Abstract
The paper is devoted to the presence of postmedia in contemporary theatre performances. The author uses the category of the so-called post-theatre. In the context of diagnosis of postmedial culture, he suggests looking at modern theatre plays as a synthesis of dramaturgical, corporal, affective and technological mechanisms of mediatisation. On the basis of Vernon Subutex performance, the author proves that the contemporary subject finds its fullest representation in postmedial theatre. At the same time, reviews show a low social awareness of the new cultural paradigm, which despite creating and stimulating mass behaviours on a daily basis, is not understood or appropriately named.References
Agamben Giorgio. 2008. Homo sacer. Suwerenna władza i nagie życie. Mateusz Salwa (przeł.). Warszawa.
View in Google Scholar
Auslander Philip. 2008. Liveness. Performance in a mediatized culture. London – New York.
View in Google Scholar
Bauer Zbigniew. 2008. Kalendarium rozwoju mediów. W: Dziennikarstwo i świat mediów. Zbigniew Bauer, Edward Chudziński (red.). Kraków. 87–114.
View in Google Scholar
BLUR.close up. 2017. Joanna Leśniarowska (reż.). Aleksandra Borys (wyk.). Poznań. Art Stations Foundation.
View in Google Scholar
Bodzioch-Bryła Bogusława. 2015. Nowe media wobec jednostki i społeczeństwa. W: Bogusława Bodzioch-Bryła, Lilianna Dorak-Wojakowska, Michał Kaczmarczyk, Adam Regiewicz. Przepływy, protezy, przedłużenia… Przemiany kultury polskiej pod wpływem nowych mediów po 1989 roku. Bogusława Bodzioch-Bryła i in. (red.). Kraków. 19–47.
View in Google Scholar
Celiński Piotr. 2013. Postmedia. Cyfrowy kod i bazy danych. Lublin.
View in Google Scholar
Chaberski Mateusz. 2018. Cyberpartycypacja i złośliwa interaktywność, czyli kto lub co uczestniczy w post-teatrze. W: Post-teatr i jego sprzymierzeńcy. Tomasz Plata (red.). Warszawa. 159–182.
View in Google Scholar
Cieślak Jacek. 2018. „Uczciwość bezdomnych”. Teatr nr 2. http://www.teatr-pismo.pl/po-premierze/1958/uczciwosc_bezdomnych/. (dostęp: 12.03.2019).
View in Google Scholar
Dorak-Wojakowska Lilianna. 2015. Teatr wobec nowych mediów. W: Bogusława Bodzioch-Bryła, Lilianna Dorak-Wojakowska, Michał Kaczmarczyk, Adam Regiewicz. Przepływy, protezy, przedłużenia… Przemiany kultury polskiej pod wpływem nowych mediów po 1989 roku. Bogusława Bodzioch-Bryła i in. (red.). Kraków. 354.
View in Google Scholar
Duda Artur. 2011. Performans na żywo jako medium i obiekt mediatyzacji. Toruń.
View in Google Scholar
Festiwal Nowego Teatru. 2016. 55. Rzeszowskie Spotkania Teatralne: 3. Festiwal Nowego Teatru. W: Teatr im. Wandy Siemaszkowej w Rzeszowie, 18–26 listopada. Rzeszów.
View in Google Scholar
Gergen Kenneth. 2009. Nasycone Ja. Dylematy tożsamości w życiu współczesnym. Mirosława Marody (przeł.). Warszawa.
View in Google Scholar
Głowacki Paweł. 2018. „Nawet Winnetou tego nie potrafił!”. Kraków nr 2. 19.02.2018. http://www.e-teatr.pl/pl/artykuly/254921,druk.html. (dostęp: 12.03.2019).
View in Google Scholar
Hybrid Matter. 2018. Digital Cultures. Konferencja Naukowa. 24–25.09.2018. Warszawa. http://digitalcultures.pl/pl. (dostęp: 20.02.2019).
View in Google Scholar
Irańska konferencja. 2018. Iwan Wyrypajew (reż.). Warszawa. Teatr Dramatyczny m.st. Warszawy.
View in Google Scholar
Iser Wolfgang. 2006. „Czym jest antropologia literatury? Różnice między fikcjami wyjaśniającymi i odkrywającymi”. Anna Kowalcze-Pawlik (przeł.). Teksty Drugie nr 5. 11–35.
View in Google Scholar
Konformista 2029. 2018. Bartosz Szydłowski (reż.). Kraków. Teatr Łaźnia Nowa.
View in Google Scholar
Kopciński Jacek. 2014. Podmiot w nowym dramacie – ponad głowami bohaterów. W: Dramat w tekście – tekst w dramacie. Artur Grabowski, Jacek Kopciński (red.). Warszawa. 180–197.
