Ultramobility
PDF (Język Polski)

Keywords

narracja
performatywność
edukacja
ultramobilność
literatura
doświadczenie narration
performativity
education
ultramobility
literature
experience

How to Cite

Pieniążek, M. (2023). Ultramobility. Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. Studia De Cultura, 15(3), 17–31. https://doi.org/10.24917/20837275.15.3.2

Abstract

The paper dissects the features of an ultramobile subject, recognizing itself in performative acts of breaking with the narrative self, the culture of pansemioticism, and capitalocene logic. Ultramobility is a form of “bending” cultural space and revealing an alternative space of experience behind cultural constructs. Ultramobility leads the subject beyond surveillance systems, annexes to reality, takes away the causative power of Deepfake and GPT generators, creates a performatively sustained cultural space, and passively provides more ontological certainty than available cognitive and educational systems.

https://doi.org/10.24917/20837275.15.3.2
PDF (Język Polski)

References

Banasiak Bogdan. 2009. „Troska o siebie – w obliczu mikrowładzy”. Kultura Współczesna. Teoria, Interpretacje, Praktyka 2. 52–64.
View in Google Scholar

Bauman Zygmunt. Płynna nowoczesność. Tomasz Kunz (przeł.). Kraków.
View in Google Scholar

Bednarczyk Andrzej. 2021. Listy Minotaura do zakażonych. Kraków
View in Google Scholar

Bednarczyk Andrzej. 2023. „Tej książki nie da się skończyć”. Wywiad prowadzi Maksymilian Zdybicki. Kraków. https://playkrakow.com/en/vod/vod.6794 [dostęp: 20.03.2023].
View in Google Scholar

Bińczyk, 2022. „Kapitałocen, ekologiczna ekonomia dewzrostu i filozofia Herberta Marcusego”. Analiza i Egzystencja 59. 117–134.
View in Google Scholar

Fink Bruce. 2008. „Wiedza i jouissance”, Er(r)go. Justyna Jajszczok (przeł.). Teoria – Literatura – Kultura 1. 95–124.
View in Google Scholar

Foucault Michel. 1993. Nadzorować i karać. Narodziny więzienia. Tadeusz Komendant (przeł.). Warszawa.
View in Google Scholar

Frydrysiak Sandra. 2017. Taniec w sprzężeniu nauk i technologii. Nowe perspektywy w badaniach tańca. Łódź.
View in Google Scholar

Fuchs Thomas. 2022. .„The not‑yet‑conscious. Protentional consciousness and the emergence of the new”. Phenomenology and the Cognitive Sciences. DOI: 10.1007/s11097-022-09869-9.
View in Google Scholar

Goffman Erving. 2000. Człowiek w teatrze życia codziennego. Helena Datner‑Śpiewak i Paweł Śpiewak (przeł.). Warszawa.
View in Google Scholar

Houellebecq Michel. 2003. Cząstki elementarne. Agnieszka Daniłowicz‑Grudzińska (przeł.). Warszawa.
View in Google Scholar

Hume David. 1963. Traktat o naturze ludzkiej. T. 1. Czesław Znamierowski (przeł.). Warszawa.
View in Google Scholar

Jativa Tomasz Dominik. 2021. „»Rewolucja uważności«: stechnicyzowane dusze i ekstrakcja siły roboczej”. Er(r)go. Teoria – Literatura – Kultura 1. 111–125.
View in Google Scholar

Kantor Tadeusz. 2000. Nadobnisie i koczkodany. 1973 – Teatr Niemożliwy. W: Metamorfozy. Teksty o latach 1938–1974. Krzysztof Pleśniarowicz (oprac.). Kraków. 583–609.
View in Google Scholar

Korporowicz Leszek. 2022. Ambiwalencje kulturowych hybrydyzacji. W: Rzeczywistość hybrydalna: Pomiędzy bytami. Sylwia Jaskuła (red.). Kraków. 53–73.
View in Google Scholar

Krajewska Anna. 2009. Dramatyczna teoria literatury. Zarys problematyki. Poznań.
View in Google Scholar

Markowski Michał Paweł. 2007. Polska literatura nowoczesna. Leśmian, Schulz, Witkacy. Kraków.
View in Google Scholar

Nycz Ryszard. 2006. „Literatura nowoczesna wobec doświadczenia”. Teksty Drugie 6. 55–69.
View in Google Scholar

Nycz Ryszard. 2013. „W stronę humanistyki innowacyjnej: tekst jako laboratorium. Tradycje, hipotezy, propozycje”. Teksty Drugie 1–2. 239–255.
View in Google Scholar

