeczeństwa. Europejskie warianty interakcjonizmu symbolicznego. Warszawa: Scholar.
View in Google Scholar

Heidegger Martin. 1977. Pytanie o technikę, K. Wolicki (przeł.). W Budować, mieszkać, myśleć. Eseje wybrane. Warszawa: Czytelnik : 231–232.
View in Google Scholar

Jasiewicz Justyna, Mirosław Filiciak, Anna Mierzecka, Kamil Śliwowski, Andrzej Klimczuk, Małgorzata Kisilowska, Alek Tarkowski, Jacek Zadrożny (red.). 2014. Ramowy katalog kompetencji cyfrowych.
View in Google Scholar

Kompetencje cyfrowe. Dokument roboczy Komisji Europejskiej. Raport dotyczący kompetencji cyfrowych: przegląd dla Inicjatywy na rzecz e-Integracji i2010. 2009, Tarnów.
View in Google Scholar

Lau Jesus. 2011. Kompetencje informacyjne w procesie uczenia się przez całe życie, Ewa Hajdasz, Matylda Filas, Justyna Jasiewicz, Renata Piotrowska, Ewa Rozkosz, Grzegorz Winnicki, Zuza Wiorogórska (przeł.). IFLA.
View in Google Scholar

Ogonowska Agnieszka. 2003. Edukacja medialna. Klucz do rozumienia społecznej rzeczywistości. Kraków: Towarzystwo Naukowe Societas Vistulana.
View in Google Scholar

Ogonowska Agnieszka. 2010a. Performatyzacja zachowań odbiorczych w epoce konwergencji mediów (na podstawie analizy polskiej rzeczywistości medialnej po 1989 roku). W Demokratyczne przemiany polskich mediów latach 1989−2009, Kazimierz Wolny-Zmorzyński, Wojciech Furman, Bogusław Nierenberg, Joanna Marszałek-Kawa (red.). Toruń: Wydawnictwo Adam Marszałek.
View in Google Scholar

Ogonowska Agnieszka. 2010b. Twórcze metafory medialne. Kraków: Universitas.
View in Google Scholar

Ogonowska Agnieszka. 2014a. Uzależnienia medialne, czyli o patologicznym korzystaniu z mediów. Kraków: Wydawnictwo Edukacyjne.
View in Google Scholar

Ogonowska Agnieszka. 2014b. Współczesna edukacja medialna: obraz i rzeczywistość. Kraków: Wydawnictwo Naukowe UP.
View in Google Scholar

Ogonowska Agnieszka (red.). 2015. Studia de Cultura 5.
View in Google Scholar

Ogonowska Agnieszka, Grzegorz Ptaszek (red.). 2015. Studia de Cultura 6.
View in Google Scholar

Ogonowska Agnieszka. 2015a. „Kompetencje medialne i informacyjne: wybrane modelowe ujęcia i koncepcje”. Zeszyty Prasoznawcze 1 (221) : 72−88.
View in Google Scholar

Ogonowska Agnieszka. 2015b. Komunikacja i porozumienie. Sztuka bycia razem, tworzenia więzi i rozwiązywania konfliktów. Kraków: Wydawnictwo Edukacyjne.
View in Google Scholar

Ogonowska Agnieszka. 2015c. Komunikacja i porozumienie. Kraków: Wydawnictwo Edukacyjne.
View in Google Scholar

Ogonowska Agnieszka, Bogusław Skowronek. 2005. „Język na nielegalu”, czyli wpływ multimediów na komunikację werbalną młodego pokolenia. O nową metodologię badań. W Język@multimedia, Agnieszka Dytman-Stasieńko, Jan Stasieńko (red.). Wrocław.
View in Google Scholar

Pinker Susan. 2015. Efekt wioski: jak kontakty twarzą w twarz mogą uczynić nas zdrowszymi, szczęśliwszymi i mądrzejszymi. Kielce: Wydawnictwo Charaktery.
View in Google Scholar

Rosenhan David L., Martin Seligman. 1994. Psychopatologia, t. 1. Warszawa: Polskie Towarzystwo Psychiatryczne.
View in Google Scholar

Small Gary W., Gigi Vorgan. 2011. iMózg, Jak przetrwać technologiczną przemianę współczesnej umysłowości, Sy Borg (przeł.). Poznań: Vesper.
View in Google Scholar

Spitzer Manfred. 2013. Cyfrowa demencja. Słupsk: Wydawnictwo Dobra Literatura.
View in Google Scholar

Strelau Jan. 2002. Psychologia różnic indywidualnych. Warszawa: Scholar.
View in Google Scholar

van Dijk Jan. 2010. Społeczne aspekty mediów, Jan Konieczny (przeł.). Warszawa: PWN.
View in Google Scholar

Virilio Paul. 2001. Maszyna widzenia. W Widzieć. Myśleć. Być. Technologie mediów, Andrzej Gwóźdź (red.). Kraków: Universitas.
View in Google Scholar

Żylińska Marzena. 2013. Neurodydaktyka. Nauczanie i uczenie się przyjazne mózgowi. Toruń: Wydawnictwo Naukowe UMK.
View in Google Scholar

Filmografia
View in Google Scholar

Miłość, Europa, świat Zygmunta Baumana. 2011. reż. Krzysztof Rzączyński. Film dokumentalny zrealizowany na zlecenie Narodowego Instytutu Audiowizualnego.
View in Google Scholar

Downloads

Download data is not yet available.