Abstrakt
W artykule diagnozowane są cechy podmiotu ultramobilnego, rozpoznającego siebie w performatywnych aktach zerwania z narracyjnym ja, z kulturą pansemiotyzmu i logiką kapitałocenu. Ultramobilność okazuje się formą „odginania” przestrzeni kulturowej i odsłaniania za jej konstruktami innej przestrzeni doświadczenia. Ultramobilność wyprowadza podmiot poza systemy nadzoru, anektuje realność, odbiera moc sprawczą generatorom Deepfake i GPT, tworzy performatywnie podtrzymywaną przestrzeń kulturową, enaktywnie dostarcza więcej ontologicznej pewności niż dostępne systemy poznawcze i edukacyjne.
Bibliografia
Banasiak Bogdan. 2009. „Troska o siebie – w obliczu mikrowładzy”. Kultura Współczesna. Teoria, Interpretacje, Praktyka 2. 52–64.
Zobacz w Google Scholar
Bauman Zygmunt. Płynna nowoczesność. Tomasz Kunz (przeł.). Kraków.
Zobacz w Google Scholar
Bednarczyk Andrzej. 2021. Listy Minotaura do zakażonych. Kraków
Zobacz w Google Scholar
Bednarczyk Andrzej. 2023. „Tej książki nie da się skończyć”. Wywiad prowadzi Maksymilian Zdybicki. Kraków. https://playkrakow.com/en/vod/vod.6794 [dostęp: 20.03.2023].
Zobacz w Google Scholar
Bińczyk, 2022. „Kapitałocen, ekologiczna ekonomia dewzrostu i filozofia Herberta Marcusego”. Analiza i Egzystencja 59. 117–134.
Zobacz w Google Scholar
Fink Bruce. 2008. „Wiedza i jouissance”, Er(r)go. Justyna Jajszczok (przeł.). Teoria – Literatura – Kultura 1. 95–124.
Zobacz w Google Scholar
Foucault Michel. 1993. Nadzorować i karać. Narodziny więzienia. Tadeusz Komendant (przeł.). Warszawa.
Zobacz w Google Scholar
Frydrysiak Sandra. 2017. Taniec w sprzężeniu nauk i technologii. Nowe perspektywy w badaniach tańca. Łódź.
Zobacz w Google Scholar
Fuchs Thomas. 2022. .„The not‑yet‑conscious. Protentional consciousness and the emergence of the new”. Phenomenology and the Cognitive Sciences. DOI: 10.1007/s11097-022-09869-9.
Zobacz w Google Scholar
Goffman Erving. 2000. Człowiek w teatrze życia codziennego. Helena Datner‑Śpiewak i Paweł Śpiewak (przeł.). Warszawa.
Zobacz w Google Scholar
Houellebecq Michel. 2003. Cząstki elementarne. Agnieszka Daniłowicz‑Grudzińska (przeł.). Warszawa.
Zobacz w Google Scholar
Hume David. 1963. Traktat o naturze ludzkiej. T. 1. Czesław Znamierowski (przeł.). Warszawa.
Zobacz w Google Scholar
Jativa Tomasz Dominik. 2021. „»Rewolucja uważności«: stechnicyzowane dusze i ekstrakcja siły roboczej”. Er(r)go. Teoria – Literatura – Kultura 1. 111–125.
Zobacz w Google Scholar
Kantor Tadeusz. 2000. Nadobnisie i koczkodany. 1973 – Teatr Niemożliwy. W: Metamorfozy. Teksty o latach 1938–1974. Krzysztof Pleśniarowicz (oprac.). Kraków. 583–609.
Zobacz w Google Scholar
Korporowicz Leszek. 2022. Ambiwalencje kulturowych hybrydyzacji. W: Rzeczywistość hybrydalna: Pomiędzy bytami. Sylwia Jaskuła (red.). Kraków. 53–73.
Zobacz w Google Scholar
Krajewska Anna. 2009. Dramatyczna teoria literatury. Zarys problematyki. Poznań.
Zobacz w Google Scholar
Markowski Michał Paweł. 2007. Polska literatura nowoczesna. Leśmian, Schulz, Witkacy. Kraków.
Zobacz w Google Scholar
Nycz Ryszard. 2006. „Literatura nowoczesna wobec doświadczenia”. Teksty Drugie 6. 55–69.
Zobacz w Google Scholar
Nycz Ryszard. 2013. „W stronę humanistyki innowacyjnej: tekst jako laboratorium. Tradycje, hipotezy, propozycje”. Teksty Drugie 1–2. 239–255.