Ogonowska Agnieszka. 2021. „Media ucieleśnione. (Nowe) konteksty badawcze w relacjach media – ciało”. Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. Studia de Cultura. 13(1). 36–54.
View in Google Scholar

Phelan Peggy. 1993. Unmarked: The Politics of Performance. London.
View in Google Scholar

Phelan Peggy. 2013. Ontologia performansu. Reprezentacja bez reprodukcji. Agnieszka Kowalczyk (przeł.). W: Przyjdźcie, pokażemy Wam, co robimy: o improwizacji tańca. Sonia Nieśpiałowska‑Owczarek, Katarzyna Słoboda (red.). Piotr Juskowiak, Agnieszka Kowalczyk, Małgorzata Kwietniewska (przeł.). Łódź.
View in Google Scholar

Pieniążek Marek. 2018. Polonistyka performatywna. O humanistycznych technologiach wytwarzania świata. Kraków.
View in Google Scholar

Pieniążek Marek (red.). 2017. Artysta. Biokulturowy interfejs?. Kraków.
View in Google Scholar

Ratajczakowa Dobrochna. 2015. Galeria gatunków widowiskowych, teatralnych i dramatycznych. Poznań.
View in Google Scholar

Rilke Rainer Maria. 1927. Pamiętniki Malte‑Lauridsa Brigge. Witold Hulewicz (przeł.). Warszawa, https://polona.pl/preview/5005dbef-1590-493f-8b35-b66ef63e3817 [dostęp: 6.08.2023].
View in Google Scholar

Rosner Katarzyna. 2003. Narracja, tożsamość i czas. Kraków.
View in Google Scholar

Ruch Literacki. 2022. 2: Futuryzm polski – sto lat minęło…
View in Google Scholar

Kluszczyński Ryszard W. 2017. „Sztuka w poszukiwaniu tożsamości. Wstęp do rozważań na temat związków, sztuki, nauki i technologii”. Annales Universitatis Mariae Curie‑Skłodowska. SECTIO L – Artes XV, 2. 9–20.
View in Google Scholar

Siemieniecka Dorota. 2021. „Technologie w edukacji 4.0”. Przegląd Badań Edukacyjnych. 34. 227–250.
View in Google Scholar

SJP. 2022. https://sjp.pwn.pl/szukaj/ultra.html [dostęp: 1.03.2023].
View in Google Scholar

Słowik Karolina. 2023. „Rodzice szturmują prywatne podstawówki i licea. »Nie dam dziecka do szkoły Czarnka«”. Gazeta Wyborcza 20.02. https://wyborcza.pl/7,75398,29474735,rodzice-szturmuja-prywatne-podstawowki-i-licea-nie-dam-dziecka.html [dostęp: 20.02.2023].
View in Google Scholar

Strawson Galen. 2004. „Against Narrativity”. Ratio 4. 428–452.
View in Google Scholar

Szkudlarek Tadeusz. 2009. Media. Szkice z filozofii i pedagogiki dystansu. Kraków.
View in Google Scholar

Szmidt Olga. 2019. Autentyczność: stan krytyczny Problem autentyczności w kulturze XXI wieku. Kraków.
View in Google Scholar

Tanaka Shogo. 2017. „Intercorporeality and aida: Developing an interaction theory of social cognition”. Theory & Psychology 27(3). 337–353.
View in Google Scholar

White Hayden. 1990. Problem narracji we współczesnej teorii historycznej. Mirona Wiewiórkowska i Henryk Ogryzko‑Wiewiórkowski (przeł.). W: Metodologiczne problemy narracji historycznej. Jan Pomorski (red.). Lublin.
View in Google Scholar

Taylor Diana. 2003. The Archive and the Repertoire: Performing Cultural Memory in the Americas. Durham – London.
View in Google Scholar

The Capture. 2019–2022. Sezon 1–2. BBC, Wielka Brytania.
View in Google Scholar

Wasiuta Olga, Wasiuta Sergiusz. 2019. „Deepfake jako skomplikowana i głęboko fałszywa rzeczywistość”. Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. Studia de Securitate 3. 19–30.
View in Google Scholar

Welsch Wolfgang. 1998. Transkulturowość. Nowa koncepcja kultury. W: Filozoficzne konteksty koncepcji rozumu transwersalnego. Wokół koncepcji Wolfganga Welscha. Roman Kubicki (red.). Poznań. 95–222.
View in Google Scholar

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.

Copyright (c) 2024 Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. Studia de Cultura

Downloads

Download data is not yet available.