Abstract
The paper dissects the features of an ultramobile subject, recognizing itself in performative acts of breaking with the narrative self, the culture of pansemioticism, and capitalocene logic. Ultramobility is a form of “bending” cultural space and revealing an alternative space of experience behind cultural constructs. Ultramobility leads the subject beyond surveillance systems, annexes to reality, takes away the causative power of Deepfake and GPT generators, creates a performatively sustained cultural space, and passively provides more ontological certainty than available cognitive and educational systems.
References
Banasiak Bogdan. 2009. „Troska o siebie – w obliczu mikrowładzy”. Kultura Współczesna. Teoria, Interpretacje, Praktyka 2. 52–64.
View in Google Scholar
Bauman Zygmunt. Płynna nowoczesność. Tomasz Kunz (przeł.). Kraków.
View in Google Scholar
Bednarczyk Andrzej. 2021. Listy Minotaura do zakażonych. Kraków
View in Google Scholar
Bednarczyk Andrzej. 2023. „Tej książki nie da się skończyć”. Wywiad prowadzi Maksymilian Zdybicki. Kraków. https://playkrakow.com/en/vod/vod.6794 [dostęp: 20.03.2023].
View in Google Scholar
Bińczyk, 2022. „Kapitałocen, ekologiczna ekonomia dewzrostu i filozofia Herberta Marcusego”. Analiza i Egzystencja 59. 117–134.
View in Google Scholar
Fink Bruce. 2008. „Wiedza i jouissance”, Er(r)go. Justyna Jajszczok (przeł.). Teoria – Literatura – Kultura 1. 95–124.
View in Google Scholar
Foucault Michel. 1993. Nadzorować i karać. Narodziny więzienia. Tadeusz Komendant (przeł.). Warszawa.
View in Google Scholar
Frydrysiak Sandra. 2017. Taniec w sprzężeniu nauk i technologii. Nowe perspektywy w badaniach tańca. Łódź.
View in Google Scholar
Fuchs Thomas. 2022. .„The not‑yet‑conscious. Protentional consciousness and the emergence of the new”. Phenomenology and the Cognitive Sciences. DOI: 10.1007/s11097-022-09869-9.
View in Google Scholar
Goffman Erving. 2000. Człowiek w teatrze życia codziennego. Helena Datner‑Śpiewak i Paweł Śpiewak (przeł.). Warszawa.
View in Google Scholar
Houellebecq Michel. 2003. Cząstki elementarne. Agnieszka Daniłowicz‑Grudzińska (przeł.). Warszawa.
View in Google Scholar
Hume David. 1963. Traktat o naturze ludzkiej. T. 1. Czesław Znamierowski (przeł.). Warszawa.
View in Google Scholar
Jativa Tomasz Dominik. 2021. „»Rewolucja uważności«: stechnicyzowane dusze i ekstrakcja siły roboczej”. Er(r)go. Teoria – Literatura – Kultura 1. 111–125.
View in Google Scholar
Kantor Tadeusz. 2000. Nadobnisie i koczkodany. 1973 – Teatr Niemożliwy. W: Metamorfozy. Teksty o latach 1938–1974. Krzysztof Pleśniarowicz (oprac.). Kraków. 583–609.
View in Google Scholar
Korporowicz Leszek. 2022. Ambiwalencje kulturowych hybrydyzacji. W: Rzeczywistość hybrydalna: Pomiędzy bytami. Sylwia Jaskuła (red.). Kraków. 53–73.
View in Google Scholar
Krajewska Anna. 2009. Dramatyczna teoria literatury. Zarys problematyki. Poznań.
View in Google Scholar
Markowski Michał Paweł. 2007. Polska literatura nowoczesna. Leśmian, Schulz, Witkacy. Kraków.
View in Google Scholar
Nycz Ryszard. 2006. „Literatura nowoczesna wobec doświadczenia”. Teksty Drugie 6. 55–69.
View in Google Scholar
Nycz Ryszard. 2013. „W stronę humanistyki innowacyjnej: tekst jako laboratorium. Tradycje, hipotezy, propozycje”. Teksty Drugie 1–2. 239–255.
View in Google Scholar
Ogonowska Agnieszka. 2021. „Media ucieleśnione. (Nowe) konteksty badawcze w relacjach media – ciało”. Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. Studia de Cultura. 13(1). 36–54.