Zobacz w Google Scholar
Ogonowska Agnieszka. 2021. „Media ucieleśnione. (Nowe) konteksty badawcze w relacjach media – ciało”. Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. Studia de Cultura. 13(1). 36–54.
Zobacz w Google Scholar
Phelan Peggy. 1993. Unmarked: The Politics of Performance. London.
Zobacz w Google Scholar
Phelan Peggy. 2013. Ontologia performansu. Reprezentacja bez reprodukcji. Agnieszka Kowalczyk (przeł.). W: Przyjdźcie, pokażemy Wam, co robimy: o improwizacji tańca. Sonia Nieśpiałowska‑Owczarek, Katarzyna Słoboda (red.). Piotr Juskowiak, Agnieszka Kowalczyk, Małgorzata Kwietniewska (przeł.). Łódź.
Zobacz w Google Scholar
Pieniążek Marek. 2018. Polonistyka performatywna. O humanistycznych technologiach wytwarzania świata. Kraków.
Zobacz w Google Scholar
Pieniążek Marek (red.). 2017. Artysta. Biokulturowy interfejs?. Kraków.
Zobacz w Google Scholar
Ratajczakowa Dobrochna. 2015. Galeria gatunków widowiskowych, teatralnych i dramatycznych. Poznań.
Zobacz w Google Scholar
Rilke Rainer Maria. 1927. Pamiętniki Malte‑Lauridsa Brigge. Witold Hulewicz (przeł.). Warszawa, https://polona.pl/preview/5005dbef-1590-493f-8b35-b66ef63e3817 [dostęp: 6.08.2023].
Zobacz w Google Scholar
Rosner Katarzyna. 2003. Narracja, tożsamość i czas. Kraków.
Zobacz w Google Scholar
Ruch Literacki. 2022. 2: Futuryzm polski – sto lat minęło…
Zobacz w Google Scholar
Kluszczyński Ryszard W. 2017. „Sztuka w poszukiwaniu tożsamości. Wstęp do rozważań na temat związków, sztuki, nauki i technologii”. Annales Universitatis Mariae Curie‑Skłodowska. SECTIO L – Artes XV, 2. 9–20.
Zobacz w Google Scholar
Siemieniecka Dorota. 2021. „Technologie w edukacji 4.0”. Przegląd Badań Edukacyjnych. 34. 227–250.
Zobacz w Google Scholar
SJP. 2022. https://sjp.pwn.pl/szukaj/ultra.html [dostęp: 1.03.2023].
Zobacz w Google Scholar
Słowik Karolina. 2023. „Rodzice szturmują prywatne podstawówki i licea. »Nie dam dziecka do szkoły Czarnka«”. Gazeta Wyborcza 20.02. https://wyborcza.pl/7,75398,29474735,rodzice-szturmuja-prywatne-podstawowki-i-licea-nie-dam-dziecka.html [dostęp: 20.02.2023].
Zobacz w Google Scholar
Strawson Galen. 2004. „Against Narrativity”. Ratio 4. 428–452.
Zobacz w Google Scholar
Szkudlarek Tadeusz. 2009. Media. Szkice z filozofii i pedagogiki dystansu. Kraków.
Zobacz w Google Scholar
Szmidt Olga. 2019. Autentyczność: stan krytyczny Problem autentyczności w kulturze XXI wieku. Kraków.
Zobacz w Google Scholar
Tanaka Shogo. 2017. „Intercorporeality and aida: Developing an interaction theory of social cognition”. Theory & Psychology 27(3). 337–353.
Zobacz w Google Scholar
White Hayden. 1990. Problem narracji we współczesnej teorii historycznej. Mirona Wiewiórkowska i Henryk Ogryzko‑Wiewiórkowski (przeł.). W: Metodologiczne problemy narracji historycznej. Jan Pomorski (red.). Lublin.
Zobacz w Google Scholar
Taylor Diana. 2003. The Archive and the Repertoire: Performing Cultural Memory in the Americas. Durham – London.
Zobacz w Google Scholar
The Capture. 2019–2022. Sezon 1–2. BBC, Wielka Brytania.
Zobacz w Google Scholar
Wasiuta Olga, Wasiuta Sergiusz. 2019. „Deepfake jako skomplikowana i głęboko fałszywa rzeczywistość”. Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. Studia de Securitate 3. 19–30.
Zobacz w Google Scholar
Welsch Wolfgang. 1998. Transkulturowość. Nowa koncepcja kultury. W: Filozoficzne konteksty koncepcji rozumu transwersalnego. Wokół koncepcji Wolfganga Welscha. Roman Kubicki (red.). Poznań. 95–222.
Zobacz w Google Scholar
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne 4.0 Międzynarodowe.
Prawa autorskie (c) 2024 Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis | Studia de Cultura