“Everyone Should Mind their Jihād”. Polish Female Converts to Islam against Homonegativity
PDF

Słowa kluczowe

Polska
konwertyci na islam
LGBT+
homonegatywność
islam Poland
converts to Islam
LGBT+
homonegativity
Islam

Jak cytować

Górak-Sosnowska, K., Abdallah-Krzepkowska, B., & Stoch, M. (2024). “Everyone Should Mind their Jihād”. Polish Female Converts to Islam against Homonegativity. Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis | Studia De Cultura, 16(4), 47–61. https://doi.org/10.24917/20837275.16.4.3

Abstrakt

Będąc w przeważającej mierze państwem katolickim, a zarazem rządzonym w latach 2015–2023 przez prawicową partię Prawo i Sprawiedliwość, Polska przyjęła dość konserwatywne stanowisko wobec osób LGBT+. Homonegatywność weszła do głównego nurtu dyskursu politycznego, a „gender” uznawany jest za niebezpieczną ideologię. Te same uwarunkowania polityczne wzmocniły również negatywne nastawienie do muzułmanów i doprowadziły do wzrostu islamofobii. Celem artykułu jest analiza postaw polskich konwertytek na islam wobec osób LGBT+, a konkretnie postaw przeciwstawiających się homonegatywności. Aby pogodzić swoją religię i akceptację dla osób LGBT+, polskie muzułmanki wdrażają strategie, które łączą krytyczne podejście do szari’atu ze świeckim podejściem do nieingerencji w sprawy innych ludzi. Co więcej, wiele polskich muzułmanek dostrzega podobieństwa między byciem muzułmanką a osobą LGBT+ w Polsce, ponieważ obie role społeczne mają ten sam kontekst wykluczenia i dyskryminacji.

https://doi.org/10.24917/20837275.16.4.3
PDF

Bibliografia

Bachryj‑ Krzywaźnia Maciej. 2016. „Był sobie gender…” Kategoria gender w dyskursie „Gościa Niedzielnego” – analiza pola semantycznego i analiza aktantowa. Politeja. no. 13(43). 346.
Zobacz w Google Scholar

Bobako Monika. 2012/2013. „Islamofobia – między „krytyką religii” a rasizmem kulturowym”. Recykling idei, no. 14.
Zobacz w Google Scholar

Bobako Monika. 2017. Islamofobia jako technologia władzy. Studium z antropologii politycznej. Kraków.
Zobacz w Google Scholar

Cervantes‑ Altamirano Eren. 2013. Islamic Feminism and the Challenges of Gender, Sexuality and LGBTQ Rights in Contemporary Islam. The International Journal of Religion and Spirituality in Society. no. 2.
Zobacz w Google Scholar

Cuthbertson Kenneth. 1996. Coming out/Conversion: An Exploration of Gay Religious Experience. The Journal of Men’s Studies. no. 4(3).
Zobacz w Google Scholar

Edsall Nicholas. 2006. Towards Stonewall. Homosexuality and Society in the Modern Western World. University of Virginia Press.
Zobacz w Google Scholar

El‑ Rouayheb Khaled. 2005. Before Homosexuality in the Arab Islamic World, 1500–1800. London.
Zobacz w Google Scholar

Esack Farid, Mahomed Nadeem. 2011. Sexual Diversity, Islamic Jurisprudence and Sociality. Journal of Religion and Gender in Africa. no. 17(2).
Zobacz w Google Scholar

Esack Farid, Mahomed Nadeem. 2016. Queer Muslims: Between Orthodoxy, Secularism and the Struggle for Acceptance. Theology & Sexuality. no. 22(1–2).
Zobacz w Google Scholar

Foucault Michel. 1990. The History of Sexuality. New York.
Zobacz w Google Scholar

Górak‑ Sosnowska Katarzyna, Pachocka Marta. 2019. Inventing the Muslim Other in Poland (and why does it differ from Western Europe). In: Muslim minorities and the refugee crisis in Europe. Katarzyna Górak‑ Sosnowska, Jan Misiuna, Marta Pachocka (eds.). Warszawa.
Zobacz w Google Scholar

Górska Ewa. 2020. Współczesna dynamika prawa muzułmańskiego wobec problemów bioetycznych. Kraków.
Zobacz w Google Scholar

Hall Dorota. 2013. Religia i nieheteroseksualność: stan debaty akademickiej i wybrane wątki badań prowadzonych w Polsce. Studia Socjologiczne. no. 3(210).
Zobacz w Google Scholar