View in Google Scholar
Phelan Peggy. 1993. Unmarked: The Politics of Performance. London.
View in Google Scholar
Phelan Peggy. 2013. Ontologia performansu. Reprezentacja bez reprodukcji. Agnieszka Kowalczyk (przeł.). W: Przyjdźcie, pokażemy Wam, co robimy: o improwizacji tańca. Sonia Nieśpiałowska‑Owczarek, Katarzyna Słoboda (red.). Piotr Juskowiak, Agnieszka Kowalczyk, Małgorzata Kwietniewska (przeł.). Łódź.
View in Google Scholar
Pieniążek Marek. 2018. Polonistyka performatywna. O humanistycznych technologiach wytwarzania świata. Kraków.
View in Google Scholar
Pieniążek Marek (red.). 2017. Artysta. Biokulturowy interfejs?. Kraków.
View in Google Scholar
Ratajczakowa Dobrochna. 2015. Galeria gatunków widowiskowych, teatralnych i dramatycznych. Poznań.
View in Google Scholar
Rilke Rainer Maria. 1927. Pamiętniki Malte‑Lauridsa Brigge. Witold Hulewicz (przeł.). Warszawa, https://polona.pl/preview/5005dbef-1590-493f-8b35-b66ef63e3817 [dostęp: 6.08.2023].
View in Google Scholar
Rosner Katarzyna. 2003. Narracja, tożsamość i czas. Kraków.
View in Google Scholar
Ruch Literacki. 2022. 2: Futuryzm polski – sto lat minęło…
View in Google Scholar
Kluszczyński Ryszard W. 2017. „Sztuka w poszukiwaniu tożsamości. Wstęp do rozważań na temat związków, sztuki, nauki i technologii”. Annales Universitatis Mariae Curie‑Skłodowska. SECTIO L – Artes XV, 2. 9–20.
View in Google Scholar
Siemieniecka Dorota. 2021. „Technologie w edukacji 4.0”. Przegląd Badań Edukacyjnych. 34. 227–250.
View in Google Scholar
SJP. 2022. https://sjp.pwn.pl/szukaj/ultra.html [dostęp: 1.03.2023].
View in Google Scholar
Słowik Karolina. 2023. „Rodzice szturmują prywatne podstawówki i licea. »Nie dam dziecka do szkoły Czarnka«”. Gazeta Wyborcza 20.02. https://wyborcza.pl/7,75398,29474735,rodzice-szturmuja-prywatne-podstawowki-i-licea-nie-dam-dziecka.html [dostęp: 20.02.2023].
View in Google Scholar
Strawson Galen. 2004. „Against Narrativity”. Ratio 4. 428–452.
View in Google Scholar
Szkudlarek Tadeusz. 2009. Media. Szkice z filozofii i pedagogiki dystansu. Kraków.
View in Google Scholar
Szmidt Olga. 2019. Autentyczność: stan krytyczny Problem autentyczności w kulturze XXI wieku. Kraków.
View in Google Scholar
Tanaka Shogo. 2017. „Intercorporeality and aida: Developing an interaction theory of social cognition”. Theory & Psychology 27(3). 337–353.
View in Google Scholar
White Hayden. 1990. Problem narracji we współczesnej teorii historycznej. Mirona Wiewiórkowska i Henryk Ogryzko‑Wiewiórkowski (przeł.). W: Metodologiczne problemy narracji historycznej. Jan Pomorski (red.). Lublin.
View in Google Scholar
Taylor Diana. 2003. The Archive and the Repertoire: Performing Cultural Memory in the Americas. Durham – London.
View in Google Scholar
The Capture. 2019–2022. Sezon 1–2. BBC, Wielka Brytania.
View in Google Scholar
Wasiuta Olga, Wasiuta Sergiusz. 2019. „Deepfake jako skomplikowana i głęboko fałszywa rzeczywistość”. Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. Studia de Securitate 3. 19–30.
View in Google Scholar
Welsch Wolfgang. 1998. Transkulturowość. Nowa koncepcja kultury. W: Filozoficzne konteksty koncepcji rozumu transwersalnego. Wokół koncepcji Wolfganga Welscha. Roman Kubicki (red.). Poznań. 95–222.
View in Google Scholar
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Copyright (c) 2024 Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. Studia de Cultura