Abstrakt
Representations of intermediality in Ivan Vyrypaev’s "Oxygen"
Intermediality of the cinema has been discussed many times, and what is especially indicated is a specific “imprint” that was left on film by the theatre. Similarities between a movie and a performance are described well by the mise-en-scene category (placing on the stage). By replacing the analogue picture with the digital one, the mise-en-page category becomes more familiar to today’s mechanisms of creating film. Intermediality of modern film should be seen as a peculiar realization of common points of arts and media. In Ivan Vyrypaev’s Oxygen, functioning of these intermedialities is based on mutual circulations of different means of expression, both theatrical and cinematographical. Vyrypaev based his film’s construction on a convention of recording a CD, consistently using poetics of a postmodern videoclip.
Bibliografia
Bonitzer P. (1997), Powierzchnia wideo, tłum. I. Ostaszewska, [w:] Pejzaże audiowizualne. Telewizja – wideo – komputer, wybór, wstęp i oprac. A. Gwóźdź, Kraków, s. 309–312.
Zobacz w Google Scholar
Chmielecki K. (2008), Estetyka intermedialności, Kraków.
Zobacz w Google Scholar
Chmielowski F. (red.) (1998), Estetyka sensu largo, Kraków.
Zobacz w Google Scholar
Flusser V. (1994), Ku uniwersum obrazów technicznych, tłum. A. Gwóźdź, [w:] Po kinie?... Audiowizualność w epoce przekaźników elektronicznych, wybór, wprow. i oprac. A. Gwóźdź, Kraków, s. 53–67.
Zobacz w Google Scholar
Grochowska M. (2010), Melodramat, tragedia nieobecna, „Kino”, nr 2, s. 22–23.
Zobacz w Google Scholar
Gwóźdź A. (1998a), Estetyczne dylematy intermedialności – w kręgu filmu, [w]: Estetyka sensu largo, red. F. Chmielowski, Kraków, s. 105–111.
Zobacz w Google Scholar
Gwóźdź A. (1998b), Interfejsy widzialności, [w:] Intermedialność w kulturze końca XX wieku, red. A. Gwóźdź, S. Krzemień-Ojak, Białystok, s. 177–189.
Zobacz w Google Scholar
Gwóźdź A. (2004), Technologie widzenia, czyli media w poszukiwaniu autora: Wim Wenders, Kraków.
Zobacz w Google Scholar
Gwóźdź A., Krzemień-Ojak S. (red.) (1998), Intermedialność w kulturze końca XX wieku, Białystok.
Zobacz w Google Scholar
Dytman-Stasieńko A., Stasieńko J. (red.) (2005), Język @ multimedia, Wrocław.
Zobacz w Google Scholar
Kluszczyński R.W. 2002, Film, wideo, multimedia. Sztuka ruchomego obrazu w erze elektronicznej, Kraków.
Zobacz w Google Scholar
Kłys T. (1999), Film fikcji i jego dominanty, Warszawa.
Zobacz w Google Scholar
Krzemień-Ojak S. i in. (red.) (1997), Kultura i sztuka u progu XXI wieku, Białystok.
Zobacz w Google Scholar
Lisowska-Magdziarz M. (2000), Bunt na sprzedaż. Przemysł muzyczny – reklama – semiotyka, Kraków.
Zobacz w Google Scholar
Ogonowska A. (2004), Tekst filmowy we współczesnym pejzażu kulturowym, Kraków.
Zobacz w Google Scholar
Ogonowska A. (2006), Międzyprzestrzenie dyskursu: intertekstualność i intermedialność. Analiza zjawisk w kontekście wybranych tekstów audiowizualnych, literackich, liternetowych, „Przegląd Humanistyczny” , z. 2, s. 15–28.
Zobacz w Google Scholar
Pejzaże audiowizualne. Telewizja – wideo – komputer (1997), wybór, wstęp i oprac. A. Gwóźdź, Kraków.
Zobacz w Google Scholar
Peszkowska A. (2010), Tlen, „Kino”, nr 2, s. 81.
Zobacz w Google Scholar
Piotrowska A. (2010), Teledysk moralnego niepokoju, „Tygodnik Powszechny”, nr 7, s. 33.
Zobacz w Google Scholar
Pluta-Kiziak I. (2002), Heretycy na scenie. Ekrany w teatrze nowych technologii, [w:] Wiek ekranów. Przestrzenie kultury widzenia, red. A. Gwóźdź, P. Zawojski, Kraków, s. 193–204.
Zobacz w Google Scholar
Po kinie?... Audiowizualność w epoce przekaźników elektronicznych (1994), wybór, wprow. i oprac. A. Gwóźdź, Kraków.
Zobacz w Google Scholar
Sandbothe M. (2001), Transwersalne światy medialne. Filozoficzne rozważania o Internecie, tłum. K. Krzemieniowa, [w:] Widzieć, myśleć, być. Technologie mediów, wybór, wstęp i oprac. A. Gwóźdź, Kraków, s. 205–231.
Zobacz w Google Scholar
Sitarski P. (2005), MTV i cylindry. Wideoklip jako druga młodość kina, [w:] Język @ multimedia, red. A. Dytman-Stasieńko, J. Stasieńko, Wrocław, s. 154–161.
Zobacz w Google Scholar
Stawowczyk E. (1997), Obraz w epoce systemów cybernetycznych, [w:] Kultura i sztuka u progu XXI wieku, red. S. Krzemień-Ojak i in., Białystok, s. 55–65.
Zobacz w Google Scholar
Widzieć, myśleć, być. Technologie mediów (2001), wstęp i oprac. A. Gwóźdź, Kraków.
Zobacz w Google Scholar
Wiek ekranów. Przestrzenie kultury widzenia (2002), red. A. Gwóźdź, P. Zawojski, Kraków.
Zobacz w Google Scholar
Wilkoszewska K. (1998), Prefiksy w roli wyznaczników współczesności, [w:] Intermedialność w kulturze końca XX wieku, red. A. Gwóźdź, S. Krzemień-Ojak, Białystok, s. 11–16.
Zobacz w Google Scholar