Jaspal Rusi, Cinnirella Marco. 2010. Coping with potentially incompatible identities: Accounts of religious, ethnic, and sexual identities from British Pakistanis who identify as Muslim and gay. British Journal of Social Psychology. no. 49(4).
Zobacz w Google Scholar

Khan Badruddin. 2009. Longing, not belonging, and living in fear. In: Islam and Homosexuality. Samar Habib (ed.). Santa Barbara, USA.
Zobacz w Google Scholar

Komisja Europejska. 2019. Eurobarometer on the social acceptance of LGBTIQ people in the EU. https://commission.europa.eu/strategy-and-policy/policies/justice-and-fundamental-rights/combatting-discrimination/lesbian-gay-bi-trans-and-intersex-equality/eurobarometer-social-acceptance-lgbtiq-people-eu-2019_en (access: 18.11.2024).
Zobacz w Google Scholar

Kugle Scott. 2010. Homosexuality in Islam: Critical Reflection on Gay, Lesbian, and Transgender Muslims. Oxford.
Zobacz w Google Scholar

Leśniczak Rafał. 2020. Patriotyzm, homofobia i nietolerancja a wizerunek społeczności LGBT+ w polskich tygodnikach katolickich w kontekście marszów równości w 2019 r. Zeszyty Prasoznawcze. no. 63(3). 119.
Zobacz w Google Scholar

Mahomed Nadeem. 2016. Queer Muslims: between orthodoxy, secularism and the struggle for acceptance. Theology & Sexuality. no. 22(1–2).
Zobacz w Google Scholar

Murray Stephen, Roscoe Will. (Eds.). 1997. Islamic Homosexualities: Culture, History, and Literature. New York.
Zobacz w Google Scholar

Najmabadi Afsaneh. 2005. Women With Mustaches and Men Without Beards: Gender and Sexual Anxieties of Iranian Modernity. Berkeley.
Zobacz w Google Scholar

Pawłowicz Jacek. 2012. Ideologia gender realnym zagrożeniem dla małżeństwa i rodziny. Teologia i Moralność. no. 12. 139.
Zobacz w Google Scholar

Pellat Charles. 1983. Liwāṭ. In: The Encyclopedia of Islam, vol. V. Clifford Edmund Bosworth, Emeri van Donzel, Bernard Lewis, Charles Pellat (eds.). Leiden.
Zobacz w Google Scholar

Piela Anna, Łukjanowicz Anna. 2018. Islamophobia in Poland: National Report 2017. In: Enes Bayraklı, Farid Hafez (Eds.), European Islamophobia Report 2017. Istanbul.
Zobacz w Google Scholar

Rahman Fazlur. 1965. The concept of hadd in Islamic law. Islamic Studies. no. 4(3). 237–251.
Zobacz w Google Scholar

Rahman Momin, Valliani Ayesha. 2016. Challenging the opposition of LGBT identities and Muslim cultures: Initial research on the experiences of LGBT Muslims in Canada. Theology & Sexuality. no. 22(1–2). 83.
Zobacz w Google Scholar

Scovil Jonathan. 2021. Stosunek Polaków do osób homoseksualnych. Komunikat z badań, 121. CBOS. Warszawa.
Zobacz w Google Scholar

Thompson Katrina Daly. 2020. Becoming Muslims with a „Queer Voice”: Indexical Disjuncture in the Talk of LGBT Members of the Progressive Muslim Community. Journal of Linguistic Anthropology. no. 30(1). 127.
Zobacz w Google Scholar

Winiewski Mikołaj. 2017. Mowa nienawiści, mowa propagandy. Raport z badania przemocy werbalnej wobec grup mniejszościowych. Warszawa.
Zobacz w Google Scholar

Zanghellini Aleardo. 2010. Neither Homophobic nor (hetero)sexually pure: contextualizing Islam’s objections to same‑ sex sexuality. In: Islam and Homosexuality. Samar Habib (ed.). Santa Barbara, USA.
Zobacz w Google Scholar

Zollner Barbara. 2009. Mithliyyun or Lutiyyun? Neoorthodoxy and the Debate on the Unlawfulness of Same‑ Sex Relations in Islam. In: Islam and Homosexuality. Samar Habib (ed.). Santa Barbara, USA.
Zobacz w Google Scholar

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne 4.0 Międzynarodowe.

Prawa autorskie (c) 2025 Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis | Studia de Cultura

Downloads

Download data is not yet available.