Abstract
Celem artykułu jest ukazanie roli kompetencji cyfrowych w świetle wybranych dyrektyw i wskazań UE oraz w odniesieniu do ich modelowego ujęcia zaprezentowanego w polskim Ramowym Katalogu Mediów Cyfrowych z 2014 roku. Autorka opisuje rolę kompetencji cyfrowych we współczesnej cywilizacji medialnej oraz ich usytuowanie w odniesieniu do innych kompetencji kluczowych dla rozwoju człowieka oraz podnoszenia jakości jego życia. Osobne miejsce zajmują zastosowania kompetencji cyfrowych w sferze pracy, edukacji, usług oraz codziennych relacji społecznych.References
Arendt Łukasz. 2010. Wykluczenie cyfrowe – zagadnienia teoretyczno-empiryczne. W Wykluczenie cyfrowe na rynku pracy, Elżbieta Kryńska, Łukasz Arendt (red.). Warszawa.
View in Google Scholar
Bolter David J. 1990. Człowiek Turinga. Kultura Zachodu w wieku komputera, Tomasz Goban-Klas (przeł. i wstępem opatrzył). Warszawa.x`
View in Google Scholar
Cieszyńska-Rożek Jagoda. 2014. Wpływ wysokich technologii na rozwój poznawczy dzieci w wieku niemowlęcym i poniemowlęcym. W Człowiek – technologia – media. Konteksty kulturowe i psychologiczne, Agnieszka Ogonowska, Grzegorz Ptaszek (red.). Kraków: Impuls.
View in Google Scholar
Ferrari Anusca. 2013. A Framework for Developing and Understanding Digital Competence in Europe. Luxembourg: Publications Office of the European Union.
View in Google Scholar
Fraillon Julian, Wolfram Schulz, John Ainley. 2013. International Computer and Information Literacy Study: Assessment Framework, IEA Secretariat. Amsterdam.
View in Google Scholar
Gwóźdź Andrzej (red.). 2001. Widzieć. Myśleć. Być. Technologie mediów. Kraków: Universitas.
View in Google Scholar
Hałas Elżbieta, Krzysztof T. Konecki. 2005. Konstruowanie jaźni i społeczeństwa. Europejskie warianty interakcjonizmu symbolicznego. Warszawa: Scholar.
View in Google Scholar
Heidegger Martin. 1977. Pytanie o technikę, K. Wolicki (przeł.). W Budować, mieszkać, myśleć. Eseje wybrane. Warszawa: Czytelnik : 231–232.
View in Google Scholar
Jasiewicz Justyna, Mirosław Filiciak, Anna Mierzecka, Kamil Śliwowski, Andrzej Klimczuk, Małgorzata Kisilowska, Alek Tarkowski, Jacek Zadrożny (red.). 2014. Ramowy katalog kompetencji cyfrowych.
View in Google Scholar
Kompetencje cyfrowe. Dokument roboczy Komisji Europejskiej. Raport dotyczący kompetencji cyfrowych: przegląd dla Inicjatywy na rzecz e-Integracji i2010. 2009, Tarnów.
View in Google Scholar
Lau Jesus. 2011. Kompetencje informacyjne w procesie uczenia się przez całe życie, Ewa Hajdasz, Matylda Filas, Justyna Jasiewicz, Renata Piotrowska, Ewa Rozkosz, Grzegorz Winnicki, Zuza Wiorogórska (przeł.). IFLA.
View in Google Scholar
Ogonowska Agnieszka. 2003. Edukacja medialna. Klucz do rozumienia społecznej rzeczywistości. Kraków: Towarzystwo Naukowe Societas Vistulana.
View in Google Scholar
Ogonowska Agnieszka. 2010a. Performatyzacja zachowań odbiorczych w epoce konwergencji mediów (na podstawie analizy polskiej rzeczywistości medialnej po 1989 roku). W Demokratyczne przemiany polskich mediów latach 1989−2009, Kazimierz Wolny-Zmorzyński, Wojciech Furman, Bogusław Nierenberg, Joanna Marszałek-Kawa (red.). Toruń: Wydawnictwo Adam Marszałek.
View in Google Scholar
Ogonowska Agnieszka. 2010b. Twórcze metafory medialne. Kraków: Universitas.
View in Google Scholar
Ogonowska Agnieszka. 2014a. Uzależnienia medialne, czyli o patologicznym korzystaniu z mediów. Kraków: Wydawnictwo Edukacyjne.
View in Google Scholar
Ogonowska Agnieszka. 2014b. Współczesna edukacja medialna: obraz i rzeczywistość. Kraków: Wydawnictwo Naukowe UP.
View in Google Scholar
Ogonowska Agnieszka (red.). 2015. Studia de Cultura 5.
View in Google Scholar
Ogonowska Agnieszka, Grzegorz Ptaszek (red.). 2015. Studia de Cultura 6.
View in Google Scholar
Ogonowska Agnieszka. 2015a. „Kompetencje medialne i informacyjne: wybrane modelowe ujęcia i koncepcje”. Zeszyty Prasoznawcze 1 (221) : 72−88.
View in Google Scholar
Ogonowska Agnieszka. 2015b. Komunikacja i porozumienie. Sztuka bycia razem, tworzenia więzi i rozwiązywania konfliktów. Kraków: Wydawnictwo Edukacyjne.
View in Google Scholar
Ogonowska Agnieszka. 2015c. Komunikacja i porozumienie. Kraków: Wydawnictwo Edukacyjne.
View in Google Scholar
Ogonowska Agnieszka, Bogusław Skowronek. 2005. „Język na nielegalu”, czyli wpływ multimediów na komunikację werbalną młodego pokolenia. O nową metodologię badań. W Język@multimedia, Agnieszka Dytman-Stasieńko, Jan Stasieńko (red.). Wrocław.
View in Google Scholar
Pinker Susan. 2015. Efekt wioski: jak kontakty twarzą w twarz mogą uczynić nas zdrowszymi, szczęśliwszymi i mądrzejszymi. Kielce: Wydawnictwo Charaktery.
View in Google Scholar
Rosenhan David L., Martin Seligman. 1994. Psychopatologia, t. 1. Warszawa: Polskie Towarzystwo Psychiatryczne.
View in Google Scholar
Small Gary W., Gigi Vorgan. 2011. iMózg, Jak przetrwać technologiczną przemianę współczesnej umysłowości, Sy Borg (przeł.). Poznań: Vesper.
View in Google Scholar
Spitzer Manfred. 2013. Cyfrowa demencja. Słupsk: Wydawnictwo Dobra Literatura.
View in Google Scholar
Strelau Jan. 2002. Psychologia różnic indywidualnych. Warszawa: Scholar.
View in Google Scholar
van Dijk Jan. 2010. Społeczne aspekty mediów, Jan Konieczny (przeł.). Warszawa: PWN.
View in Google Scholar
Virilio Paul. 2001. Maszyna widzenia. W Widzieć. Myśleć. Być. Technologie mediów, Andrzej Gwóźdź (red.). Kraków: Universitas.
View in Google Scholar
Żylińska Marzena. 2013. Neurodydaktyka. Nauczanie i uczenie się przyjazne mózgowi. Toruń: Wydawnictwo Naukowe UMK.
View in Google Scholar
Filmografia
View in Google Scholar
Miłość, Europa, świat Zygmunta Baumana. 2011. reż. Krzysztof Rzączyński. Film dokumentalny zrealizowany na zlecenie Narodowego Instytutu Audiowizualnego.
View in Google Scholar