View in Google Scholar
Macioszek Sabina. 2015. Przedłużenia ciała i cielesności w Ogrodzie Marty Cezarego Duchnowskiego. W: Wobec kanonu. Problemy metodologiczne. Marta Kacwin, Jakub Papuczys, Justyna Stasiowska (red.). Kraków. 181–205.
View in Google Scholar
Markowski Michał P. 2007. Polska literatura nowoczesna. Leśmian, Schulz, Witkacy. Kraków.
View in Google Scholar
Masara. 2018. Stanisław Mojsiejew (reż.). Kraków. Narodowy Stary Teatr im. Heleny Modrzejewskiej w Krakowie.
View in Google Scholar
Metafizyka dwugłowego cielęcia. 2019. Natalia Korczakowska (reż.). Warszawa. STUDIO teatrgaleria.
View in Google Scholar
Nietota. 2018. Krzysztof Garbaczewski (reż.). Warszawa. Teatr Powszechny.
View in Google Scholar
Nowe technologie w teatrze. 2018. Konferencja. W: Instytut Teatralny im. Zbigniewa Raszewskiego. 28 lutego – 1 marca. Warszawa.
View in Google Scholar
Nycz Ryszard. 2015. Wstęp: humanistyka wczoraj i dziś (w wielkim skrócie i nie bez uproszczeń). W: Kultura afektu – afekty w kulturze. Humanistyka po zwrocie afektywnym. Ryszard Nycz, Anna Łebkowska, Agnieszka Dauksza (red.). Warszawa.
View in Google Scholar
Plata Tomasz. 2018. Post-teatr. Ucieczka z teatru. Ucieczka do teatru. W: Post-teatr i jego sprzymierzeńcy. Tomasz Plata (red.). Warszawa. 9–23.
View in Google Scholar
Polityka. 2014. „Jolanta Janiczak i Wiktor Rubin”. Polityka nr 3 (2941). 14.01.2014. 71.
View in Google Scholar
Post-teatr i jego sprzymierzeńcy. 2018. Tomasz Plata (red.). Warszawa.
View in Google Scholar
Rancière Jacques. 2007. „Widz wyemancypowany”. Adam Ostolski (przeł.). Krytyka Polityczna nr 13. 310–319.
View in Google Scholar
Rosenberg Bartosz. 2018. „Vernon Subutex, czyli strategia zsypu”. O.pl. Magazyn. Recenzje. 03.28. http://magazyn.o.pl/2018/vernon-subutex-czyli-strategia-zsypu-bartosz-rosenberg/#/. (dostęp: 22.12.2019).
View in Google Scholar
Sajewska Dorota. 2014. Pod okupacją mediów. Warszawa.
View in Google Scholar
Savat David. 2013. Uncoding the Digital. Technology, Subjectivity and Action in the Control Society. London.
View in Google Scholar
Scena Jutra. 2018. Konferencja. W: Teatr Muzyczny ROMA. 29 listopada. Warszawa.
View in Google Scholar
Semenowicz Dorota. 2013. To nie jest obraz. Romeo Castellucci i Societas Raffaello Sanzio. Kraków.
View in Google Scholar
Teatr wśród mediów. 2015. Artur Duda, Marzenna Wiśniewska, Bartłomiej Oleszek (red.). Toruń.
View in Google Scholar
Vernon Subutex. 2018. Wiktor Rubin (reż.). Kraków. Teatr im. Juliusza Słowackiego.
View in Google Scholar
Weibel Peter. 2012. Od mediów mechanicznych do mediów społecznych. W: Mindware. Technologie dialogu. Piotr Celiński (red.). Lublin. 13–33.
View in Google Scholar
Werdykt Jury Festiwalu Boska Komedia. 2019. https://boskakomedia.pl/news/Werdykt_12?fbclid= IwAR2PCOE8nr-URlzsi3ICZ3KdrvtjPElfBgKfmnOBCVQnJHNZkl-0qtCm8cs. (dostęp: 20.12.2019).
View in Google Scholar
Woźniak Olga. 2018. „Podłączeni. Nastolatki online”. Gazeta Wyborcza nr 279. 30.11.
View in Google Scholar
https://wyborcza.pl/7,75400,24224591,podlaczeni-nastolatki-online.html?disableRedirects=true. (dostęp: 20.03.2019).
View in Google Scholar
Wybory i ryzyka awangardy. Studia z teorii awangardy. 1985. Urszula Czartoryska (red.). Warszawa – Łódź.
View in Google Scholar
Zamorska Magdalena. 2018. Rematerializacja „internetu”. Choreograficzny performans TO Marty Ziółek. W: Post-teatr i jego sprzymierzeńcy. Tomasz Plata (red.). Warszawa. 127–144.
View in Google Scholar